• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1

«آماده‌ایم اما به قله دماوند صعود نمی‌کنیم»!

  • کد خبر : 78345
  • 31 مرداد 1401 - 23:01
«آماده‌ایم اما به قله دماوند صعود نمی‌کنیم»!
بام: باشگاه کوهنوردی تهران در اقدامی تحسین برانگیز اعلام کرد که با وجود توانایی و آمادگی، به دلیل توصیه‌های صادر شده توسط فدراسیون کوهنورد و امدادگران به دماوند صعود نخواهد کرد؛ این موضوع درحالی است که بسیاری از کوهنوردان بدون توجه همچنان درحال صعود به دماوند هستند.

به گزارش پایگاه خبری بام، باتوجه به شروع فصل تابستان و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، تب صعود به دماوند از گذشته داغ‌تر شد به طوری که در چند هفته گذشته راه‌های صعود به این کوه بسیار شلوغ بود.

علی‌رغم توصیه‌های منتشر شده توسط فدراسیون کوهنوردی و امدادگران به منظور عدم صعود به دلیل شرایط جوی و شلوغی راه، جمعیت زیادی برای صعود اقدام کردند که این موضوع نفس امدادگران دماوند را به شدت گرفت.

در بین این همه بی‌توجهی‌ها، باشگاه کوهنوردی تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: “آماده‌ایم و می‌توانیم؛ اما به قله دماوند صعود نمی‌کنیم!”

در خصوص این تصمیم، غلامحسین فقیهی رئیس باشگاه کوهنوردی تهران به ایسنا گفت: تقویم اجرایی باشگاه هر شش ماه یک بار تدوین خواهد شد و در این تقویم اهداف صعود خود را مشخص می کنیم. قرار بود در مرداد سال جاری از چهار جبهه به دماوند صعود داشته باشیم اما باتوجه به بارندگی‌های گذشته و توصیه امدادگران از صعود صرف نظر کردیم.

او ادامه داد: باتوجه به حضور افراد جدید در باشگاه، برنامه‌ریزی به گونه‌ای بود که اردوهای آماده‌سازی خوبی برای علاقه‌مندان به صعود برگزار کنیم اما بارش‌های مردادماه باعث شد که صعود نداشته باشیم. با بارش‌های صورت گرفته بستر کوه‌ها تغییراتی را به خود دید و سنگ‌ها سست شد که پس از اطلاع از این موضوع، برنامه را به اوایل شهریور انتقال دادیم. برنامه‌ریزی باشگاه به صورتی بود که در وسط هفته صعود کنیم که به شلوغی دماوند نخوریم.

رئیس باشگاه کوهنوردی تهران ادامه داد: متاسفانه بازهم اخباری شنیدیم که در دماوند حادثه‌هایی درحال اتفاق است. همچنین باتوجه به شلوغی بسیار زیاد و سست بودن مسیر، به این جمع بندی رسیدیم که صعود نداشته باشیم. این تصمیم با نظر هیات مدیره باشگاه گرفته شد. همچنین با تیم امداد و نجات در ارتباط بودیم و آنها پیشنهاد دادند که صعود نداشته باشیم. هدف باشگاه تهران از صعود و کوهنوردی در مرحله اول، صعود مسئولانه است. خیلی از مواقع صعود نکردن ارزش بیشتری از صعود کردن دارد.

او ادامه داد: باشگاه تهران دنبال کسب درآمد نیست و دوست داریم که ورزش کوهنوردی ایمن را در جامعه ترویج دهیم. همچنین آموزش نگهداری از محیط زیست یکی از اهداف باشگاه بوده که روی آن تاکید داریم. با این تصمیم خواستیم به افراد در باشگاه و جامعه ورزشی بگوییم که صعود نکردن در مواردی، ارزش بیشتری از صعود کردن دارد. باید یاد بگیریم که صعود به هر قیمتی ارزش ندارد.

فقیهی در پاسخ به اینکه آیا باتوجه به فصل تابستان و برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، جمعیت باشگاه زیاد شده یا خیر؟ گفت: باتوجه به اینکه نزدیک به چهل سال است در کوهنوردی فعالیت می‌کنیم، هرسال در مقطعی عضوگیری کرده اما امسال درخواست‌ها به دلایل گفته شده زیاد شد. کوهنوردان برای عضویت باید تست آمادگی جسمانی و تست سلامت دهند و بعد از ارزیابی به عضویت باشگاه در می آیند. امسال‌ درخواست برای صعود به دماوند خیلی زیاد بود اما در باشگاه تنها به جنبه مالی نگاه نمی کنیم. رشد ورزش و کوهنوردان برای ما اهمیت دارد. باید بگویم که سلامتی کوهنوردان برای ما بسیار مهم است و طبق این موضوعات برنامه خود را خواهیم ریخت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=78345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.