• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1

ایران با پوشش کم جنگلی با خطرات زیست محیطی مواجه است

  • کد خبر : 84436
  • 15 اسفند 1401 - 18:38
ایران با پوشش کم جنگلی با خطرات زیست محیطی مواجه است
بام: مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه کشورهای کمتر از ۱۰ درصد پوشش جنگلی با خطرات زیست محیطی رو به رو هستند، گفت: ایران نیز  با کمتر از این میزان یعنی با داشتن هفت تا هفت و نیم درصد پوشش یاد شده با خطرات زیست محیطی مواجه است. 

به گزارش خبرنگار بام، مهدی کیادلیری عصر یکشنبه در مراسم افتتاحیه رویداد هنری جنگل‌های هیرکانی و نمایشگاه عکس جنگل‌های هیرکانی با عنوان فسیل زنده در گرگان در حالی این اظهارات را بیان کرد که به نکته نگران کننده دیگری هم اشاره کرد و آن این بود : ۷۵۰ دانشمند  در سال ۱۳۹۸ در یک مجمع جهانی به این نتیجه رسیدند، کشورهایی که پوشش جنگلی کمتر از ۲۵ درصد دارند، با تهدیدات زیست محیطی مواجه خواهند شد.

کیادلیری ادامه داد: برای رسیدن به سطح پوشش ۱۰ درصدی باید چهار میلیون هکتار جنگل کاری در کشور انجام شود که اجرای این ایده منوط به کار خوب کارشناسی‌ است.

به گفته این مقام مسوول در سازمان منابع طبیعی ، میانگین پوشش جنگلی کشورهای جهان ۳۰ درصد است و از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشور تنها ۱۲ میلیون هکتار پوشش جنگلی است.

۱۶ سال طول می کشد تا هر سال  ۲۵۰ میلیون نهال بکاریم 

وی افزود: طرح کاشت یک میلیارد نهال در کشور برای جبران کمبود سطح پوشش خوب است  اما این تعداد کم است. اگر بخواهیم با روند کاشت ۲۵۰ میلیون نهال در هر سال جلو برویم، برای جبران کمبود سطح پوشش به ۱۶ سال زمان نیاز داریم.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد: بعد از ارایه این ایده، باید استارت مردمی کردن کاشت نهال زده شود و هر سال این روند ادامه داشته باشد.

این مقام مسوول در  سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  ادامه داد: برای این کار جهادی تنها داشتن فکر جهادی کافی نیست،بلکه باید طرح و برنامه جهادی در کنار این تفکر باشد.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور مدیریت ۸۲ درصد سطح کشور را برعهده دارد، اما جایگاه داشتن سازمان و معاون وزیر بودن رییس سازمان، شایسته آن نیست.

کیادلیری در خصوص وضعیت پوشش نه چندان مطلوب گیاهی کشور افزود: سالیان سال از جنگل‌ها بهره‌برداری شد آنهم در شرایطی که کشور با پوشش کم جنگلی مواجه بود و ما از صدای اره‌های موتوری ناراحت بودیم تا این که طرح بهره‌برداری از جنگل توقیف شد.

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: اگر فشار علاقمندان و حامیان محیط زیست و جنگل و تشکل‌های مردمی نبود، همین میزان پوشش هم که بیشتر آن مخروبه است، مسیر اشتباه همچنان طی می‌شد.

کیادلیری افزود: با قطع بهره‌برداری از جنگل، مشکلاتی به وجود آمد و برای حل آن براساس ۲۰۰ شاخص زیست محیطی بررسی و راهکارهایی ارائه شد.

وی یادآور شد: طرح جایگزین در حال انجام است اما عدم اعتبار مورد نیاز و عدم توجه برخی مسوولین، سرعت چندانی ندارد.

حال جنگل های ایران این روزها خوب نیست

سیدمحمدرضا سیدالنگی ، شهردار گرگان هم در این برنامه بیان کرد: استان گلستان با داشتن شخصیت هایی همچون مرحومان مه‌لقا ملاح و غلامعلی بسکی نشان داده که محیط زیست را دوست دارد.

وی افزود: برای داشتن شهری سبز و پایدار باید انرژی بیشتری در این بخش صرف شود. حال جنگل‌های ما این روزها خوب نیست و صداهای دلخراش اره‌ها همچنان به صورت ملموس و نیز پنهان شنیده می‌شود.

شهردار گرگان گفت: صداهای پنهان امروز بدون شک برای آیندگان چیزی از جنگل و طبیعت باقی نخواهد گذاشت.

سید النگی با انتقاد از استقبال نکردن مدیران از این همایش خاطرنشان کرد: کاری مهم‌تر از طبیعت و دوستی با آن وجود ندارد و همه ما بدهکار به این نعمت خدادادی هستیم.

وی تاکید کرد: اگر آلودگی امروز در کلانشهرها بیداد می‌کند نشان دهنده این است که گذشتگان بدون فکر دست به قطع درختان زدند و ساختمان‌های آنچنانی بنا کردند که امروز این شرایط به وجود آمده است.

در پایان این مراسم، نمایشگاه عکس جنگل‌های هیرکانی با عنوان فسیل زنده و گرامیداشت یاد غلامعلی بسکی (پدر طبیعت ایران) و مه‌لقا ملاح (مادر محیط زیست کشور) با همکاری یونسکو و در قالب زیرمجموعه اولین جشنواره بین‌المللی عکس زمین سبز افتتاح شد.

در این نمایشگاه که تا ۱۹ اسفند در خانه طبیعت واقع در ناهارخوران گرگان دایر شده، ۳۰ عکس جنگل‌های هیرکانی از ۳۰ عکاسان کشور به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در این مراسم از خانواده مرحومان بسکی و ملاح تقدیر شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84436

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.