• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

از هیچهایک تا سفر با موتورسیکلت

  • کد خبر : 77199
  • 27 تیر 1401 - 18:02
از هیچهایک تا سفر با موتورسیکلت

پس از چند سفر این زوج سفر با موتور را نیز تجربه کردند. آرمین و زهره سفر با موتور را در سال ۹۹ با سفر به چشمه علی دامغان آغاز کرده و سپس در سال ۱۴۰۰ سفر موتوری خود را با سفر به کردستان ادامه دادند. این زوج ایرانگرد مشهدی با اینکه تا امروز مدل‌های […]

پس از چند سفر این زوج سفر با موتور را نیز تجربه کردند. آرمین و زهره سفر با موتور را در سال ۹۹ با سفر به چشمه علی دامغان آغاز کرده و سپس در سال ۱۴۰۰ سفر موتوری خود را با سفر به کردستان ادامه دادند.

این زوج ایرانگرد مشهدی با اینکه تا امروز مدل‌های مختلفی از سفر را امتحان کرده‌اند اما قصد دارند انواع سفر با پای پیاده و خودرو را نیز در کنار سفر با موتور و دوچرخه تجربه کنند.

با توجه به جذابیت این نوع از سفرها با این زوج اهل گشت و گزار به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

چرا انواع مختلف سفر را تجربه کرده‌اید؟

زهره کهندل: سفر می‌کنیم تا در زیست‌ها و موقعیت‌های مختلف و چالش‌های جدیدی قرار بگیریم. تغییر وسیله سفر شما را در موقعیت جدید قرار می‌دهد. در آن موقعیت می‌توانید تصمیمات جدید بگیرید و حتی اشتباه کرده و کسب تجربه کنید. اشکال مختلف سفر تجربه‌های جدیدی را به شما می‌آموزد.

آرمین صمیمی: پیش از ازدواج سال‌ها تجربه کوهنوردی و طبیعت‌گردی داشتم. از وقتی با زهره ازدواج کردم، تصمیم گرفتیم سفرهای خود را از شکل گروهی خارج کنیم تا به همراه یکدیگر تجربه‌های جدید و منحصر به‌ فرد خود را داشته باشیم. آشنایی ما نیز در همین برنامه‌های طبیعت‌گردی اتفاق افتاده است. پیش از ازدواج تورهای کوهنوردی و طبیعت‌گردی زیادی برگزار می‌کردم. در سال ۹۳ زهره به همراه یک گروه خبری برای تهیه گزارشی به گروه اضافه و از همانجا باب آشنایی و ازدواج ما فراهم شد.

تعریف‌تان از سفر چیست؟

صمیمی: تجربه سفر برای هر کسی متفاوت است. تجربه سفر برای کسی که تازه سفر کردن را آغاز کرده، رفتن به نقاط توریستی و بازدید از آثار تاریخی، باستانی و طبیعت بکر است اما وقتی درگیر سفر می‌شوید، این موارد تکراری می‌شود. طبیعت و نقاط مشابه در همه جا وجود دارد اما جذابیت سفر، آدم‌ها و فرهنگ اصیل مناطق است. سانی که زیاد سفر می‌روند، دنبال تجربه‌های مختلف بوده و فقط به دنبال تماشای یک منطقه تاریخی نیستند.

آمادگی بدنی در سفرهای شما چقدر تاثیر دارد؟

کهندل: وقتی از نظر جسمی توانایی داشته باشید، از لحاظ روحی دیرتر خسته می‌شوید. توانایی جسمی در این برنامه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و سعی داریم در طول سال به طور مداوم در برنامه‌های ورزشی شرکت کنیم تا توان جسمانی خود را تقویت کرده و آن را تا یک حدی حفظ کنیم. در ۲ سال کرونایی فعالیت‌های ورزشی کمرنگ شده بود، تلاش می‌کردیم در خانه ورزش کنیم تا بدن‌مان با افت مواجه نشود.

صمیمی: برنامه‌ها و سفرهای کوهنوردی و دوچرخه‌سواری یکی ۲ روزه زیادی داریم. در واقع هیچوقت ورزش از برنامه‌های ما جدا نبوده است. در سفرهای با دوچرخه که با چالش ورزشی بیشتری همراه است، اگر بدن به لحاظ جسمانی کم بیاورد، چیزی از سفر نمی‌فهمید و متوجه چالش‌ها و لذت‌های سفر نمی‌شوید. در چنین سفرهایی وقتی از پس توان خودت بر نیایی، امکان ارتباط گرفتن با کسی را هم نخواهی داشت.پپ

تجربه اولین و آخرین سفرتان چه تفاوت‌هایی داشته است؟

صمیمی: سفر مشترک اول به هندوستان برایم جدید بود. این سفر با چالش‌های زیادی همراه بود؛ به جای آنکه سفرهای مشترک خود را از سفرهای داخلی آغاز کنیم، به هند سفر کردیم تا با چالش‌های زیادی همراه باشد. یکی از چالش‌های سفر هند این بود که باید خیلی سریع خود را با شرایطی که در آنجا برای‌مان به وجود می‌آمد، وفق دهیم.

کهندل: یکسری مسائل را در هند پیش‌بینی نکرده بودیم. ترنسفر بین شهری در هند سخت بود. بلیت رفت خود را از دهلی و بلیت برگشت را از بمبئی گرفته بودیم. در آن مدت باید خودمان را از دهلی به بمبئی می‌رساندیم و چنین چالشی را برای خودمان ایجاد کردیم. در این سفر مسیرهایی که مطابق برنامه‌ریزی ما بود، کاملا تغییر کرد.

یکی از مزیت‌های سفر هند این بود که باعث شد انعطاف‌پذیری ما بیشتر شود. این موضوع باعث استحکام روابط نیز شده بود. تا زمانی که زن و شوهر خود را در شرایط سخت قرار ندهند، نمی‌توانند متوجه شوند که چقدر می‌توانند کنار یکدیگر دوام آورده و منعطف باشند. به عنوان مثال زن و شوهر پس از ۱۰ سال در یک موقعیت سخت قرار می‌گیرند و متوجه می‌شوند که به درد یکدیگر نمی‌خورند اما من و آرمین این زمان را به عقب آوردیم و در همان سال نخست زندگی مشترک‌مان خود را در موقعیت‌های سخت و چالش برانگیز قرار دادیم.

در سفر با دوچرخه از مسیر تبریز به رشت در بخشی از راه اشکم درآمده بود. با شرایط سختی مواجه شده بودم. در گردنه صائین جاده خرابی زیادی داشت و با وزش شدید باد همراه بود که باید این گردنه را رد می‌کردیم. در مسیر سرپایینی احساس می‌کردم هر لحظه ممکن است به دره پرت شوم؛ پس از عبور از گردنه دستانم از شدت ترس به دسته دوچرخه چسبیده بود. در گردنه حیران نیز با مه غلیظی روبه‌رو شده بودیم که چند متری خود را هم نمی‌دیدیم. وقتی از این مسیرهای سخت عبور می‌کنیم، تازه به ظرفیت‌های خودمان پی می‌بریم.

در سفر با موتور نیز با شرایط آب و هوایی سخت و وزش باد شدید روبه‌رو شده بودیم. پیش از ورود به مسیر دامغان اخبار سرعت وزش باد در آن منطقه را ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام کرد که با چندین تصادف نیز همراه شده بود. باید آن مسیر را رد می‌کردیم. موتور در آن مسیر کاملا تکان می‌خورد و هیچ تعادلی نداشت؛ بنابراین مجبور شدیم در میانه راه توقف کنیم.

صمیمی: در سفر با موتور در مسیر زنجان به ماسوله از یک مسیر فرعی راه کج کردیم که قسمتی از آن خاکی بود و تا ماسوله هیچ خودرو یا آدمی در آن دیده نمی‌شد. خیلی‌ها پیغام می‌دادند که چرا با خودتان همراهی نمی‌برید که اگر نیاز به کمک داشتید، کسی کمک تان کند اما همین چالش‌ها و سختی‌های سفر است که باعث می‌شود تجربه‌ای به دست آورید.

در سفرهای اول با یکدیگر نیز چالش‌ داشتیم. پیرامون مشکلاتی که به وجود می‌آمد، صحبت‌های زیادی می‌کردیم اما هر چه جلوتر رفتیم، برای برخی از مشکلات دیگر اصلا صحبت نمی‌کنیم و می‌دانیم که چه اقدامی باید انجام دهیم. در واقع تحمل‌مان بالا رفته و در سفرهای اخیر اگر چالشی وجود آید، خیلی راحت‌تر آن را حل کرده و از پس آن می‌آییم.

سفر چه تغییراتی در سبک زندگی شما ایجاد کرده است؟

کهندل: آرمین سابقه ورزشی و کوهنوردی دارد و شرایط متفاوتی داشت. پیش از ازدواج اعتقاد داشتم که چرا باید با اتوبوس به سفر بروم؟ سفر باید با هواپیما باشد و برنامه‌ریزی برای اقامت در یک هتل را ترجیح می‌دادم اما سفرهایی که با آرمین داشته‌ام روی من تاثیر متفاوتی گذاشته است.

این سفرها در نگاهم به زندگی و مواجهه‌ام با اتفاقات مختلف تغییرات زیادی به وجود آورده است. وقتی با مشکلی مواجه می‌شوم، به خود می‌گویم که این اتفاق از مشکلی که در سفر برایم رخ داده، قطعا سخت‌تر نخواهد بود. از همین رو این سفرها برای مواجه شدن با اتفاقات و مسائل مختلف در زندگی شخصی‌ام کمک زیادی به من کرده است.

همچنین زیست‌های سفر متناسب با ظرفیت آدم‌ها نیز متفاوت است. وقتی گونه‌های مختلف سفر را تجربه می‌کنید، متناسب با ظرفیت‌های روحی و روانی خود برداشت‌های جدیدی خواهید داشت که در زندگی کمکتان می‌کند.

چگونه بار سفر می‌بندید؟

صمیمی: تجربه سفر به ما ثابت کرده برای یک برنامه سه تا چهار روزه و یا بیشتر تجهیزات مشابهی احتیاج است. یعنی اگر ۲۰ روز هم بخواهید به سفر بروید، تجهیزات تغییری نمی‌کند؛ فقط آذوقه سفر تغییر می‌کند. معمولا آذوقه‌ای که به همراه خود می‌بریم، برای یک یا ۲ روز اضافه است و مابقی آن را در مسیر تهیه می‌کنیم.

کهندل: برای من در قالب هر سفر تجربه می‌شود که به چه وسایلی نیاز داریم. تجهیزات سفر به مرور علاوه بر اینکه تکمیل می‌شود، از آن نیز کم می‌شود تا وزن بار به یک بالانس مناسب برسد. خیلی مهم است که سنگین سفر نکنید.

صمیمی: ممکن است وسایلی داخل کوله باشد که تاکنون از آن استفاده نکرده باشیم اما باید این وسایل را همیشه همراه خود داشته باشیم. اگر یک جایی با مشکل مواجه شویم و آن وسایل را همراه نداشته باشیم، ممکن است سفرمان لنگ بماند و اذیت شویم.

با چه میزان هزینه می‌توان تجهیزات این نوع از سفر را تهیه کرد؟

صمیمی: همیشه به دلیل برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی تجهیزات سفرم را کامل به همراه داشتم اما سفر با دوچرخه و با موتور تجهیزات خاص خود را دارد که به مرور به وسایل سفر اضافه می‌شود. کسی که بخواهد سفر اینچنینی را آغاز کند، باید برنامه بریزد که می‌خواهد چه نوع سفری داشته باشد. اگر کسی تجربه ندارد و بخواهد بدون تجربه کوله و تجهیزات بردارد و یک هفته در جنگل بماند، قطعا کار اشتباهی کرده است. پیشنهادم این است کسی که می‌خواهد سفر را شروع کند، از برنامه‌های گروهی و یک روزه آغاز کند که همزمان با کسب تجربه تجهیزاتش نیز کامل شود.

کهندل: البته تجهیزات سفر گران شده و کمی غیرمنطقی است که تمام تجهیزات را به طور یک‌جا خریداری کرد. پس از آن متوجه می‌شوید از پس برخی تجهیزات اصلا کار خاصی برنمی‌آید. این سبک سفرها باید پله به پله طی شود.

صمیمی: خیلی از اطرافیانم مشکل مالی نداشته‌اند و از همان ابتدا تمام تجهیزات را یک‌جا خریداری کرده‌اند اما نمی‌دانند که کی و کجا از آن باید استفاده کنند. اگر سفرهای خود را از برنامه‌های گروهی آغاز کنند، به مرور نیاز خود را پیدا کرده و به تجهیزات‌شان اضافه شود.

برای سفرهای‌تان چقدر هزینه می‌کنید؟

کهندل: در حال حاضر خیلی‌ها به دلیل هزینه‌های بالای سفر تمایلی به آن ندارند. می‌خواهند فقط با هواپیما یا قطار سفر کرده و یا در یک هتل خوب اقامت داشته باشند اما با این نوع از سفرها نشان دادیم که خیلی ارزان‌تر هم می‌توان سفر کرد. اینکه سفر از سبد خانوارها حذف می‌شود، به این دلیل است که خانواده‌ها سفر گرانی را برنامه‌ریزی می‌کنند. این مدل سفر به ما نشان داد که می‌توان ارزان قیمت نیز سفر کرد.

باید توجه داشته باشیم که سفر نمی‌رویم تا از خانه خود به جایی شبیه خانه خود رفته باشیم بلکه سفر می‌رویم تا جای متفاوت‌تری را تجربه کنیم؛ شب را در چادر سپری کرده و یا در خانه یک میزبان اقامت داشته باشیم و برخی سختی‌ها را تحمل کنیم.

صمیمی: تمام هزینه سفر موتوری که در پاییز سال گذشه داشتیم، حدود هشت میلیون تومان شد که چهار میلیون آن صرف هزینه سرویس موتور و تعویض لاستیک و مابقی هزینه‌ها برای خورد و خوراک و اقامت بود. خیلی‌ها وقتی به سفر می‌روند به خودشان سخت می‌گیرند و سفر برای‌شان ارزان‌تر می‌شود. برای سفر با دوچرخه نیز هزینه جابه‌جایی دوچرخه و خودمان به هزینه‌های سفر نیز اضافه می‌شود.

با توجه به چالش‌ها و سخت‌هایی که در سفر دارید خودتان را بیمه می‌کنید؟

صمیمی: بیمه‌ای که مخصوص سفر باشد وجود ندارد. بیمه‌های شخصی نیز زیر بار چنین موضوعی نمی‌روند. در واقع اگر اتفاقی برای شما رخ دهد، بیمه پاسخی نمی‌دهد؛ بنابراین بیمه مساله‌ای نیست که بتوانیم در سفرها به آن اتکا کنیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=77199

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.