• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
0
اموزشی:

اجاق گاز مناسب کوهنوردی

  • کد خبر : 7589
  • 02 آذر 1399 - 17:52
اجاق گاز مناسب کوهنوردی
گروه اموزشی بام نیوز:اگر برای کوهپیمایی‌هایی با مسیر‌های بلند، یک اجاق می‌خواهید، حتما باید سراغ اجاق های سنگین تر بروید و همچنین حجم و فضایی که این اجاق به همراه سوخت خود می‌گیرد را در نظر بگیرید.

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص اجاق گاز مناسب کوهنوردی منتشر نمود:

اگر به دنبال پیدا کردن بهترین اجاق گاز مناسب کوهنوردی هستید، خواندن مقاله زیر به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مورد مورد نظر خود را پیدا کنید. داشتن یک اجاق گاز کوهنوردی، می تواند تاثیر بسزایی در صعود شما داشته باشد.

این بدین معناست که، بعد از کوهپیمایی های طولانی خود، برای عصر غذا داریم و صبح را نیز با یک قهوه داغ و چایی شروع می‌کنیم.

اگرچه بعضی از کوهنوردان که مسیر طولانی ندارند و شب را نیز در کوه نمی گذرانند، می توانند به خوراکی های دم دستی خود اکتفا کنند، اما برای صعود های طولانی و شبانه، یک اجاق گاز کوهنوردی نیازی مبرم می باشد.

با توجه به تنوع زیاد اجاق‌های کوهنوردی ، جستجو در مورد آن ها می تواند کمی گیج کننده باشد. ما در این مقاله به شما فاکتور‌های یک اجاق گازی خوب را بازگو می‌کنیم تا در زمان خرید مشکلی از این بابت نداشته باشید .

 

فاکتور های یک اجاق گاز مناسب کوهنوردی

اجاق گاز مناسب کوهنوردی

روش‌های زیادی برای پخت غذا در مسیرهای کوهستانی یا جنگلی وجود دارد. در حین گذر از این مسیرها، می‌بینید که مردم از مدل‌های مختلف زیادی به منظور پخت و پز استفاده می‌کنند؛ اما به هر روشی که باشد، وجود یک اجاق برای کوهنوردی ضروری است.

هر کسی از نظر خودش یک کدام را بهتر می‌داند. شما باید خودتان تصمیم بگیرید که چه نوع اجاقی را انتخاب کنید. در این مقاله سعی دارم تفاوت‌ مدل‌های مختلف اجاق برای کوهنوردی را برایتان توضیح داده و نقاط قوت و ضعف خاص هر کدام را بیان نماییم.

وزن

همانطور که وسایل و تجهیزات خود را در کوله پشتی کوهنوردی خود جا می‌دهید، باید وزن اجاق گاز را نیز وارد این معادله کنید. توجه داشته باشید که باید هم وزن خود اجاق گاز و هم وزن سوخت مورد نیاز آن را حساب کنید.

اگر برای کوهپیمایی‌هایی با مسیر‌های بلند، یک اجاق می‌خواهید، حتما باید سراغ اجاق های سنگین تر بروید و همچنین حجم و فضایی که این اجاق به همراه سوخت خود می‌گیرد را در نظر بگیرید. اگر برای کوهنوردی های یک الی ۲ روزه به دنبال یک اجاق هستید ، وزن آن نباید زیاد شما را نگران کند.

کارایـــــی

کارایی اجاق گاز کوهنوردی به نظر ما مهمترین فاکتور در خرید است. این نکته بسیار از وزن آن مهم تر است، زیرا یک اجاق گاز با کارایی بالا به این معنی است که به سوخت کمتری نیز نیاز دارد.

بیشتر شب ها در قسمت های روستایی و بیابان، من نیاز به جوشاندن آب دارم. پس دانستن این نکته که یک اجاق به چه مقدار زمان و سوخت برای جوش آوردن آب نیاز دارد حیاتی است.

عمل کرد صحیح اجاق گاز مناسب کوهنوردی در ارتفاعات و سرما

اجاق گاز مناسب کوهنوردی

اگر قصد صعود به ارتفاعات بلند کرده اید، باید این نکته را بدانید که جوش آمدن آب در ارتفاعات، طولانی تر خواهد بود. پس داشتن یک اجاق با قابلیت جوش سریع آببسیار مهم می باشد.

همچنین بعضی از اجاق هایی که از سیلندر استفاده می کنند، در هوای سرد بسیار کم فشار خواهند شد که استفاده از آن ها را سخت می‌کند. استفاده از بعضی از اجاق ها نیز در بعضی از مناطق و ارتفاعات بلند ممنوع است. این فاکتورهای مهم را در خرید اجاق خود حتما لحاظ کنید.

 

کارایی اجاق گاز کوهنوردی به نظر ما مهمترین فاکتور در خرید است. این نکته بسیار از وزن آن مهم تر است، زیرا یک اجاق گاز با کارایی بالا به این معنی است که به سوخت کمتری نیز نیاز دارد.

 

 

انواع اجاق گاز‌مناسب کوهنوردی

سه نوع اجاق گاز کوهنوردی وجود دارد : اجاق های مخزنی، اجاق های سوخت مایع و اجاق های سوخت جایگزین.

ما نقاط ضعف و قوت هر یک را بیان می کنیم و برای هر یک از این ۳ نوع، اجاق های مورد علاقه خود را معرفی می کنیم.

اجاق گاز مناسب کوهنوردی مخزنی

اجاق های مخزنی از محفظه ای بستۀ سوخت یا سیلندر استفاده می کنند. این سیلندرها حاوی مقداری ایزوبان فشرده شده و گاز پروپان است. دو نوع از اجاق های مخزنی وجود دارند

اجاق های مخزنی یک پارچه و اجاق های از راه دور مخزنی. این اجاق ها برای جوش آوردن آب برای غذاهای خشک شدۀ کمپینگ و پخت و پز ساده برای ۱ الی ۲ نفر بسیار مناسب هستند .

اجاق های مجتمع مخزنی، اجاقی دارند که مستقیما به داخل منبع سوخت وارد شده اند. مثل Jetboil و یا MSR WindBurner Stove System . این اجاق ها همراه با یک دیگ آشپزی چسبیده که با اجاق جفت میشوند، عرضه می شوند. در کل این اجاقهای ، اجاق هایی کامل برای پخت و پز هستند.

اجاق های مخزنی از راه دور ، اجاقی دارای پایه ی جدا دارند که به وسیله شلنگ سوخت به سیلندر متصل می شوند. مزیت این اجاق این است که می توانید بجای استفاده از دیگ از پیش تعیین شده ی اجاق، از دیگ و قابلمۀ خود استفاده کنید .

 

نقاط قوت اجاق گاز کوهنوردی مخزنی

  • استفاده از آن ها بسیار راحت است و کارایی بالایی دارند.
  • سوخت های سیلندر، کاملا در محفظه مهر و موم شده اند، پس نگرانی بابت نشت گاز وجود ندارد.
  • این اجاق ها معمولا به تعمیرات و نگهداری کمتری نیاز دارند.
  • اجاق های مخزنی، معمولاٌ بسیار سبک وزن و کوچک تر از دیگر اجاق ها هستند .

نقاط ضعف اجاق گاز مناسب کوهنوردی مخزنی

  • سوخت های سیلندر می توانند بسیار گران باشند . هم چنین تخمین میزان سوخت باقی مانده در این اجاق ها مشکل است.
    سیلندرهای خالی این اجاق ها باید به شکل صحیح دفع شوند . بعد از جمع آوری این سیلندرها، آن ها را به مکان های بازیافتی و یا مکان های صحیح برای دفن کردن، ببرید.
  • میزان سوخت ها در این مخزن ها، محدود است . پس قبل از صعود خود حتما محل هایی که این سوخت ها رو می فروشند، شناسایی کنید.
    با توجه به کوچک بودن آن ها ، این اجاق ها نمی توانند دیگ بزرگی را بر روی خود جا دهند.
  • اگر در آب و هوای طوفانی باشید و سوخت اجاق کم باشد، شعله آن خیلی راحت خاموش می شود . توجه کنید، هیچ گاه از “صفحه های باد” به دلیل گیر انداختن گرما در کنار این اجاق ها استفاده نکنید، زیرا باعث انفجار اجاق می شود.

اجاق گاز مناسب کوهنوردی سوخت مایع

اجاق های سوخت مایع از گاز های سفید مانند نفت سفید، سوخت دیزلی و یا گاز خودرو بجای ایزوگام فشرده و پروپان استفاده می کنند. این سوخت ها معمولا توسط یک شیلنگ به اجاق وصل می شوند. اجاق های سوخت مایع ،معمولا گزینه های بهتری برای پخت و پز غذاهای پیچیده برای تعداد بیشتر می‌باشد.

نقاط قوت اجاق گاز کوهنوردی سوخت مایع

  • میزان باقی مانده سوخت را با باز کردن بالای محفظه می توان به راحتی فهمید.
  • شما می توانید قوطی های جداگانۀ سوخت آن را بجای دفن، بازیافت یا خرید دوباره، به راحتی دوباره پر کنید.
  • این اجاق ها حتی در صعود ها مرتفع و هوای سرد نیز به خوبی کار می‌کنند.
  • از آنجایی که این اجاق ها از گازهای مایع گوناگونی استفاده می کنند ، پیدا کردن سوخت های آن در سفر بسیار راحت تر خواهد بود .

نقاط ضعف اجاق گاز کوهنوردی مایع

  • این اجاق ها نیاز به اطلاعت بیشتر و جامع تری برای استفاده دارند. برای روشن کردن آن باید ابتدا سوخت را حرارت بدهید تا از حالت مایع به گاز تبدیل شود. کار سختی نیست، اما قبل از رفتن به مناطق بیابانی و روستایی حتما آن را در خانه انجام دهید.
  • نیاز به نگهداری و تمیز کردن بیشتری دارند.
  • از آنجایی که محفظۀ سوخت برای پر کردن، باز و بسته می شود، احتمال نشت سوخت در آن وجود دارد .
    بطور میانگین ، این اجاق ها، از اجاق های مخزنی، سنگین تر هستند.

اجاق گاز مناسب کوهنوردی سوخت جایگزین

اجاق های سوخت جایگزین همواره در حال پیشرفت و تکامل و پیچیدگی بیشتر هستند . این اجاق ها دو نوع مختلف دارند : اجاق های احتراق چوب و اجاق های الکل سوز. در اینجا به نقاط ضعف و قوت هر یک نگاه اجمالی داشته ایم.

 

نقاط قوت اجاق های احتراق چوب

اجاق گاز مناسب کوهنوردی

بسیار سبک وزن تر از دیگر اجاق ها هستند، زیرا نیازی به حمل سوخت ندارند.
بعضی از مدل های آن انرژی اجاق را تبدیل به الکتریسیته می کنند و یک یو اس بی برای شارژ دستگاه های الکتریکی نیز دارند. مانند: ( موبایل ، لامپ الکتریکی و .. )

نقاط ضعف اجاق های احتراق چوب

  • فقط در مناطقی که در آن چوب یافت می شوند، قابل استفاده هستند و باید دائما در آن برای روشن ماندن، چوب بریزید.
  • استفاده از آن در محیط های مرطوب و بارانی از آنجایی که نیاز به چوب و شاخه های خشک دارید ممکن نیست.
  • استفاده از آن می‌تواند در ارتفاعات و بعضی از مناطق خاص که اجازه استفاده از آتش ندارید، ممنوع باشد.

 

نقاط قوت اجاق های الکل سوز

  • این اجاق ها در کل سبک وزن ترین اجاق ها هستند.
  • الکل مصرفی آن بسیار ارزان بوده و همه جا یافت می شوند.
  • تعمیرات چندانی ندارند و بسیار آسان مورد استفاده قرار می گیرند.

اجاق الکلی

نقاط ضعف اجاق های الکل سوز

  • به قطعات دیگر نیز نیاز دارید ، مانند پرده های بادی ( ویند اسکرین )
  • امکان نشت سوخت وجود دارد.
  • الکل نمی تواند مانند سایر سوخت های گاز مایع و مخزنی، گرما ایجاد کند ، پس ممکن است برای جوش آوردن آب زمان زیادی را تلف کنید.

اجاق های سوخت مایع از گاز های سفید مانند نفت سفید ، سوخت دیزلی و یا گاز خودرو بجای ایزوگام فشرده و پروپان استفاده می کنند . این سوخت ها معمولا توسط یک شیلنگ به اجاق وصل می شوند . اجاق های سوخت مایع ،معمولا گزینه های بهتری برای پخت و پز غذاهای پیچیده برای تعداد بیشتر می‌باشد .

کلام آخر

 

در کل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اجاق‌ها، میزان در دسترس بودن سوخت آنهاست. اما توجه داشته باشید که داشتن یک غذای کامل و لذیذ پس از کوهنوردی در ارتفاعات می تواند بسیار رضایت بخش باشد. علاوه بر این، خوردن یک لیوان قهوه یا چایی گرم در صبح، یکی از باید ها برای شروع جستجوی مفرح در طبیعت است . اما همۀ این ها به انتخاب خود شما باز می‌گردد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.