• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
3

بارداری «مادر پیروز» منفی اعلام شد

  • کد خبر : 85631
  • 15 اردیبهشت 1402 - 13:30
بارداری «مادر پیروز» منفی اعلام شد
بام: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بارداری یوز ماده مرکز تکثیر یوز آسیایی در پارک ملی توران منفی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری بام، غلامرضا ابدالی با بیان اینکه بارداری یوز ماده مرکز تکثیر یوز آسیایی (مادر پیروز)  منفی اعلام شد، اظهار داشت: به هر حال فضای نسبتاً مناسب با تجهیزات کافی برای بهره برداری دائمی در سایت تکثیر توران فراهم شد. همچنین جلسات کمیته فنی تکثیر با حضور دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش به صورت دوره‌ای برگزار گردید و تیم دامپزشکی برای رویارویی با هرگونه پیشامد احتمالی (از جمله سخت زایی و…) تعیین شد که در این تیم، مشاور خارجی طرح، دکتر پیتر کالدول که طی یکسال گذشته همکاری خوبی با کارشناسان داخلی طرح داشته نیز حضور داشت.

وی عنوان کرد: اگرچه قبلاً مشکلی از نظر توان بارداری یوز ماده گزارش نشده بود اما بررسی مجدد آن در صورت عدم بارداری هم مسأله ای بود که مورد توجه کارشناسان بود و با توجه به اینکه سال قبل، اندکی بعد از عمل جراحی سزارین قبلی، این کار توسط دکتر پیتر کالدول انجام شده بود حضور مجدد وی در کنار دامپزشکان سازمان و نیز دامپزشک معتمد طرح برای بررسی وضعیت ایران مد نظر قرار گرفت.

ابدالی گفت: در بازدید از مجموعه سایت توران به ویژه وضعیت جسمی و رشد دو توله یوز ماده جوان (به نام‌های آذر و توران) و همچنین وضعیت تغذیه و اقدامات بعدی مورد نیاز برای بهره برداری بهینه از این دو توله یوزپلنگ هم مورد بررسی پیتر کالدول و تیم دامپزشکی در توران قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نهایت تیم مستقر شده در سایت توران در هفته قبل در همان بررسی‌های ظاهری اولیه، احتمال بارداری را بسیار بالا عنوان کرد. اما پس از انجام محاسبات لازم و تعیین فاصله زمانی بین جفت گیری و زمان زایمان، عصر روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت تصمیم به انجام سونوگرافی گرفته و با توجه به امکانات پیش بینی شده، در سایت عملیات بی هوشی و سونوگرافی انجام و بارداری یوز ماده تائید نشد. اما خوشبختانه حسب اعلام دکتر پیتر کالدول و تیم حاضر در محل، وضعیت رحم، فولیکول‌های تخمدان و بخش‌های مرتبط با اندام‌های تولید مثلی حیوان مناسب بوده و مشکل خاصی برای بارداری‌های بعدی دیده نشده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان گفت: بدیهی است با توجه به توان باروری ضعیف یوزپلنگ‌ها به ویژه توان اسپرمی نرها که در مطالعات مختلف به آن اشاره شده، عدم موفقیت بارداری یوز ماده در همان سال اول پس از جراحی سزارین، نگران کننده نبوده و می‌توان از فرصت‌های بعدی برای ادامه فرآیند تکثیر یوزپلنگ آسیایی از این یوز ماده استفاده کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه نکات اضافه و تکمیلی در گزارش مکتوب تیم حاضر در مجموعه توران باشد به سمع و نظر مردم شریف ایران و علاقمندان به طبیعت و حیات وحش کشور خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.