• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

اختلالات گوارشی در ارتفاع

  • کد خبر : 83881
  • 23 بهمن 1401 - 22:59
اختلالات گوارشی در ارتفاع
بام: بروز اختلالات گوارشی در ارتفاعات امری غیرعادی نیست، علایم این اختلالات در افرادی ڪه زمان طولانی یا اندڪی را در ارتفاعات می‌گذرانند و نیز افراد و ساڪنان محلی به نحو چشم‌گیری  متفاوت است.

به گزارش بام؛  بروز اختلالات گوارشی در ارتفاعات امری غیرعادی نیست، علایم این اختلالات در افرادی ڪه زمان طولانی یا اندڪی را در ارتفاعات می‌گذرانند و نیز افراد و ساڪنان محلی به نحو چشم‌گیری  متفاوت است.
همچنین عادت‌های  فرهنگی و غذایی افراد و اقوام در بروز این حالات تاثیر قابل ملاحضه‌ای دارند.
استفراغ و حالت تهوع از شایع‌ترین این اختلالات می باشد ڪه در ۸۱٫۴% افرادی مانند ڪوه‌نوردان ڪه زمان ڪمی را در ارتفاع گذرانده‌اند مشاهده شده است.
از سوی دیگر بی‌اشتهایی نیز پدیده‌ای عمومی و از دیگر اختلالاتی است ڪه در اثر هورمون‌هایی مانند “leptin” و “cholecystokinin” و نیز عوارض ڪمبود اڪسیژن در ارتفاعات رخ می‌دهد. سوء‌هاضمه و نفخ شڪم را نیز می‌توان از جمله این علائم برشمرد.
اسهال از جمله مواردی است ڪه غالباً به دلیل سطح پایین بهداشت و نیز ڪمبود امڪانات درمانی در طول اجرای برنامه و بهداشتی گریبان این افراد را می‌گیرد.
زخم دستگاه گوارش و همچنین خون‌ریزی دستگاه گوارش در افراد بومی و محلی ڪوه‌های آند واقع در ڪشور پرو و نیز در منطقه لاداخ هندوستان امری عادی گزارش شده است. ضمن اینڪه عارضه سنگ صفرا در افراد محلی ساڪن ارتفاعات ڪشور پرو شایع می باشد.
عوارض و بیماری‌هایی مانند انسداد روده بزرگ و نیز پیچ‌خوردگی روده از دیگر عوارض شایع در ارتفاعات هستند؛ موضوعی ڪه دلیل بیش از ۹۷% مشڪلات افراد بستری در بیمارستان‌های ڪشور بولیوی (از مرتفع‌ترین ڪشورهای جهان می‌باشد، بعنوان مثال ارتفاع پایتخت این ڪشور از سطح دریا در حدود ۳۶۰۰ متر است.) می‌باشد.
ایجاد لخته‌های خونی در برخی رگ‌های سیستم خون‌رسانی و خون‌ریزی طحال از نقاط مرتفع ڪشور هندوستان گزارش شده است.
وجود عارضه “هیپر بیلیروبینمی” یا زردی نوزادان در ایالت “ڪلورادو” ڪشور ایالات متحده آمریڪا ۴ برابر بیشتر از نوزادانی ڪه در سطح دریا متولد شده‌اند گزارش شده است.
همچنین متابولیسم و سوخت‌وساز چربی‌ها عموماً از ارتفاع ۵۰۰۰ متر به بالا دست‌خوش تغییر شده و تغییر می‌یابد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83881

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.