• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1
بام در گزارشی بررسی کرد؛

اقدام شائبه‌برانگیز سرپرست شطرنج/تخریب جو انتخابات یا تعادل مالی؟

  • کد خبر : 4503
  • 14 آبان 1399 - 11:09
اقدام شائبه‌برانگیز سرپرست شطرنج/تخریب جو انتخابات یا تعادل مالی؟
بام نیوز: برخی جابه‌جایی‌ها در فدراسیون شطرنج شبهاتی مبنی بر تخریب جو انتخاباتی علیه یک کاندیداها ایجاد کرده، سرپرست دبیری فدراسیون اما می‌گوید این تصمیمات در راستای عمل به قوانین مالی وزارت ورزش است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوزر، برخی جا به جایی های اخیر که ساختار داخلی فدراسیون شطرنج را دستخوش تغییراتی کرده، برای این فدراسیون ایجاد حاشیه کرده طوری که بعضاً تصمیمات اتخاذ شده برای ایجاد این تغییرات و جا به جایی ها را مرتبط با انتخابات پیش رو و کاهش شانس برخی کاندیداهای آن می‌دانند.

اصل ماجرا مربوط به اقدامی می‌شود که توسط فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون شطرنج و در راستای تعدیل نیروهای این فدراسیون انجام شده است. وی طی روزها و هفته‌های گذشته اقدام به کنار گذاشتن چهار نفر از نیروهای این فدراسیون کرده است. البته این نوع تصمیم گیری جزو اختیارات مدیریتی برای هر فردی است اما اینکه تعدیل نیروها بعد از گذشت بیش از هفت ماه از سرپرستی نیکوخصال انجام شده تا حدی شائبه برانگیز شده است.

حساسیت‌ها نسبت به این شائبه‌ها و ابهامات وقتی بیشتر می‌شود که موضوع به انتخابات فدراسیون شطرنج ربط داده می‌شود؛ قرار بود این انتخابات ۶ آبان ماه برگزار شود اما با اعلام وزارت ورزش و به خاطر شرایط کرونایی لغو و به زمان دیگری موکول شد.

حالا هم اینگونه عنوان می‌شود که نیروهای خارج شده از ساختمان فدراسیون شطرنج منتسب به یکی از کاندیداهایی بودند که برای حضور در انتخابات تایید صلاحیت شده است یعنی محمد ابراهیم مداحی که پیش از محمد جعفر کامبوزیا و مهرداد پهلوان زاده – روسای پیشین فدراسیون شطرنج – و برای مدت ۶ سال ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت و حالا به فکر تصدی دوباره کرسی ریاست برای یک دوره چهار ساله دیگر است.

البته نیروهای کنار گذاشته از فدراسیون شطرنج مانند افشین تهرانی دبیر کمیته فنی و علیرضا شفیعی مدیر تیم‌های ملی – وی کماکان سرمربی تیم ملی در بخش مردان است- صاحب جایگاه و حق رایی در مجمع انتخاباتی این فدراسیون نیستند با این حال اما تصمیم گیری در رابطه با آنها بعد از گذشت چند ماه از سرپرستی نیکوخصال و در حالی که اهالی شطرنج منتظر تعیین زمانی جدید برای مجمع انتخابات این رشته هستند، ایجاد شبهه کرده مبنی بر اینکه این تغییر و تحولات یکباره در راستای تخریب جو انتخاباتی است.

این شبهات انتخاباتی وقتی بیشتر شد که هفته گذشته سرپرست فدراسیون شطرنج بعد از سال‌ها جای محمد جعفر کامبوزیا را در فدراسیون جهانی گرفت تا از این پس نماینده دارای حق رای شطرنج ایران در مجامع مختلف این رشته باشد. درحالیکه نیکوخصال به عنوان سرپرست جایگاه ثابتی در فدراسیون شطرنج ندارد و قطعاً بعد از برگزاری انتخابات این فدراسیون ترک پست خواهد کرد.

محسن سمیع زاده سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مجموع این اتفاقات توضیح داد. وی با تاکید بر اینکه اقدام صورت گرفته برای تعدیل نیروها صرفاً به خاطر عمل به تفاهم نامه مالی وزارت ورزش و مهیا شدن شرایط مالی برای رسیدگی به مسائل فنی شطرنج و شطرنجبازان بوده، در مورد جایگزین شدن نیکوخصال به جای کامبوزیا در فدراسیون جهانی هم گفت که این کرسی جدید در نهایت در اختیار رئیس منتخب قرار می‌گیرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بام گفت: فدراسیون‌ها موظف هستند اعتبار دریافتی از وزارت ورزش را طبق قوانین و بر اساس چارچوب تعریف شده در تفاهم نامه مالی این وزارتخانه هزینه کنند. در این پروتکل مالی میزان اعتبار مصوب بابت حقوق و مزایای کارمندان فدراسیون ۲۵ درصد از کل بودجه تعیین شده درحالیکه در فدراسیون شطرنج سه برابر این رقم یعنی ۷۵ درصد بابت نیروی انسانی هزینه می‌شد.

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج تاکید کرد: همین مسئله باعث مسکوت ماندن برخی از فعالیت‌های فنی در فدراسیون شطرنج شده بود مثل اینکه به خاطر مسائل مالی شرایط جذب مربی تراز اول آنلاین مهیا نبود. به همین دلیل موضوع پس از بررسی در هیات رئیسه به این نتیجه ختم شد که برای ۶ ماهه دوم سال تعدیل نیرو انجام شود. این موضوع در مورد چهار نفر انجام شد. در مورد برخی از افراد هم تصمیم به تغییر وضعیت گرفته شد مثلاً اینکه پاره وقت شوند.

سمیع زاده با انتقاد از نسبت داده شدن این گونه تصمیم گیری های مدیریتی به انتخابات فدراسیون شطرنج تاکید کرد: با تمام کم و کاستی‌ها و حواشی اینچنینی کنار آمدیم تا انتخابات به سرانجام برسد. حالا هم که انتخابات به تعویق افتاده و هنوز زمان جدید آن مشخص نیست اما بازهم اینگونه صحبت‌ها مطرح است. شخصاً دوست داشتم کماکان سکوت کنم اما احساس می‌کنم دیگر جایز نیست.

وی ادامه داد: قرار نیست من رئیس شطرنج شوم، حقوقم را هم کماکان از وزارت ورزش می‌گیرم و در کل چیزی برای از دست دادن در شطرنج ندارم اما تا زمانی که هستم، حامی منافع شطرنج خواهم بود.

سمیع زاده همچنین در مورد جا به جایی انجام شده برای معرفی فرهاد نیکوخصال به عنوان نماینده دارای حق رای ایران در فیده و ابهامات ایجاد شده در این زمینه گفت: نماینده دارای حق رای ایران در فدراسیون جهانی (کامبوزیا) سال هاست که آن طرف آب زندگی می‌کند و فعالیتی هم در شطرنج کشور ندارد. البته وی در مقطعی ریاست فدراسیون کشور را بر عهده داشت و اقدامات قابل توجهی هم انجام داد.

وی که خود عضویت کمیته توسعه و تحقیق کنفدراسیون شنای آسیا را بر عهده دارد، ادامه داد: اصولاً از حق رای در مجامع بین المللی می‌توان به عنوان یک امتیاز برای انجام برخی معاملات ورزشی مثل گرفتن حق میزبانی استفاده کرد. من به این تعاملات اشراف کامل دارم. ضمن اینکه نماینده دارای حق رای کشور در مجامع بین المللی هم باید منتخب مجمع باشد.

سرپرست دبیری فدراسیون تاکید کرد: حق رای شطرنج ایران در فیده فعلاً و تا زمان برگزاری انتخابات در اختیار سرپرست فدراسیون است. بعد از برگزاری انتخابات این حق رای به رئیس جدید به عنوان متصدی شطرنج کشور سپرده خواهد شد.

محسن سمیع زاده ابراز امیدواری کرد که انتخابات فدراسیون شطرنج هرچه زودتر به سرانجام برسد تا رئیس جدید امور را به دست بگیرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4503
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.