• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1

آگاهی از ارزش‌های چندجانبه و حمایت‌های پژوهشی، راهکار حفاظت از غارها

  • کد خبر : 55265
  • 02 مهر 1400 - 20:47
آگاهی از ارزش‌های چندجانبه و حمایت‌های پژوهشی، راهکار حفاظت از غارها
بام نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آگاهی از ارزش‌های چند جانبه و حمایت‌های پژوهشی راهکارهایی موثر برای حفاظت و بهره برداری درست از غارها به عنوان میراث تکرار نشدنی محسوب می‌شوند.

رضا میرزائی در آستانه دوم مهرماه روز ملی غار در جمع خبرنگاران گفت: غارها اکوسیستم‌های‌حساسی هستند که ارزش زیستی، زمین شناختی، باستان شناسی و فرهنگی و طبیعت گردی دارند، زیست‌مندان غارها به شدت در محیط زیست نیمه‌بسته غار اندمیک شده‌اند و وابسته به شرایط محیطی خاص غارهستند.

وی اضافه کرد: غارها در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی نقش به سزایی در پایداری محیط ایفا می‌کنند و ارزش غارها محدود به آثار تاریخی و ساختارهای زمین شناختی نمی‌شود بلکه به عنوان زیستگاه‌های مهم وحساس نقش موثری در تنوع زیستی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره با بیان اینکه پدیده‌ها و زیبایی‌های طبیعی منجمله غارها جزئی از سرمایه‌های ملی هر کشور محسوب می‌شوند بیان کرد: تعداد ۱۰ غار در استان مرکزی به منظور مطالعه و بررسی انتخاب وبه منظور تعیین درجه حفاظتی از آن‌ها بر اساس مصوبات به کمیته غار شناسی کشور پیشنهاد شده است.

میرزائی افزود: بر اساس قوانین بالا دستی، حفاظت از تنوع زیستی و زیستگاه ها از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است و در همین راستا معرفی غارهای موجود و شناسایی غارهای جدید، ایجاد بانک اطلاعاتی، تهیه اطلس و تدوین نقشه‌های بزرگ مقیاس با استفاده از تکنولوژی‌های روز، تعیین و اولویت ‌بندی غارهای واجد شرایط حفاظتی و تعیین حریم حفاظتی غارها و نیز حفاظت از غارهای واجد ارزش با کمک محیط‌بانان منطقه و استفاده از افراد بومی و محلی از جمله اهداف مدنظر در راستای آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارها در استان است.

وی با بیان اینکه شعار روز ملی غار پاک امسال “اکتشاف ، شناخت و حفاظت از غارها ” است گفت: این مناسبت روزی است برای فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی‌های عمومی در خصوص حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و روزی است نمادین که به لزوم حفاظت از غارها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن‌ها تاکید دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=55265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.