• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
1

اخلاق‌مداری در کوه‌نوردی

  • کد خبر : 44540
  • 20 خرداد 1400 - 19:13
اخلاق‌مداری در کوه‌نوردی
بام نیوز: حرفی برای گفتن...

تاریخ صحنه آزمون و خطا و دست‌یابی به آمال و آرزوهای بشر است. انسان از آغاز تاریخ تاکنون در عمر کوتاه خود در حد و اندازه خویش تلاش کرده تا با کمترین هزینه به اهداف و خواسته‌های خود برسد در این عرصه اگر موفقیتی بوده به همان میزان نیز هزینه کرده است. عدم دسترسی به کتب و منابع مرجع و نیز عدم مطالعه٬ به مراتب اهالی کوه و علاقه‌مندان را از مسیر اصلی دور کرده٬ لذا برخی برای توجیه مسئولیت و جلب توجه تلاش می‌کنند با شیوه‌های مختلف به ریسمان کوه‌نوردی چنگ زده تا خود را چند صباحی در صحنه حفظ نمایند.
در این عرصه انسان در حد توان تلاش کرده تا تهدیدها را به فرصت تبدیل نماید٬ اما گذر زمان و غفلت‌های نابهنگام در پس پرده همواره در کمین او تلافی‌جویانه منتظر انتقام بوده است٬ لذا وقتی به گذشته و کارنامه پیشینه کوه‌نوردی مراجعه و توجه می‌کنیم٬ علی‌رغم ملاحظات و مصلحت اندیشی‌ها همچنان شاهد برخی وقایع و اتفاقات ناخوشایندی هستیم که اگرچه بعضا اجتناب‌ناپذیر٬ اما براززنده و در قاموس این رشته ورزشی نیست. به این خاطر اکنون نیز در همه لحظات در انتظار خبر قاصدک چشم براه و گوش بزنگ ایستاده‌ایم.
حوادث کوه‌نوردی که منجر به کشته شدن بسیاری در تاریخ این رشته ورزشی شده که بی‌تردید «مالوری» از نخستین قربانیان این ورزش نبوده و اکنون نیز تکرار حوادث مشابه و مرگ بسیاری از عزیزان آخرین تراژدی این رشته ورزشی نخواهد بود. اکنون نیز علی‌رغم دانش و تجربه و نیز مهیا بودن لوازم و ابزار ناخاسته و غافل‌گیرانه مرتکب خطا و عجولانه وارد صحنه حادثه می‌شویم.
بی‌حرمتی به کرامت کوه‌ها و عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی و تخریب بی‌رحمانه مسیرها و دامنه در طول تاریخ خاطر همه را آزرده کرده. اکنون نیز دسترسی عموم قشرها به مناطق کوهستانی و مشاهده صحنه‌های دلخراش زباله و تخریب بی‌سابقه نگران‌کننده است جامعه کوه‌نوردی اغلب اهل سخن و به باور خود تابع منطق و اخلاق می‌باشند. اکنون نیز در مباحثه و مذاکره و نیز در ابراز سخن تحمل گفتگو نداریم. کوه‌نوردی ورزش گروهی و جمعی بوده و در این شکی نیست، اکنون نیز تک‌روی و هنجارشکنی نابخردانه و نیز عدم مشارکت در تشکیلات کوه‌نوردی را نوعی تعصب و وجاهت شخصیت خود می‌دانیم.
بخش بزرگی از جامعه کوه‌نوردی خبره‌ها و موسپیدان باتجربه‌ای هستند که مورد احترامند؛ اکنون نیز با همه تجارب و سوابق درج در کارنامه از نوشتن و نگارش و مطالعه و پژوهش امتناع کرده و آن را تملق‌گویی و نوعی خودستایی از خود می‌دانیم. اکنون نیز با صدای بلند و ایستادن بر فراز قلم نقد و انتقاد و تهمت و افترا به هیچ منطق و ادله‌ای باب روز شده و عبور از خطوط قرمز و در حریم شخصی دیگران به نظر از بدیهیات و تابع هیچ اصول و منطقی نیست. کوه‌نوردی در عرصه تاریخ هیچ‌وقت حال‌وروز خوبی نداشته. اکنون نیز عدم اعتماد دولت‌مردان و نهادها و نیز نگاه بدبینانه و عدم تخصیص بودجه، بی‌حرمتی به تشکیلات و جامعه بزرگ این رشته می‌باشد.
بسیاری از مسیرها و صعودها در طول زمان توسط برخی گشایش و پیموده شده است؛ اکنون نیز با تاسف برخی با هزاران ترفند و کلک و بدون مدارک و سند بناحق مسیر‌ها و صعودها را برای اولین بار بنام خود ثبت و به سوابق خود الحاق می‌کنند به این خاطر جامعه فهیم و بزرگ کوه‌نوردی و پیشکسوتان و نیز اهالی قلم با نگاه مثبت و مشارکت حداکثری به یاری برخاسته و از تجارب گذشته عبرت گرفته و گذشته را چراغ راه آینده خود نمائیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=44540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.