• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
3

اسکوچیچ:با حضور کی روش و ویلموتس فشار عجیبی را تحمل کردم/ بعد از جام جهانی می توانم به پیشنهاداتم فکر کنم

  • کد خبر : 56132
  • 06 مهر 1400 - 20:27
اسکوچیچ:با حضور کی روش و ویلموتس فشار عجیبی را تحمل کردم/ بعد از جام جهانی می توانم به پیشنهاداتم فکر کنم
بام نیوز: سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت:‌ اعتراف می کنم در ابتدای کار و بعد از حضور مربیانی چون کی روش و ویلموتس فشار زیادی را تحمل کردم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری بام نیوز، شبکه الجزیره اسپورت در گزارشی مفصل به وضعیت تیم ملی فوتبال ایران تحت هدایت دراگان اسکوچیچ پرداخت و گفت و گویی مفصل را با این مربی ترتیب داد.

این شبکه با اشاره به این موضوع که تیم ملی فوتبال ایران بارها قهرمان آسیا شده و یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا محسوب می‌شود در گزارش خود اشاره کرد که مربیان بزرگی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به عهده گرفته‌اند. این رسانه با اشاره به این موضوع که دراگان اسکوچیچ مربی‌ای است که با نتایجی که کسب کرده آماری فوق‌العاده را از خود به جا گذاشته عنوان کرد که این مربی تیم ملی فوتبال ایران را به جام جهانی قطر هدایت می‌کند.

متن گفتگوی (امیر دلیچ گزارشگر کروات شبکه الجزیره) که هفته گذشته به صورت ویدیویی با سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد مسائل مختلف انجام شده را در زیر می خوانید:

*‌ به عنوان اولین سوال باید بپرسیم  راز پیروزی‌های پی در پی تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات گذشته و اینکه تیم ملی فوتبال ایران توانسته در جایگاه بیست و دوم رنکینگ فیفا قرار بگیرد چیست؟

من با فوتبال ایران آشنایی داشتم و در لیگ این کشور مربیگری کردم. همین مسأله کلیدی بود برای موفقیت، اینکه این شناخت باعث شد کدام نفرات را دعوت کنم و از کدام بازیکنان شناخت بیشتری داشته باشم، به من کمک بسیاری کرد و باعث موفقیت‌های امروز شد.

* وقتی شما جایگزین ویلموتس شدید، ایران با اختلاف ۵ امتیاز کمتر از عراق در جایگاه سوم جدول حضور داشت. در آن زمان چه برنامه‌ای برای اجرای اهداف‌تان داشتید؟

ابتدایی‌ترین هدف ما این بود که نتایج قبل را جبران کنیم. تمام هدف ما این بود که از این گروه صعود کنیم چون فقط محکوم به برد بودیم. ما در آن زمان حق نداشتیم حتی یک امتیاز را از دست بدهیم. پیش از اعزام به بحرین سه بازی دوستانه برگزار کردیم و همین مسأله باعث شد که تیم ما به روح برتری‌طلبی دست پیدا کند. من به بازیکنانم گفته بودم حق ندارید در هیچ مسابقه‌ای مساوی کنید یا ببازید. هر وقت زمان سپری شد، ما بیشتر پی بردیم که می‌توانیم به هدفمان دست پیدا کنیم و با ۴ پیروزی دور اول را با موفقیت به پایان رساندیم.

* پیش از حضور در تیم ملی شما وظایف هدایت تیم‌های باشگاهی را برعهده داشتید و برای اولین بار بود که در تیم ملی مربیگری می‌کردید. این موضوع چقدر در فلسفه کاری شما تغییر ایجاد کرد؟

فلسفه چندان بزرگی در این زمینه وجود ندارد. کار در تیم ملی با باشگاه‌ها بسیار متفاوت است. در باشگاه‌ها می‌شود اشتباهات را اصلاح کرد و زمان بیشتری در اختیار دارید. اما در تیم ملی این گونه نیست. در تیم ملی مهم این است که نفرات خوبی انتخاب کنید و صاحب دیدگاه و بینش باشید. برای بازی‌های تیم ملی فقط دو روز زمان نیاز دارید که اطلاعات لازم را کسب کنید و همین نشان می دهد که باید تصمیمات فوری و مهمی گرفت. یک مربی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیم بگیرد که تیمش برای مسابقه بعد چگونه بازی کند. باید آنالیزهای خوبی صورت بگیرد تا ببینیم کدام بازیکن برای مسابقات بعد به کار مربی می‌آید.

* شما پیش از قبولی هدایت تیم ملی در ۴ باشگاه ایرانی کار کردید، این موارد چقدر در روند کاری شما تأثیر داشت؟

خیلی مهم است که وقتی مسئولیت جدیدی قبول می‌کنید با فرهنگ و فضای آنجا آشنا باشید. من می‌دانستم که ایرانی‌ها چگونه زندگی می‌کنند و یاد گرفتم چگونه با آنها رفتار کنم. قطعا این آگاهی کمک زیادی به من کرد.

* شما پنجمین مربی کرواتی هستید که تیم ملی ایران را هدایت کرده، به نظر می‌رسد نفرات قبلی که از کرواسی در ایران مربیگری کردند، راه را برای شما هموارتر کرده بودند.

قطعا این موضوع تأثیر داشت، در ایران مربیان کروات صاحب سبک و استراتژی محسوب می‌شوند. استانکو، ایویچ، بلاژویچ و برانکو سنت حضور مربیان کروات در ایران را تشکیل می‌دهند. آنها باعث شدند به مربیان کروات در ایران اعتماد شود. همه مربیانی که اسم بردم در ایران کیفیت خود را نشان دادند و واقعا راه را برای من هموار کردند. برخی از این مربیان کارشناس جهانی هستند و آنقدر در ایران خوب کار کردند که راه برای من هم فراهم شد.

* از نظر فلسفه کاری چقدر به مربیان پیشین تیم ملی فوتبال ایران شباهت دارید؟

شاخصه مربیان کروات این است که اهل کار زیاد هستیم. ما به هیچ وجه از کار شانه خالی نمی‌کنیم و این مسأله بزرگ‌ترین وجه تشابه بین من و مربیان سابق کروات حاضر در فوتبال ایران است.

* من (امیر دلیچ) دیدار تیم ملی ایران مقابل بوسنی را که به تازگی هدایت ملی‌پوشان ایرانی را به عهده گرفته بودید را از نزدیک تماشا کردم. در آن مسابقه مشخص بود که تیمی سازمان‌یافته به میدان رفته است. دلیل این ساماندهی مناسب از نظر شما چیست؟

یک ضرب المثل وجود دارد که اگر یک مربی می‌خواهد موفق شود، بازیکنانش باید ۱۲۰ درصد از توان خود را خرج کنند. این ضرب‌المثل کاملا مختص ایرانی‌ها است. بازیکنان ایرانی هر کدام به تنهایی می‌توانند از مرزهای توانایی خود عبور کنند. بازیکنان ایرانی از نظر فیزیکی و توانایی فنی فوق‌العاده هستند. البته بخش عمده‌ای از مشکلات به مسائل تاکتیکی برمی‌گردد که ما روی این موضوع کار کرده‌ایم. ما هنوز از نظر تاکتیکی کار داریم، اما فراموش نکنید ایران کشوری است با ۸۰ میلیون جمعیت که همه مردمش با فوتبال زندگی می‌کنند. استعدادهای فراوانی در این کشور وجود دارد اما باید این استعدادها یافته شوند و بعد پرورش پیدا کنند.

* آیا بازیکنان ایرانی کار کردن با سبک تاکتیکی را دوست دارند؟

آنها بسیار اهل کار و تلاش هستند. وقتی با آنها کار می‌کنم تعجب‌زده می‌شوم. من در کشورهای عربی هم کار کرده‌ام، اما تفاوت بین آنها این است که ایرانی‌ها پیشرفت را فوق‌العاده دوست دارند و دوست دارند هر روز به سطحی بالاتر برسند.

* می‌دانم شما مربیان دوست ندارید از لفظ ستاره استفاده کنید، اما شما کدام بازیکنان را نفرات اصلی و برجسته تیم ملی ایران می‌دانید؟

به طور قطع مهاجمان بسیار خوبی داریم، مهدی طارمی یکی از این بازیکنان است که فصل اخیر در پورتوی پرتغال عملکرد خوبی داشته و سردار آزمون نیز بازیکنی است که نیمی از اروپا به دنبال جذب او هستند. علیرضا جهانبخش در فاینورد بازی می‌کند و بازیکنان خوب دیگری در تیم داریم که شاید نشود تک تک اسم آنها را برد. البته شاید ما در برخی از پست‌ها دچار بی‌تعادلی شده باشیم، اما نفرات خوبی که در تیم ملی ایران حضور دارند برخی چالش‌ها را از بین می‌برند. تاکید می‌کنم؛ ما در خط حمله بازیکنانی داریم که هیچ کس به گرد آنها نمی‌رسد.

* مطمئنا هدف شما صعود تیم ملی ایران به جام جهانی است. اما بعید است تنها هدف شما با ایران چنین اتفاقی باشد.درست است؟

در حال حاضر تنها تمرکز من معطوف به صعود تیم ملی ایران به جام جهانی قطر است. من هم انگیزه‌های بزرگی دارم و زحمات زیادی کشیدم. شاید یکی از اهداف من کار کردن با تیم ملی دیگری باشد یا حتی رفتن به اروپا. انگیزه‌های من بسیار زیاد است اما همانطور که گفتم تنها هدفم صعود ایران به جام جهانی است.

* از نظر شما کدام تیم‌ها رقیبان ایران محسوب می‌شوند؟ به نظر شما کدام تیم می‌تواند برای تیم ملی ایران مشکل ایجاد کند؟

ما در ماه جاری با تیم ملی امارات  و کره جنوبی مسابقه داریم مطمئنا تیم کره جنوبی قَدَرترین تیم در گروه ما محسوب می‌شود. در گروه‌های دیگر ژاپن و استرالیا بهترین تیم‌های آسیایی هستند. ما از کیفیت خودمان آگاهی داریم. در گروه ما تیم‌های خوبی حضور دارند که اصلا نمی‌شود قابلیت‌های آنها را نادیده گرفت.

* حتما خبر دارید که ایران کشوری است که با تحریم‌ها مواجه است. آیا این موضوع برای شما مشکل ایجاد نکرده و نمی‌کند؟

قطعا این موضوع باعث شده تا برای ورزش شرایط سخت‌تر شود، مثلا بهتر است برای بالا بردن کیفیت فوتبال ایران مربیان و بازیکنان بزرگی به این کشور بیایند. از نظر مالی هم حضور این افراد مشکلات زیادی را برای فوتبال ایران ایجاد می‌کند، اما رفتار مردم و مسئولان فوتبال ایران در این شرایط من را شیفته خود کرده است. فوتبال ایران با وجود همین تحریم‌هایی که شما می‌گویید خودش را در بالاترین سطح حفظ کرده و لیگ این کشور یکی از بهترین لیگ‌های مهیج آسیا محسوب می‌شود. این علاقه بیش از حد مردم به فوتبال باعث چنین اتفاقاتی شده اما قبول دارم ممکن است تحریم‌ها در ورزش ایران هم تأثیر داشته باشد.

* ما می‌دانیم ایران کشور بزرگی است و رسانه‌ها و مردم تمام اخبار فوتبال داخلی و جهان را پیگیری می‌کنند. وقتی شما صبح از خواب بیدار می‌شوید تمام اخبار به سمت شما سرازیر می‌شود. این علاقه و تمرکز رسانه‌ها روی فوتبال روی شما فشار ایجاد نمی‌کند؟

چرا! مسئولیت شما در این کشور زیاد است، از همان ابتدای کار این فشار را حس کردم. زمانی که مسئولیت تیم ملی ایران را به من دادند، این فشار وارد شد که من جایگزین نفراتی چون کی‌روش  ویلموتس شده‌ام و بعد از آنها مرتب سوال می کردند آیا می‌توانم هدایت ایران را برعهده داشته باشم یا خیر. مردم ایران خوب می‌دانند تیم ملی کشورشان چه پتانسیلی دارد و به همین دلیل آنها همیشه نتیجه و موفقیت می‌خواهند. باید اقرار کنم که فشار بزرگی روی من بود چون در ایران رسانه‌ها بسیار زیاد هستند و به سختی می‌توان با آنها کنار آمد، اما با کسب نتایج خوب اوضاع بهتر شد و من مطمئن  هستم شرایط بهتر هم خواهد شد.

* حالا که موفق شدید با تیم ملی ایران بردهای متوالی کسب کنید، واکنش رسانه‌ها و مردم به آن چه بوده است؟ آیا هنوز برای رسانه‌ها ابهامی وجود دارد یا توانسته‌اید نفس راحتی بکشید؟

من همیشه می‌گویم فوتبال حافظه ندارد. همیشه مسابقه بعدی مهم‌تر است. فعلا اوضاع خوبی در ایران دارم، البته در مورد پیروزی‌های متوالی و کسب رکورد مطالب زیادی در رسانه‌ها نوشته شده اما این موضوع زیاد برای من حائز اهمیت نیست، چون مسابقه بعدی برای من مهم است و هر مسابقه یک اهمیتی دارد. من به خوبی آگاه هستم که فوتبال حافظه ندارد و هر مسابقه یک نوع فینال محسوب می‌شود.

* شما در فوتبال کرواسی به دروگر جام‌ها معروف بودید، در سال ۲۰۰۶ در کرواسی قهرمان جام حذفی شدید و دو سال بعد در اسلوونی با تیم اینترولوپ موفق به کسب سوپرجام شدید. با این نتایج و فرصتی که در اروپا داشتید نمی‌توانستید در آنجا بمانید؟

من می‌توانستم در آنجا بمانم، اما ماندن در فوتبال اروپا و لیگ‌های این کشور هر روز سخت‌تر می‌شد. بعد از جدایی از اروپا ابتدا از کویت پیشنهاد گرفتم و سپس به النصر عربستان رفتم. خودم هم فکر نمی‌کردم یک روز سر از اینجا در بیاورم، اما مسیر حرفه‌ای زندگی من را به این سمت و سو پیش برد. البته نه تنها از اینکه در اینجا هستم متأسف نیستم، بلکه بسیار راضی ام. شاید یک روز از طریق مسیری که انتخاب کردم به اروپا برگشتم، ولی معتقدم کار درستی را انجام دادم. من بعد از پیوستن به فوتبال آسیا مطالب زیادی آموختم و با فرهنگ‌های مختلفی آشنا شدم.

 

* در ایامی که سرمربی تیم ملی ایران هستید، تیم ملی کرواسی را پیگیری می‌کنید؟ در این شرایط از این تیم انتقادات زیادی می‌شود و کارشناسان معتقدند این تیم در حد و اندازه‌های خود ظاهر نمی‌شود.

تا الان کارهای زیادی داشتم و تا امروز موفق نشدم خیلی بازی‌های کرواسی را ببینم، اما کرواسی در ۱۰ سال گذشته نشان داده بازیکنان ذخیره خوبی برای آینده دارد. بعید می‌دانم آنها در جام جهانی مشکلی داشته باشند. شاید از نظر حرفه‌ای کرواسی کشور کوچکی حساب شود، اما مسئولان فدراسیون این کشور خوب کار می‌کنند.

* زمانی که در لیگ کشورتان کار می‌کردید بازیکنی به نام یوسیپ ایلیشیچ را در اختیار داشتید، آیا فکر می‌کردید روزی چنین بازیکن بزرگی را پرورش بدهید؟

او در ابتدا کیفیت خوبی از خودش نشان می‌داد. همان زمان هم خیلی مغرور بود ولی اگر الان این سؤال را می‌پرسید باید بگویم هرگز انتظار نداشتم تبدیل به چنین ستاره‌ای شود. او بازیکن بااستعدادی بود و من این موضوع را فهمیدم اما موفقیت در فوتبال فقط به استعداد نیست و رفتارها و رفتارها و شخصیت بازیکنان هم در این مسأله تأثیر دارد.

* درست است که شما انگیزه‌های زیادی برای تیم ملی ایران دارید، اما آیا در این سن و سال پیشنهادی داشته‌اید یا اینکه خودتان چگونه می‌توانید شرایط کاری را به سمت حضور در فوتبال اروپا پیش ببرید؟

من زیاد به این مسائل فکر نمی‌کنم. من پیشنهادی از تیم‌های ثروتمند حوزه خلیج فارس داشته‌ام که در حال حاضر اصلا علاقه‌ای به آن پیشنهاد ندارم. ما اول باید به جام جهانی صعود کنیم و بعد به این موضوع فکر کنیم. من سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هستم و فراتر از آن چیزی را نمی‌بینم. بعد از اینکه با تیم ملی ایران به جام جهانی رفتیم و حضور خوبی در این مسابقات داشتیم، می‌توانم به پیشنهادات یا تغییر محل کارم فکر کنم. در حال حاضر تمام تمرکزم روی تیم ملی ایران است تا امیدوارانه این تیم را به سمت جام جهانی هدایت کنم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=56132

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.