• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
5

این کوه چقدر بلند است …!

  • کد خبر : 76815
  • 19 تیر 1401 - 14:43
این کوه چقدر بلند است …!
بام: هیچ دلیلی وجود ندارد که بشود ثابت کرد چیزهایی که به ذهنمان خطور می کند ، حتی اگر خیالی باشند ، وجود خارجی ندارند . چرا که وقتی شما به چیزی فکر می‌کنید ، حتماً وجود دارد و نمی‌توان آن را خیالی و موهوم تلقی کرد . اما ممکن است به لحاظ ماهیتی درست یا نادرست باشد .

هیچ دلیلی وجود ندارد که بشود ثابت کرد چیزهایی که به ذهنمان خطور می کند ، حتی اگر خیالی باشند ، وجود خارجی ندارند . چرا که وقتی شما به چیزی فکر می‌کنید ، حتماً وجود دارد و نمی‌توان آن را خیالی و موهوم تلقی کرد . اما ممکن است به لحاظ ماهیتی درست یا نادرست باشد .
مانند اینکه شما بر بلندای یک کوه ایستاده باشید و بگویید : این کوه چقدر بلند است …! این جمله از نگاه نخست درست به نظر می‌رسد ، اما از نگاهی دیگر می توان گفت که نادرست است . چرا که از این کوه بلند تر وجود دارد ، و کسی که میگوید این کوه چقدر بلند است ، تخمینی نسبی از دو مکان مختلف را مورد مقیاس خود قرار داده ، و اما اگر همین فرد به ارتفاع بالاتر برود چه خواهد گفت ؟ بی‌تردید خواهد گفت : این کوه چقدر بلند است …!
پارادوکس این اظهارنظر ، همینجا خودش را نشان می‌دهد ، چرا که پیش از این هم همین جمله را برای کوهی دیگری به کار برده بود . آیا آن جمله قبلی نادرست بود ؟ پاسخ این است ؛ هم درست و هم نادرست .

چراکه پیش ازین شما کوه بلندتر از آنچه بر روی آن ایستاده اید را تجربه نکرده اید ، و تمام دانش شما از جهان پیرامون تان در همین نقطه خلاصه می‌شود . اما آیا چون تصوری بر کوه بلند تر در ذهن شما وجود ندارد ، معنی این را متبادر می‌کند که آن کوه بلند تر وجود خارجی ندارد ،؟
اما زمانی که به مواردی فراتر از واقعیت می اندیشید ، هر چند که در خیال به آن بپردازید ، به وجود آن عینیت می بخشید و دیگر نمی توان آن را نادیده گرفت .
در این حالت شما جهان‌بینی گسترده‌تری را در ذهنتان مورد بازیابی و مرور قرار می‌دهید ، و ممکن است بگویید : درست است که این کوه بلند است ، اما از این کوه بلند تر هم وجود دارد . و ممکن است در همین لحظه شما به چیزی اذعان کرده باشید که دیگران بگویند ؛ نه ، از این بلندتر نیست .
اما باید باور کرد که چون شما به وجود کوهی بلند تر از آنچه ایستاده اید اذعان کرده اید ، پس حتماً وجود داشته ، و خارج از تصور و ذهنیات کسانی که با شما هم عقیده نیستند .
پیشرفت های انسان مدیون همین نوع نگرش است . اینکه شما به ذهنتان بسپارید چیزهایی فراتر از اندوخته ها و آموزه های پیشین شما وجود دارد که قابل درک و تسخیر است ، و همین نگاه ، مسیرهای تازه را پیش روی انسان می گشاید و زمینه پیشرفت فراهم می‌گردد .
بله ، از این کوه بلند تر هم هست و شما خواهید توانست بر بلندای آن ایستاده و برای هزارمین بار بگویید : از این کوه هم بلندتر وجود دارد ، و من بر فرازش خواهم ایستاد .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76815
  • نویسنده : امیرملیحی
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.