• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24580
4

بازخوانی گزارش حادثه ریزش بهمن دیزین در سال ۱۳۸۸  

  • کد خبر : 23347
  • 16 بهمن 1399 - 20:50
بازخوانی  گزارش حادثه ریزش بهمن دیزین در سال ۱۳۸۸   
بام نیوز: بازخوانی گزارش حادثه ریزش بهمن دیزین در سال 1388  

به گزارش خبرنگار بام نیوز، روز پنج شنبه مورخ ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ ساعت ۷ صبح تیم ۳۱ نفره باشگاه کوه نوردی و اسکی دماوند متشکل از دو کمک مربی و ۲۸ کارآموز به سرپرستی مرحوم (فرشاد خلیلی خوشه مهر) که از مربیان و پیش کسوتان کوه نوردی کشور بودند، جهت گذراندن دوره آموزش – علمی، شامل کلاس آموزشی ساختن غار برفی، شب مانی و بهمن شناسی راهی گردنه دیزین شدند.

این تیم ساعت ۱۰ صبح در پارکینگ مجموعه دیزین مستقر شده و سرپرست گروه به دلیل شرایط نامساعد هوا و بارش زیاد برف تصمیم به برگزاری کلاس در نزدیکی تاسیسات دیزین می گیرد و تلاش برای ساختن غار برفی تا ساعت ۱۳:۳۰ ادامه می یابد.

سرپرست گروه به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی ناشی از ریزش برف شدید در منطقه اقدام به تعطیلی کلاس نموده و تصمیم به بازگشت تیم به تهران می گیرد. از سوی دیگر پیست دیزین ساعت ۱۱ صبح تعطیل می شود و اعضای تیم کوه نوردی، پیاده از مسیر جاده اصلی دیزین به سمت شمشک حرکت می کنند.

پس از طی حدود ۳ کیلومتر از گردنه دیزین، در محلی بنام (دره میشک در) به دلیل مسدود بودن جاده ناشی از ریزش بهمن متوقف می شوند. عوامل پیمانکار راهداری با یک دستگاه لودر مشغول پاکسازی جاده و گردنه میشک در می شوند. سرپرست تیم (زنده یاد فرشاد خلیلی) پس از مشورت با پیمانکار و اعلام اینکه پس از ۱۰ دقیقه راه باز خواهد شد تصمیم به توقف تیم در محل ریزش بهمن می گیرد.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه، سرپرست تیم نفرات را در قالب تیم های سه و چهار نفره از روی بهمن اول عبور می دهد. بعد از عبور ۲۷ نفر از اعضای گروه، تیم پایانی شامل گروه چهار نفره ی حسن بیرجندی (کمک مربی)، پیمان ثروت (مربی)، مجید شهپری و خانم نادیا آنجفی گرفتار بهمن دوم می شوند.

سرپرست گروه به سمت محل ریزش بهمن حرکت می نماید و چند نفر از کوه نوردان به نام های علی اکبر ابراهیم پور، حمید کاظم زاده، شاهرخ ساسان، سید جواد درخشان، محمد مهدی خراسانی و اکبر کشاورز برای کمک و نجات به سرپرست گروه می پیوندند.

از طرف دیگر دو نفر از اسکی بازان حاضر در منطقه آقایان سید سعید طاهری و حسین محمدیان برای کمک رسانی به افراد فوق الذکر ملحق می شوند. لازم به ذکر است حمید کاظم زاده جزو نفرات گروه آخر بوده، که بهمن دوم با وی نیز برخورد می کند ولی بطور عمیق به زیر برف نمی رود و با خلاص کردن خود، اولین کسی می باشد که به علت نزدیکی به افراد بهمن زده به کمک آنها می شتابد.

در ابتدا، پیمان ثروت توسط حمید کاظم زاده و سید سعید طاهری از زیر برف خارج می شوند همچنین حسن بیرجندی توسط پیمان ثروت و یکی از عوامل راهداری و مجید شهپری توسط دیگر اعضای گروه پس از ۳۰ دقیقه تلاش بی وقفه نجات می یابند. تلاش برای پیدا کردن تنها مفقود حادثه یعنی خانم نادیا آنجفی ادامه می یابد که حدود ساعت ۱۵:۳۰ عصر به ناگاه بهمن سوم بر سر گروه کمک رسان فرو می ریزد.

ده تن از نفرات از جمله سرپرست گروه آقای فرشاد خلیلی، اکبر کشاورز، مجید شهپری، جواد درخشان، علی اکبر ابراهیم پور، محمد مهدی خراسانی، حمیدکاظم زاده، شاهرخ ساسان و دو تن از کوه نوردان اسکی باز به نام های حسین محمدیان و سید سعید طاهری را در بر می گیرد و حسن بیرجندی کمک مربی نیز به داخل دره پرتاب می شود.

انجام عملیات جست و جو توسط چند کوه نورد و اسکی باز، با از خود گذشتگی، به نام های فرشید فتح اله زاده، امید دزفولی، علی غضنفری، عباس شنایی، الهام احمدی، مژگان سلطانی از اعضای گروه ۳۱ نفره باشگاه کوه نوردی و اسکی دماوند و ۶ نفر اسکی بازان به نام های گلنوش اخوان، اشکان احدنژاد، صنم هدایت، امیرحسین مرتضوی، امیر سلطانیان و رویا روزبهانی به مدت سه ساعت ادامه می یابد و سه نفر به نام های جواد درخشان، شاهرخ ساسان و حسین محمدیان نجات پیدا می کنند و پیکر سرپرست گروه را نیز از زیر بهمن بیرون می آورند.

در ساعت ۱۹ حسن بیرجندی (کمک مربی) پس از قطع امید از حضور نیروهای امدادی، سایر نفرات باقی مانده گروه را به سمت پارکینگ دیزین هدایت می کند. رویا روزبهانی و حسن بیرجندی (کمک مربی) در ساعت ۲۰ در معیت نماینده اعزامی پیست دیزین به دیگران ملحق می شوند.

حدود ساعت ۲۱:۳۰ نخستین گروه کمکی (گروه کوه نوردی هفت خوان کرج) و گروه کوچکی از هلال احمر کرج و دو نفر از اعضای باشگاه دماوند از طریق ماشین های پیست کوب، خودشان را از سمت هتل دیزین به پارکینگ دیزین می رسانند، سپس حمید اولیایی و جاوید ثروتیان (کوه نوردان کرجی) با راهنمایی فرشید فتح اله زاده به همراه یک لودر به سمت محل حادثه حرکت و قبل از ساعت ۲۳ به نزدیکی محل می رسند.

گروه امداد با اعلام اینکه منطقه خطرناک است و احتمال ریزش بهمن وجود دارد ایشان دوباره به سمت گردنه دیزین باز می گردند. فردای آن روز، جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ نیروهای امدادی از شمیرانات و کرج با کمک عوامل دولتی و محلی در منطقه فشم، میگون و شمشک، تا ساعت ۱۵:۳۰ اقدام به خروج کوه نوردان مدفون محمد مهدی خراسانی، علی اکبر ابراهیم پور، اکبر کشاورز، حمیدکاظم زاده، سید سعید طاهری، مجید شهپری و نادیا آنجفی نموده و پیکر آنها را تحویل مراجع قانونی می دهند.

لازم به ذکر است پس از خروج پیکر افراد بعد از حدود ۲۰ ساعت از زیر بهمن، توسط دستگاه های زنده یاب و نیروهای امدادی، زنده یاد حمید کاظم زاده داری علایم حیاتی تشخیص داده می شود که به اورژانس فشم منتقل و اقدامات لازم صورت می پذیرد که متاسفانه موثر واقع نمی گردد. ملاحظه دو حلقه فیلم و ده ها عکس مستند به بازنمایی جزئیات این حادثه کمک می کند.

در عکس های مربوط به زمان بالا آمدن دو مینی بوس حامل اعضای گروه از محور شمشک به دیزین، وضعیت نامناسب جاده مشاهده می شود در حالی که مسیر تا ساعت ها پس از زمان گرفتن این عکس ها همچنان باز بوده و منعی برای تردد وجود نداشته است.

طولانی ترین فیلم مربوط به مرحوم سید سعید طاهری است که با دوربین نصب شده روی کلاه ایمنی وی ضبط شده و تمام فرآیند امداد توسط سایر اعضای گروه تا پیش از بهمن سوم در آن منعکس شده است. در این فیلم اعضای گروه در حالی که از روی بهمن عبور می کنند، لودر راهداری بی وقفه در حال کارکردن است و با وقوع بهمن دوم و مدفون شدن ۱۰ نفر دیگر، سایر اعضا اقدام به فیلم برداری و عکاسی کرده اند.

در این فیلم در حالی که هوا کاملاصاف شده و اثری از بارش نیست، در عین حال تلاش بی وقفه چندین کوه نورد و اسکی باز منجر به نجات جان سه نفر دیگر شده است. لیکن خستگی، پیدا شدن پیکر بی جان مرحوم خلیلی از زیر برف، غروب زود هنگام هوا و نرسیدن عوامل امدادی و نبود تجهیزات کندن برف موجب تعطیلی عملیات امداد می شود.

حادثه دلخراش بهمن دیزین، عصر روز پنج شنبه در شب اربعین حسینی و ۲ مرحله حدود ساعد ۱۴ و ۱۵ در جاده شمشک به دیزین رخ داد که موجب جان باختن ۸ نفر از بهترین و زبده ترین جوانان کوه نورد و ورزشکاران میهن اسلامی شد.

نگاهی به چگونگی وقوع این فاجعه و بررسی ابعاد آن و شناسایی ریشه ها برای رفع نقایص و نارسایی ها و برخورد مناسب با مقصران این حادثه می تواند از تکرار چنین رخدادهایی در آینده جلوگیری کرده و با اتخاذ تدابیر مقتضی جان دیگر هموطنان را که بالقوه با خطر ریزش بهمن در مناطق کوهستانی بخصوص در محور شمشک – دیزین مواجه هستند نجات داده تا انشاالله روح این عزیزان که جان خود را در راه هدف والای نجات هم نوعان خود به خطر انداخته و از دست داده اند از خیر و برکت اقدامی شایسته بهره مند گردد.

برگرفته از: یادنامه جانباختگان حادثه بهمن دیزین سال ۱۳۸۸ به همت روابط عمومی فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۷ تهران – اداره ورزش / گردآوری: شاهین صفوی

برداشت از وبلاگ گروه کوهنوردی همنورد

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. خدارحمت کنه و یادش گرامی بچه محل و ورزشکار خوب جناب آقای اکبر کشاورز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.