• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

اصطلاحات کوهنوردی وطبیعت گردی

  • کد خبر : 25817
  • 25 بهمن 1399 - 12:20
اصطلاحات کوهنوردی وطبیعت گردی
بام نیوز:چادرهای طبیعت گردی را که برپا می کنید، معمولا چادرهای قابل تنفسی را می بیند که سقف آن ها حالت توری داشته و پنجره هایی نیز دارد. چادرهای دوپوش آن هایی هستند که علاوه یک پوشش جداگانه دارند که در مواقع بارانی روی چادر انداخته شده و توسط میخ هایی در زمین فرو می روند. پوشش دوم چادر را باید به گونه ای بنا کنید که با پوشش اولیه چادر برخورد نداشته باشد.

جی پی اس :دستگاه های مسیریابی هستند که در آن می توانید نقاطی را مشخص کرده و توسط آن ها مسیرتان را در جنگل، کوه و … پیدا کنید.

گاز: گاز که کوتاه شده اجاق گاز سفری است به کپسول و سرشعله هایی گفته می شود که معمولا کوچک و سبک هستند و در مسیرهای طبیعت گردی استفاده می شوند.

کوله های یک روزه: این نوع کوله ها که معمولا ۴۰ لیتری هستند، سایز کوچکی دارند و در سفرهای یک روزه به کار می روند.

کوله های چند روزه: این کوله های طبیعت گردی، سایز بزرگتری دارند که در سفرهای کوله گردی و چند روزه ای که شاید شهرگردی هم دارد، به کار می روند.

باتوم: این وسیله یک نوع عصا است که در مسیرهای طبیعت گردی به کار می رود. باتوم یا عصای کوهنوردی باعث می شود که وزن بدن شما تقسیم شده، کمتر خسته شوید و در نهایت آسیب شما را کم خواهد کرد.

اصطلاحات طبیعت گردی,طبیعت گردی,اصطلاحات طبیعت باتوم و کفش کوهنوردی

لباس بیس: به طور کلی طبیعت گردان اعتقاد دارند که برای سفر یا به طور کلی بیشتر ورزش ها باید لباس ها را لایه لایه انتخاب کرد. این مورد از اصطلاحات طبیعت گردی که لباس بیس یا base layer یا لایه اول گفته می شود، لباسی است که معمولا نازک با آستین های بلند است که نباید جایگزین لباس اصلی شما شود. البته در برخی مواقع می توان این لباس را بدون پوشیدن لباس دیگری استفاده کرد.

پُلار: نوعی از لباس هایی مانند کاپشن هستند که ۱۰۰% پلی استر هستند و ترکیبی از کرک مصنوعی و یک لایه پایل (پنبه ای) در خود جای داده اند. پلارها در مقابل باد، بسیار مقاوم هستند.

هِدلمپ: یا هدلایت، چراغ هایی هستند که معمولا روی پیشانی شما قرار می گیرند تا روشنایی در شب داشته باشند.

کفش ترِکینگ: این کفش ها معمول در طبیعت گردی ها به کار گرفته می شوند و از کفش کوه کمی سبک تر هستند.

کیسه خواب: همانطور که از نام آن پیداست، اصطلاحی است که به کیسه ای که شما در آن قرار می گیرد و می خواهید گفته می شود. معمولا به همراه کیسه خواب، اصطلاح زیر انداز کیسه خواب را نیز خواهید شنید.

گِتر: آن ها پوششی هستند که از معمولا به طول کفش تا بالای ساقتان هستند که برای جلوگیری از ورود برف به درون کفش روی کفش بسته می‌ شود.

اصطلاحات طبیعت گردی,طبیعت گردی,اصطلاحات طبیعتگِتر کوهنوردی

پانچو: این لوازم که انواع مختلفی هم دارند به لباس های بی آستین یا آستین دار ضد آب می گویند که در مواقع بارانی پوشیده می شود.

ژل آتش زا: این ژل ها معمولا آبی رنگ هستند و قدرت اشتعال پذیری داشته و روی هیزم ریخته می شوند تا بتوانید راحت آتش خود را برپا کنید.

روکش کوله: کوله های طبیعت گردی معمولا روکش هایی دارند که ضد آب بوده و برخی مواقع به خاطر کثیف نشدن استفاده می شود. رنگ این روکش ها معمولا جیغ است چراکه در هوای بارانی و مه آلود دیگر همسفران بتوانند شما را پیدا کنند.

چادر دوپوش، چادر قابل تنفس: چادرهای طبیعت گردی را که برپا می کنید، معمولا چادرهای قابل تنفسی را می بیند که سقف آن ها حالت توری داشته و پنجره هایی نیز دارد. چادرهای دوپوش آن هایی هستند که علاوه یک پوشش جداگانه دارند که در مواقع بارانی روی چادر انداخته شده و توسط میخ هایی در زمین فرو می روند. پوشش دوم چادر را باید به گونه ای بنا کنید که با پوشش اولیه چادر برخورد نداشته باشد.

آتش زنه: وسیله ای که با اصطکاک جرقه زده و می توانید با آن آتش روشن کنید.

کمل بک: این مورد از اصطلاحات طبیعت گردی به کیسه آبی گفته می شود که پشت کوله پشتی قرار گرفته و توسط یک لوله می توانید آب موجود در آن را بنوشید.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=25817
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانال اکیپ کوهنوردی پاکوب گرگان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.