• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
2

انتخاب لباس طبیعت گردی

  • کد خبر : 36568
  • 28 فروردین 1400 - 22:22
انتخاب لباس طبیعت گردی
بام نیوز:  قابلیت جذب آب عرق بدنتان را جذب خود کند. این ویژگی مخصوص لایه های زیرین لباس است. در این صورت بدن شما خشک خواهد بود و رطوبت به لباس منتقل می‌شود. رطوبت لباس در تماس مستقیم با هوای بیرون است و شانس بسیار بیشتری برای خشک شدن دارد.

راحتی

هیچ شکی و تردیدی وجود ندارد که هرچه احساس راحتی بیشتری کنید، پیمایش شما لذت بخش تر و بهتر خواهد بود. به صورت کلی، راحتی را می توان تحت تاثیر تعادل دمایی دانست.

این تعادل بسته به شرایط آب و هوایی، سختی مسیر، ویژگی های لباس و یا سایر عوامل شخصی مانند شرایط جسمانی، وزن و … باشد. اگرچه بدن انسان به صورت طبیعی دارای مکانیستم هایی جهت ایجاد تعادل دمایی است، ولی باید در نظر داشته باشید که لباس و نوع پوشش نیز تا حد زیادی می توانند در ایجاد این تعادل نقش داشته باشند.

شاید از خود سوال کنید که این امر چطور ممکن است؟ جواب بسیار ساده است. لباس مانعی میان تبادل گرما میان بدن شما و محیط است. بنابراین در روزهای بسیار گرم این پوشش باشد کاهش پیدا کند. ولی نکته اینجا است که در طول طبیعت گردی، هرگز نباید از پوشش بسیار ناچیز استفاده کنید.

چراکه این لباس نقش محافظ بدن شما در برابر آسیب های بیرونی و همچنین اشعه UV خورشید را نیز ایفا می کند. این امر به خصوص در صورت صعود به نواحی مرتفع بیشتر نمود پیدا می کند. به صورت کلی این پوشش باید همیشه در حد متعادلی باشد.

حتی رو روزهای سرد و زمستانی اگر پوشش شما بیش از حد باشد، میزان انرژی گرمایی تولید شده توسط بدن شما بیشتر از انرژی خارج شده خواهد بود و در نتیجه در روز برفی نیز عرق خواهید کرد. نتیجهٔ نهایی یکی از این موارد خواهد بود:‌ احساس ناخوش آیند عرق کردن، کاهش بازدهی و عملکرد، لرز و یا هیپوترمی.

بنابراین، حتماً در نظر داشته باشید که راحتی در لباس طبیعت گردی نه تنها به سلامت شما،‌ بلکه به عملکردتان در طول مسیر نیز کمک بسیاری خواهد کرد. بخشی از این راحتی را تحت عنوان «راحتی روانشناختی» می شناسیم که تنها به ذهن و تصور شما از پوششتان باز می گردد.

به عبارت دیگر، اگر پوشش شما کاملاً مناسب آن موقعیت جوی نباشد، ولی از نظر روانشناختی و ذهنی آن را مناسب بدانید، قطعاً سختی کمتری را احساس خواهید کرد.

راحتی روانشناختی به عواملی مثل کیفیت، ساخت_لباس، تصور_شما_از_محیط، #رنگ، #سبک_و_استیل_لباس و … بستگی خواهد داشت.

کارایی

کارایی یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که یک لباس طبیعت گردی باید داشته باشد. چراکه به فرد طبیعت‌گرد این اعتماد به نفس را می‌ دهد که پوشش او کاملاً مناسب است و تداخلی برای عملکردش ایجاد نخواهد کرد.

کارایی و عملکرد یک لباس مخصوص طبیعت گردی ارتباط مستقیمی با مدل، طراحی، اندازه، شکل، جنس پارچه و همچنین «راحتی روانشناختی»‌ که پیش‌تر توضیح داده شد و تصورات فرد دارد. برای مثال، لباس مورد نظر باید این ۳ ویژگی را داشته باشد:

کاملاً اندازه باشد، ولی جلوی انجام حرکات را نگیرد.
در بدن بسیار راحت باشد.

به فرد امکان انجام حرکات پیچیده را بدهد.

قابلیت اعتماد

لباسی که برای طبیعت گردی انتخاب می کنید باید قادر باشد تا از بدن شما در برابر آسیب های بیرونی نیز محافظت کند.

هم هوای سرد و هم هوای گرم می تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین قابلیت اعتماد را نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل مهمی می دانیم که یک لباس مناسب باید از آن بهره مند باشد. بخشی از این مورد شامل طول عمل، مقاومت، شکل، آب رفتن، تغییر رنگ و … نیز می شود.

تمام ۳ مورد فوق را می توان دسته بندی هایی کلی دانست که ویژگی های مختلف دیگر را نیز می توان به عنوان زیر مجموعه های آن ها جای داد. به عنوان مثال هایی کاربردی تر و ملموس تر، در نظر داشته باشید که لباسی که جهت طبیعت گردی انتخاب می کنید باید این ویژگی ها را داشته باشد:

قابلیت جذب آب عرق بدنتان را جذب خود کند. این ویژگی مخصوص لایه های زیرین لباس است. در این صورت بدن شما خشک خواهد بود و رطوبت به لباس منتقل می‌شود. رطوبت لباس در تماس مستقیم با هوای بیرون است و شانس بسیار بیشتری برای خشک شدن دارد.

عایق مناسب: تا گرما و حرارت بدنتان را به خوبی حفظ کند.

ضدآب و بادگیر: این ویژگی برای لایه های بیرونی لباس مانند کاپشن و بادگیر مناسب است.

قابلیت تنفس: جلوگیری تعریق بدن را می گیرد و در صورت تعریق، لباس سریع‌تر خشک خواهد شد.

مراقبت در برابر اشعه افتاب..

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=36568

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.