• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
1

باز خوانی حادثه گرده آلمان‌ها / پرده سوم تراژدی حادثه گرده آلمان های علم کوه به پایان رسید

  • کد خبر : 70008
  • 17 بهمن 1400 - 2:07
باز خوانی حادثه گرده آلمان‌ها / پرده سوم تراژدی حادثه گرده آلمان های علم کوه به پایان رسید
انجمن پزشکی کوهستان ایران: پرده سوم تراژدی حادثه گرده آلمان های علم کوه به پایان رسید.

باز خوانی حادثه گرده آلمان‌ها / پرده سوم تراژدی حادثه گرده آلمان های علم کوه به پایان رسید:
از ذبیح اله حمیدی

پرده اول
پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
زنده یادان عباس کلهر و حامد شاه حسینی وارد منطقه علم کوه می‌شوند قصد آنان صعود زمستانی گرده آلمان ها علم کوه به سبک آلپی (سبکبار و سریع) بود.
روز بعد خود را به پناهگاه ۳۸۵۰متری سرچال رسانده و ‌یک روز تمام در آنجا استراحت می‌کنند.
روز یکشنبه شب اولین بیواک(شب مانی بدون چادر) را بر روی گرده آلمان ها انجام می‌دهند و با سپری کردن دو شب دیگر در آن هوای سرد و مسیر یخ زده روز چهارشنبه در ارتفاع حدود ۴۴۰۰متری و در میانه دیواره ای عظیم به دلیل سرمازدگی و افت انرژی در خواست امداد و نجات می‌کنند.

پرده دوم
پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
مقارن ظهر سه کوهنورد و نجاتگر تیم امداد و نجات سازمان هلال احمر با همکاری کمیته جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی به اسامی آقایان جواد چراغی، مهدی جباریان و مهدی قهیه ای با بالگرد به ارتفاع ۴۶۰۰متری قله علم کوه منتقل می‌شوند و عملیات نجات دو کوهنورد بازمانده در گرده آلمان ها را آغاز میکنند.
آنان کار سخت و تکنیکالی پیش رو دارند زیرا از طرفی هوای پایدار و مناسبی در منطقه وجود ندارد و از طرفی عملیات نجات کاملا فنی و در نوع خود بی نظیر است این سه نجاتگر باید از فراز دیواره علم کوه با طناب فرود رفته خود را بر بالین مصدومین برسانند.
آنان موفق می‌شوند در همان روز علی رغم شرایط دشوار به هر دوی حادثه دیدگان دست یابند که متاسفانه مشاهده می‌ شود حامد شاه حسینی درگذشته و عباس کلهر در حالت نیمه هوشیاری و هیپوترمی کامل (یخزدگی اندام ها) قرار دارد.
پس از ساعت ها تلاش متاسفانه عباس کلهر نیز به همطناب خود پیوسته دارفانی را وداع می‌گوید و تیم امداد در شرایط سخت جوی موفق میشود پس از فیکس کردن اجساد در گرده آلمان ها خود را به جانپناه فلزی خرسان در ارتفاع ۴۶۰۰متری علم کوه رسانده اقدام به شب مانی کنند تا روز بعد به ادامه عملیات بپردازند قافل از اینکه وضیعت جوی تا روزها بهبود نیافته آنان به اجبار شش شبانه روز در این جانپناه فلزی اقامت می‌کنند تا صبح چهارشنبه ۲۹دی که بار دیگر بالگرد هلال احمر از تهران پرواز کرده این عزیزان را به آغوش خانواده و جامعه کوهنوردی بازگرداند.

پرده سوم
یکشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
ساعت هشت صبح یک بار دیگر بالگرد سازمان هلال احمر برخواسته و این بار هفت کوهنورد و نجاتگر را به ارتفاع ۴۶۰۰متری خرسان علم کوه میرساند.
آقایان جواد چراغی، فرشید میجوجی، داود لشکری، مصطفی عباسی، مجید نعمت الهی، مهدی تحویل زاده و مازیار غلامی اعضای این تیم بودند که قصدشان حمل پیکرهای درگذشتگان گرده آلمان ها بود.
بنا بر شنیده ها تصمیم این مهم با برپایی جلساتی در پشت درهای بسته انجام گرفته که به نظر قاطع و سریع اتخاذ شده است و به نوعی جامعه کوهنوردی را در حیرت فرو برد زیرا که شرایط جوی همچنان ناپایدار بود و اهتمام به این امر دور از ذهن می‌نمود.
تیم زبده هفت نفره در سه روز موفق شدند فقط پیکر زنده یاد عباس کلهر را از گرده آلمان ها بیرون کشند و به دلیل ادامه وضیعت نامناسب جوی به چندین متر بالاکشی و فیکس کردن پیکر حامد شاه حسینی بسنده کرده حمل نهایی او را به زمان دیگری موکول کنند‌.

روز چهارشنبه ۱۳بهمن ۱۴۰۰ با رسیدن پیکر زنده یاد عباس کلهر و تیم هفت نفره نجات به وسیله بالگرد به تهران سومین پرده از این تراژدی غمبار کوهنوردی به پایان رسید.
به گفته محمد کبادی سخنگوی سازمان هلال احمر بزودی عملیات دیگری آغاز خواهد شد و پیکر حامد شاه حسینی نیز به آغوش خانواده و جامعه کوهنوردی کشور بازگردانده خواهد شد.

ضمن سپاس و قدردانی از زحمات همه دست اندرکاران باید اذعان داشت نقد و تحلیل موضوعی این حادثه در درجه اول از لحاظ اجرای این برنامه توسط دو کوهنورد عزیز و از دست رفته و در درجه دوم از لحاظ نوع عملیات امداد و نجات بسیار مهم و ضروری است.
سئوالات و ابهامات بسیار در این خصوص وجود دارد که امید است با برپایی جلسات نقد و بررسی و انتشار اطلاعیه های رسمی از سوی نخبگان و مراجع ذیصلاح به آنها پاسخ داده شود.

با احترام به همه درگذشتگان کوهستان
ذبیح اله حمیدی
موسس و مدیر مسئول باشگاه کوهنوردی و سنگنوردی اسپیلت
پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۴

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=70008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.