• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
3

آماده‌سازی پرونده جشن مهرگان برای ثبت جهانی

  • کد خبر : 51921
  • 11 شهریور 1400 - 9:15
آماده‌سازی پرونده جشن مهرگان برای ثبت جهانی
بام نیوز: رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی گفت: پرونده جشن مهرگان دومین جشن بزرگ ایرانیان باستان به پیشنهاد دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی در پژوهشکده مردم‌شناسی برای ثبت جهانی آماده می‌شود.

به‌گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده با اعلام این خبر، مهرگان را پس از نوروز بزرگ‌ترین جشن ایرانیان باستان خواند که با اعتدال پائیزی، زمان برابری شب و روز پیوند داشته و در دوره‌هایی از دوران باستان که آغاز پاییز، آغاز سال نو بوده برگزار می‌شده است.

حسن زاده با بیان اینکه جشن مهرگان به عنوان آیین مشترک ایران و تاجیکستان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: این آیین هم اکنون در بین جوامع روستایی زرتشتیان ایران و مردم تاجیکستان اجرا می‌شود.

او مهرگان را آیین شکرگزاری نسبت به نعمات خداوند دانست و گفت: مهرگان گفتمانی است که انسان را به ایجاد رابطه صلح‌آمیز با طبیعت و قدردانی از نعمات الهی که همان ثروت طبیعی است دعوت می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهارکرد: بررسی این آیین در ایران و تاجیکستان در واقع ریشه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که این دو سرزمین ریشه‌های دوستی جدانشدنی دارند.

حسن‌زاده افزود: در شرایطی که جهان آکنده از آسیب‌های زیست‌محیطی است این جشن انسان را به توسعه پایدار و حفاظت از طبیعت برای آیندگان فرا می‌خواند. در جلسه آینده شورای ثبت میراث‌ناملموس که به احتمال زیاد پاییز برگزار می‌شود این پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=51921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.