• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
3

اولین حضور سنگ‌نوردی در المپیک و چالش‌های ماده کامباین

  • کد خبر : 49621
  • 16 مرداد 1400 - 4:06
اولین حضور سنگ‌نوردی در المپیک و چالش‌های ماده کامباین
بام نیوز: آیا سنگ‌نوردان از سبک مسابقات راضی بودند.

به گزارش بام نیوز، نخستین دوره مسابقات سنگ‌نوردی المپیک در توکیو ژاپن ۱+۲۰۲۰ با فینال مسابقات مردان به پایان رسید و قهرمان اسپانیایی «آلبرتو کینز لوپز» به مدال طلا، «ناتانیل کولمان» از آمریکا به مدال نقره و «جاکوب شوبرت» از اتریش به مدال برنز دست یافتند.

و البته عنوان دارانی چون «توموآ ناراساکی» از ژاپن و «آدام اوندرا» از چک با چندین مدال المپیک و جهان از کسب مدال در این رقابت‌ها بازماندند.

روش کامباین الگویی است که با توصیه کمیته بین‌المللی المپیک و با شعار این مسابقات یعنی بلندتر، سریع‌تر و قویتر که مشابه مواد لید، بولدر و سرعت است در نخستین دوره به کار گرفته شد. البته این سبک در قهرمانی جهان سه سال قبل اتریش نیز اجرا شده بود، ولی چندان مورد رضایت ورزشکاران سنگ‌نورد قرار نداشت. بخصوص ماده سرعت که بسیار تخصصی و متفاوت با دو بخش دیگر می‌باشد. و شاید همین موضوع موجب شده تا برای المپیک ۲۰۲۴ توکیو تصمیم به تفکیک سکوی سرعت از دو ماده دیگر گرفته شده و لید و بولدر با عنوان کامباین در آن رقابت‌ها حضور یابند.

اما در نخستین دوره نقش ماده سرعت در تغییر چیدمان بسیار اساسی بود. سوای «باسا مائم» نایب قهرمان ماده سرعت جهان که در دور مقدماتی با رتبه یک سرعت و رکورد خوب ۵.۴۵ جای خود را در فینال رزرو کرد ولی بدلیل آسیب دیدگی امکان حضور در مرحله نهایی را نیافت، در فینال این رقابت‌ها قهرمان اسپانیایی از رتبه یک سرعت نهایت بهره را برد و به رغم هفتمی بولدر و چهارمی لید با ضریب ۲۸ به مدال طلا دست یافت.

در واقع هر یک از سه قهرمان صاحب مدال تنها در یکی از رشته‌ها عنوان اول را کسب کرده بود و همین امر موجب کسب ضریب حداقلی و رسیدنشان به مدال شد.

گذشته از دو مسابقه لید و بولدر که شباهت زیادی در سبک صعود و گیره‌های مسیر با هم دارند، در این دوره دارنده رتبه یک ماده سرعت از بخت بالایی برای مدال برخوردار بود که احتمالا موجبات نارضایتی سایر سنگ‌نوردان را ایجاد کرده.

دره صورت احتمالا جذابیت سنگ‌نوردی که در این دوره می‌تواند موجب ماندگاری بیشتر این رشته در المپیک‌های آتی شود. فدراسیون جهانی صعودهایی ورزشی نیز می‌باید تصمیم قاطعی برای سبک برگزاری این رشته اتخاذ کند و بجای کسب رضایت کمیته بین المللی المپیک، از موقعیت جذابیت سنگ‌نوردی به نفع این رشته بهره لازم را ببرد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=49621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.