• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

بارش‌های رگباری و تگرگ آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

  • کد خبر : 85900
  • 28 اردیبهشت 1402 - 21:43
بارش‌های رگباری و تگرگ آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد
بام: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با نفوذ سامانه بارشی از عصر جمعه، رگبار باران و در نواحی مستعد بارش تگرگ استان را فرا می‌گیرد.

محمد امیدفر روز پنجشنبه در گفت و گو با بام افزود: بر اساس اطلاعات نقشه های پیش یابی هواشناسی این سامانه بارشی تا اواسط هفته آینده در جو استان حاکم بوده و موجب ابرناکی، وزش باد گاهی نسبتا شدید و غرش آذرخش می شود.

وی اظهار کرد: با فعالیت این سامانه بارش باران به صورت رگبار و رعد و برق و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید در تمامی نواحی استان پیش بینی می شود.

وی آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، در نواحی مستعد بارش تگرگ، اختلال در تردد و مه گرفتگی را از اثرات فعالیت این سامانه بارشی اعلام کرد و گفت: در نیمه جنوبی احتمال خیزش و یا نفوذ گرد و خاک وجود دارد.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به وزش باد نسبتا شدید، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بنابراین محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده ضروری است.

وی همچنین خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی و انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر شد.

امیدفر اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای صفر درجه و جلفا با دمای ۱۳ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهر استان بودند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85900

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.