• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

ابزار و لوازم کوهنوردی/ چراغ و لامپ

  • کد خبر : 83288
  • 06 بهمن 1401 - 16:03
ابزار و لوازم کوهنوردی/ چراغ و لامپ
بام: در واقع چراغ‌ یک منبع نور ثابت یا سیار است که در مکان‌هایی که هیچ  منبع نوری وجود ندارد به کار می‌رود.

چراغ ‌قوه،چراغ ثابت وهد لامپها، وسایل کاربردی و جزو ملزومات ضروری در هنگام سفر، کوهنوردی، شکار یا هنگام حوادث غیرمترقبه هستند؛ در واقع چراغ‌ یک منبع نور ثابت یا سیار است که در مکان‌هایی که هیچ  منبع نوری وجود ندارد به کار می‌رود.
کنترل بی درد سر میزان نور به وسیله‌ی نوع چراغها، ایمنی بیشتر در برابر آتش‌سوزی نسبت به مشعل، شمع، فانوس، بی بو و بدون دود بودن آن‌، ایجاد گرمای کمتر نسبت به لامپ های معمولی از جمله دلایلی بودند که باعث جایگزینی چراغ قوه وهد لامپ به جای فانوس، مشعل و … شد.
✔️هد لامپها از انواع بسیار رایج و محبوب چراغ قوه هستند که در بین کوهنوردان و طبیعت‌گردها بسیار محبوب است به طوری که آن را به‌عنوان هدلامپ کوهنوردی می‌شناسند.
هد لامپ یا چراغ پیشانی یک منبع تامین نور است که برای فعالیت‌هایی مانند اسکی در شب، غارنوردی، صحرانوردی، پیاده‌روی و کوهپیمایی شبانه، دره ‌نوردی، دوچرخه‌ سواری، کمپینگ، ماموریت‌های امداد و نجات و بسیاری فعالیت‌های دیگر کاربرد دارد؛ البته استفاده از این چراغ فقط محدود به فعالیت‌های شبانه نمی‌شود چرا که شما در دل روز هم برای بازدید از یک غار یا فرود در دره‌ای ژرف به هدلامپ احتیاج خواهید داشت.
یک چراغ کمپ،چراغ قوه ویا یک هد لامپ خوب باید دارای خصوصیات زیر باشد.
✓میزان روشنایی: واحد روشنایی برای چراغ پیشانی لومن است ویک هد لامپ خوب بایدچیزی در حدود ۲۰ تا ۱۵۰۰ لومن روشنایی داشته باشد، مثلا برای فعالیت‌های روزمره و معمولی ۱۰۰ الی ۱۵۰ لومن کافی است.
برندهای پتزل، بلک دیاموند، فنیکس، سیلوا هم اکنون جزو بهترین برندها برای هدلامپ‌ هستند.

۲٫ نوع باتری: باتری هدلامپ یا چراغ قوه شما می‌تواند تعویض شود یا قابل شارژ باشد.
بسته به نوع فعالیت مورد نظر می‌توانید نوع باتری را انتخاب کنید مثلا اگر هدفتان استفاده از هدلامپ برای یک سفر کوتاه مدت است می‌توانید از باتری قابل شارژ استفاده کنید اما اگر یک سفر طولانی در پیش دارید بهتر است باتری هدلامپتان قابل تعویض باشد.

۳٫عمر باتری: همانطور که می‌دانید هر چه هنگام استفاده ازچراغ ،چراغ قوه و هدلامپ از شدت نور بیشتری استفاده کنید عمر باتری شما زودتر تمام می‌شود و در نتیجه میزان نور هم کاهش پیدا می‌کند؛ پس اگر هنگام استفاده از هدلامپ آن را روی حالت کم نور یا متوسط قرار دهید عمر باتری افزایش پیدا خواهد کرد.

۴٫برد نور هدلامپ: در هنگام خرید هدلامپ وچراغ قوه باید به این نکته توجه داشته باشید که می‌خواهید نور را به صورت نقطه‌ای و متمرکز داشته باشید یا به صورت پراکنده. البته بعضی ازچراغ قوه ها و هدلامپ‌ها قابلیت پخش نور به هر دو صورت متمرکز و پراکنده را دارند.

۵٫هدلامپ‌های و چراغ قوه های ضد آب: هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از نور در محیط آبی را دارید حتما ازچراغ قوه و هدلامپ ضد آب استفاده کنید.
#سیدمحمد_حجازی
همطناب «کوه گرام»شوید.
@KoohGram

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83288

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.