• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
1
اموزشی:

از کوله پشتی چه می دانیم؟

  • کد خبر : 5530
  • 21 آبان 1399 - 8:49
از کوله پشتی چه می دانیم؟
کوهنوردی:كوله پشتى يك وسيله مهم كوهنوردى است، از يك طرف وسيله حمل و نقل و حافظ وسايل كوهنورد است و از طرفى ديگر مي بايستى اين بار و وسيله ‏ها به بهترين و راحترين روش ممكن حمل گردد.

به گزارش گروه اموزشی بام نیوز: كوله پشتى يك وسيله مهم كوهنوردى است، از يك طرف وسيله حمل و نقل و حافظ وسايل كوهنورد است و از طرفى ديگر مي بايستى اين بار و وسيله‏ها به بهترين و راحترين روش ممكن حمل گردد. يك كوله پشتى غير فنى مى‏تواند براى كوهنورد در محّلى مشكلات و خطرات جدى داشته باشد. يك كوله پشتى فنى بايد از يك كيفيت حداقل برخوردار باشد. دوخت محكم و آستر و رويه خوب و فرم و شكل فنى جهت حمل و فنى بودن بندهاى شانه و زيپهاى محكم و داراى حفاظ باشد. قسمت انتهاى كوله كه با زمين تماس دار بايد با جنسى صد در صد ضد آب و محكم باشد تا از نفوذ آب جلوگيرى كند. اگر كوله پشتى بيش از ۴۵ ليتر گنجايش داشته باشد، بايستى داراى اسكلت خوب جهت تقسيم بار بر روى بدن باشد و كوله‏اى كه كمتر از ۴۵ ليتر گنجايش دارد بايد يك كمربند ساده داشته باشد.

با استفاده از تكنولوژى جديد حمل بار در كوله راحت شده است. كه مى‏توان به (Lowe Gerg) كوهنورد آمريكاى كه در اواسط سالهاى ۱۹۷۰ كوله جديدى طراحى كرد اشاره كرد. »هر چه مركز ثقل كوله نزديكتر به مركز ثقل حمل كننده باشد به همان نسبت كوله راحت‏تر خواهد بود.« اين قانون نه تنها در فرم كوله و نوع حمل آن تاثير دارد بلكه بستگى به چيدن و بستن كوله پشتى بوسيله خود كوهنورد دارد. وسايل سنگين هر چه به شانه‏ها نزديكتر و در بالا باشد و نزديك به ستون فقرات تا جايى كه امكان دارد كوله پشى راحتر خواهد بود. وسايل سبك در قسمت زيرين كوله و به طرف خارج كوله گذارده شود. شايد بتوان نوع كوله پشتى بسكت كه به وسيله شر پاهاى منطقه نپال حمل ميشود و داراى بند پيشانى مى‏باشد را راه حمل خوبى براى حمل كوله دانست. با محكم كردن كمربند كوله پشتى مى‏توان بار را روى باسن شانه تقسيم كرد. در اين حالت مى‏توان كليه بار را بالاتر از باسن قرار داد. كوله‏هاى كه زير باسن قرار مى‏گيرند داراى تقسيم بار نارسا هستند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5530

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.