• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

آیا شستشوی ظروف در طی برنامه کوهنوردی واقعا” ضروری است؟

  • کد خبر : 80588
  • 08 آذر 1401 - 14:31
آیا شستشوی ظروف در طی برنامه کوهنوردی واقعا” ضروری است؟
بام: با اجرای صحیح و بهداشتی یه برنامه هر کوهنورد بایستی یک محیط بان دلسوز و یک رفتگر طبیعت باشد . با آلوده نکرده و باز گرداندن زباله های خود طبیعتی پاک را برای آینده گان بجا بگزاریم .

تمام غذاهایی که در طی مدت کوهنوردی صرف می کنید، به یک سوال ختم می شوند: آیا برای شستن آنها نیاز به جوشاندن آب می باشد یا صرفا” می توان پاکشان کرد؟ (یا لیسشان بزنید؟) قطعا” اینکه چگونه با این مسئله در منزل برخورد کنید، مشخص است. اما کمی چغر بودن گاهی مورد نیاز است. در تحقیقی که اخیرا” در مجله پزشکی محیط و Wilderness چاپ شده، اینگونه پیشنهاد می نماید که شستن دستها و وسایل آشپزی مهمتر از ضد عفونی آب جهت جلوگیری از عفونتهایی همچون میکروب ژیاردیا می باشد. اما در عین حال شستشو نیاز به زمان، انرژی و سوخت دارد و باعث ایجاد فاضلاب می شود. گاهی اوقات، ما به ته غشا گرفته ظرف نگاه می کنیم و از خود می پرسیم، آیا واقعا” نیازی به شستن این ظروف هست؟
۷۳ درصد از خوانندگان مجله، در نظرخواهی سایت مجله بک پکر جواب آری داده اند و ۲۷ درصد جواب نه!
اسهال کوهستان بسیار شایع اما قابل پیشگیری است. بخصوص در گروههای بزرگی که افراد با هم غذا را و ظرف غذا را تقسیم می کنند و در عین حال میکروبها را! چون بیشتر مصدومان از راه دهان عفونت را می گیرند و بررسی ها نشان می دهند که باکتری ها بسرعت در ظروف کثیف رشد می کنند، شستشو برای بهداشت ضروری می باشد. از طریق تهیه آنچه فقط تناول می کنیم، از تبدیل شدن ظرف پخت و پزمان به ظرفی لای گرفته جلوگیری کنیم. سپس ظرفها را در آب بسیار داغ بسابید تا ویروسها و میکروبها از بین بروند. در صورت استفاده از صابون، اطمینان حاصل کنید که سازگار با محیط طبیعی است و برای آبکشی نهایی از آب جوش استفاده کنید. پسماندها را با آب بیشتری مخلوط کنید و در محیط بیشتری پخش نمایید. این کار به نظر خسته کننده می آید ولی واقعا لازم است.
با اجرای صحیح و بهداشتی یه برنامه هر کوهنورد بایستی یک محیط بان دلسوز و یک رفتگر طبیعت باشد . با آلوده نکرده و باز گرداندن زباله های خود طبیعتی پاک را برای آینده گان بجا بگزاریم .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=80588
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوهنوردان بروجرد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.