• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

احتمال کولاک و سرمازدگی در ارتفاعات و کوهستان

  • کد خبر : 81384
  • 09 دی 1401 - 22:11
احتمال کولاک و سرمازدگی در ارتفاعات و کوهستان
بام: با توجه به حاکمیت هوای سرد در اکثر ارتفاعات و کوهستان و همچنین هوای مه آلود، کولاک و سرمازدگی و کاهش دید، داشتن تجهیزات لازم برای کوهنوردی ضرورت دارد.

صادق ضیاییان درگفت‌وگوبا بام، درباره شرایط جوی کوهستان وارتفاعات،اظهارکرد:تداوم استقرار هوای سرد به‌ویژه برای ساعات شب (شب مانی) و اوایل صبح، شرایط سرمازدگی را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: در دامنه‌های شمالی البرز غربی و مرکزی شرایط مه آلودگی و بارش پراکنده برف مورد انتظار است.با توجه به وزش باد(گاهی شدید) احتمال وقوع کولاک موقتی به‌ ویژه در مناطق پوشیده از برف تازه ، سوز باد و کاهش دید افقی و عمودی وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، افزود: برای ساعات اولیه صبح در ارتفاعات البرز، شمال غرب، شمال شرق و ارتفاعات شمال تهران،شرایط وقوع مه تابشی و کاهش دید وجود دارد و تمهیدات لازم برای پرهیز از انحراف از مسیر و مخاطره سقوط و پرتاب ضرورت دارد.

ضیاییان درپایان گفت:در سایر ارتفاعات و کوهستان‌های مرتفع کشور نیز، وزش باد و سوز باد مهمترین پدیده جوی است. بنابراین تمهیدات لازم برای پرهیز از سرمازدگی و انتخاب پوشش مناسب برای شرایط یخبندان طی روزهای پنجشنبه و جمعه در ارتفاعات اهمیت بسیار بالایی دارد.

غلامی رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران نیز اظهار کرد: این هفته پدیده خاص هواشناسی وجود ندارد و غالبا هوای صاف تا کمی ابری بر ارتفاعات تهران حاکم است و امکان دارد در برخی محورهای کوهستانی پدیده مه اتفاق افتد.

وی در پایان تصریح کرد: کوهنوردان در اوایل صبح و شب هنگام صعود به ارتفاعات، حتما تجهیزات مناسب با سرمای زمستان و هوای مه آلود را به همراه داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=81384

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.