• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2

اولین صعود پرافتخار ایرانیان بر برج های ترانگو (پاکستان)

  • کد خبر : 46225
  • 06 تیر 1400 - 21:05
اولین صعود پرافتخار ایرانیان بر برج های ترانگو (پاکستان)
بام نیوز: تيم ايران به عنوان نخستين تيم مسلمان توانست بر بالاي برج‌هاي بي‌نام ترانگو بايستد.

به گزارش بام نیوز، برج‌هاي بي‌نام ترانگو، بلندترين برج صخره‌اي دنيا است كه در منطقه قراقروم پاكستان قرار دارد و از ۱۲ برج تشكيل شده است.

برج‌هاي اين منطقه به دليل صعب العبور بودن و سخت بودن صعودها نام‌هاي محلي دارند و تنها سه برج كه توسط صخره نوردان و ديواره نوردان فتح شده‌اند نام بين‌المللي دارند و بقيه برج‌ها هنوز نام محلي خود را حفظ كرده‌اند.

در توضيح سختي صعود به ديواره‌هاي برج‌هاي نام ترانگو همين پس كه تاكنون بيش از پنج هزار نفر به قله اورست (بام دنيا) صعود و آن را لمس كرده‌اند، اما براي برج‌هاي ترانگو در طول تاريخ كمتر از ۶۰ صعود ثبت شده است.

ديواره‌اي كه تيم ايراني موفق به فتح آن شد
برج‌هاي بي نام ترانگو به دليل تعداد كم صعود كنندگان به ديواره‌ها لقب بي‌نام گرفته‌اند و طبق قانوني بين‌المللي هر تيمي كه بتواند براي اولين بار به ديواره‌اي صعود كند، مي‌تواند نام آن را انتخاب كند.

تيم ايران با تركيبي ۱۴ نفره ۲۸ خرداد ماه از طريق فرودگاه بين‌المللي امام خميني‌ (ره) عازم پاكستان شد و ساعت ۱۴:۴۵ به وقت محلي ۲۴ تير روي ديواره NAMELESS TOWER به ارتفاع شش هزار و ۲۳۹ متر ايستاد كه دومين ديواره بلند از برج‌هاي ترانگو است.

تيم ايران دو ساعت روي اين ديواره بود و اولين تيم مسلمان جهان لقب گرفت كه توانست اين ديواره را فتح كند.

حسن گرامي، حميد شفقي، عباس محمدي و پژمان زعفري چهار صخره نورد ايران بودند كه به عنوان نخستين مسلمانان روي اين ديواره ايستادند و مهم‌ترين نكته اين كه اين تيم روي قله گلبانگ روح بخش اذان را فرياد زدند.

صعود كنندگان برج‌هاي بي‌نام ترانگو

صعود به برج‌هاي بي‌نام ترانگو تا سال ۱۹۷۵ روي علاقمندان بسته بود و بعد از آن سال بود كه روي كوهنوردان باز شد. سال ۱۹۷۶ تيم بريتانيا نخستين تيمي بود كه يكي از برج‌ها را فتح كرد.

در اين ۳۷ سال تنها تيمهایی از كشورهاي روسيه، سوئيس، آلمان، انگليس ، فرانسه، يوگسلاوي، ايتاليا، اسپانيا، لهستان از اروپا و كره جنوبي و ژاپن از آسيا موفق به صعود به اين برج‌ها شده‌اند كه بايد از اين پس نام ايران را هم به اين ليست اضافه كرد.

نفرات تيم ايران در اين افتخار بزرگ

حسن گرامي از تهران (سرپرست)، حسين بلند اختر از تهران (مسئول فني) ، حميد بذرافكن از شيراز (پزشك)، ساعد نجفي، حميد شفقي، مجتبي شفقي از كرج، عباس محمدي، پژمان زعفري از اراك، مهدي فرهادي و علي كريمي و سعيد محمودي از تهران، فرشاد ميجوجي از قزوين وحميد اميري از كرمانشاه

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=46225

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.