• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
1

آمادگی وزارت فرهنگ پنجاب برای توسعه روابط فرهنگی با ایران

  • کد خبر : 52581
  • 16 شهریور 1400 - 20:08
آمادگی وزارت فرهنگ پنجاب برای توسعه روابط فرهنگی با ایران
بام نیوز: مشاور وزیر فرهنگ پنجاب پاکستان با حضور در خانه فرهنگ ایران در کاسترو آمادگی این وزارت را برای توسعه روابط فرهنگی با ایران اعلام کرد.

به گزارش بام نیوز، به نقل از خانه فرهنگ ایران در لاهور، ایالت پنجاب پاکستان با جمعیت بیش از ۱۱۰ میلیون نفر به عنوان مهمترین و پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان دارای اشتراکات زبانی و فرهنگی بسیاری با جمهوری اسلامی ایران است. فیصل انور کاسترو؛ مشاور وزیر فرهنگ پنجاب با حضور در خانه فرهنگ ایران در لاهور با جعفر روناس دیدار و درباره فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری‌های مشترک فرهنگی به رایزنی پرداخت. مشاور وزیر فرهنگ پنجاب پاکستان در این گفت‌وگو ایران را از نظر تاریخی، مهد تمدن در منطقه دانست.

فیصل انورکاسترو به برنامه‌های فرهنگی دولت محلی ایالت پنجاب در دوران پساکرونا اشاره کرد و گفت: مردم ایالت پنجاب پاکستان «جشن بهاران» را که همان عید نوروز در ایران است به مناسبت آمدن بهار طبیعت به صورت آیین‌های ویژه‌ای برپا می‌دارند.

مشاور وزیر فرهنگ پنجاب همچنین علامه اقبال لاهوری را به دلیل سرودن اشعار فارسی با مضمون عارفانه و تاکید بر اتحاد بین المسلمین یک شخصیت مشترک و مورد احترام بین ایران و پاکستان برشمرد و افزود: وزارت فرهنگ پنجاب پاکستان آماده است در این زمینه با تولید فیلم و مستند و برگزاری کنفرانس‌های بین المللی با موضوعیت اقبال با ایران همکاری کند.

وی با بیان اینکه ایالت پنجاب مرکز عارفان و صوفیان در پاکستان است به اشتراکات مذهبی بین ایران و پاکستان پرداخت و گفت: ایران در زمینه تولید فیلم‌ها و مستندهای مذهبی بویژه زندگی اهل بیت(ع) و مکان‌های مقدس عتبات عالیات، فعالیت‌های چشمگیری دارد. در صورت وجود این نوع مستندها، فیلم‌ها و سریال‌ها به زبان اردو، زمینه را برای پخش آن در رسانه‌های تصویری در این ایالت از جمله شبکه ملی پاکستان فراهم خواهیم کرد.

جعفر روناس مسئول خانه فرهنگ ایران با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی و زبانی بین ایران و پاکستان از جمله ایالت پنجاب گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید مستند و فیلم در عرصه بین المللی دارای جایگاه و شهرت ویژه‌ای است از این رو خانه فرهنگ لاهور آماده تبادل فیلم و سریال‌های ایرانی و همچنین مستندهای فرهنگی با دولت محلی ایالت پنجاب است.

وی ادامه داد که با توجه به سابقه طولانی و فعالیت های ماندگار بیشمار فرهنگی ایران در ایالت پنجاب، انتظار می‌رود وزارت فرهنگ امکانات و ظرفیت‌های مختلف همانند سالن‌های نمایشگاهی، سینمایی و اماکن باستانی آن وزارتخانه را برای معرفی فرهنگ دو کشور در اختیار خانه فرهنگ؛ قدیمی‌ترین و اولین نهاد خارجی فرهنگی قرار دهد.

در این نشست دو طرف بر تهیه و تبادل تقویم مناسبت‌های فرهنگی و همچنین فهرست فیلم‌های مستند ساخته شده در ایران با زیرنویس یا دوبله اردو توافق کردند.

وزارت فرهنگ ایالت پنجاب پاکستان دارای سه ایستگاه رادیویی محلی است و موسسه زبان و فرهنگ پنجاب و شورای هنری در شهر لاهور و شش منطقه ایالت پنجاب از زیر مجموعه‌های این وزارتخانه است. از وظایف اصلی این وزارتخانه، ترویج و حفظ فرهنگ و تمدن پنجابی در ایالت پنجاب است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=52581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.