• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
2

با بهترین کوهنوردان زن جهان آشنا شوید.

  • کد خبر : 26236
  • 26 بهمن 1399 - 17:55
با بهترین کوهنوردان زن جهان آشنا شوید.
بام نیوز: آشنایی با بهترین کوهنوردان می تواند سنگ محکی برای سنجش توانمندی ها و همچنین نقطه ضعفهای ما باشد. در این میان بهترین کوهنوردان زن جهان جایگاهی ویژه خواهد داشت. چرا که آنان با وجود انواع موانع توانستند به دست آوردهای بزرگ برسند. مسلما این لیست کامل نیست، اما نشان دهنده تلاشهای بسیاری است که صف شکنان بزرگ از خود به یادگار گذاشته اند.

بهترین کوهنوردان زن جهان

آشنایی با بهترین کوهنوردان می تواند سنگ محکی برای سنجش توانمندی ها و همچنین نقطه ضعفهای ما باشد. در این میان بهترین کوهنوردان زن جهان جایگاهی ویژه خواهد داشت. چرا که آنان با وجود انواع موانع توانستند به دست آوردهای بزرگ برسند. مسلما این لیست کامل نیست، اما نشان دهنده تلاشهای بسیاری است که صف شکنان بزرگ از خود به یادگار گذاشته اند.

وندا روتکویچ

Annapurna 87

وندا روتکویچ به چند دلیل به عنوان سرلیست این فهرست پرستاره انتخاب شد. اولین زن صعود کننده کی۲، سومین زن صعودکننده اورست و اولین زن اروپایی، و صعود گاشربروم ۳، نانگاپاربات، شیشاپانگما، گاشربروم ۲، گاشربروم ۱، چوآیو، آناپورنا، تنها بخشی از صعودهای وی را تشکیل می دهد. وندا دچار بیماری کم خونی بود، اما با این وجود به تلاشش در این حوزه ادامه داد. وی در جریان صعود به کانگچنجونگا در سال ۱۹۹۲ مفقود شد.

 

گرلینده کالتربرونر

کالتربرونر

اتریشی، متولد ۱۹۷۰. عنوان اولین زن صعودکننده ۱۴ قله ۸۰۰۰ متری بدون اکسیژن کمکی(دومین صعود کننده)، کافیست تا گرلینده را در میان بهترین کوهنوردان زن جهان قرار دهد. وی این مهم را در طول ۱۴ سال از سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ به انجام رساند.

ادورنه پاسابان

ادورنه پاسابان، متولد ۱۹۷۳، اسپانیایی و اولین زنی که توانست ۱۴ قله هشت هزار متری را صعود کند. برای درک قدرت این کوهنورد باید اشاره کرد که ادورنه سه قله گاشربروم یک و دو به همراه لوتسه را تنها در یک سال صعود کرده بود. صعود به ۱۴ قله برای وی ۱۰ سال به طول انجامید.

جانکو تابای

اولین زن فاتح اورست

ژاپنی، متولد ۱۹۳۹- فوت ۲۰۱۶، اولین زن صعود کننده اورست، نویسنده و یک معلم. وی همچنین اولین زنیست که توانست ۷ قله ۷ قاره را صعود کند. پس به حق باید او را در بین بهترین کوهنوردان زن جهان دید. تابای همچنین ۷ کتاب به رشته نگارش درآورد و پروژه های پاکسازی در اورست ترتیب داد. او دختر پنجم در یک خانواده با هفت فرزند بود. در سالهای آخر عمر، دچار بیماری سرطان معده شد اما همچنان به فعالیت کوهنوردی ادامه داد.

آرلن بلام

امریکایی، متولد ۱۹۴۵. کوهنورد، نویسنده و دانشمند حوزه سلامت محیط. وی بیشتر از هر فعالیت دیگری به دلیل سرپرستی یک تیم کامل از زنان برای صعود آناپورنا، شناخته میشود. کتاب صعود آنان با عنوان “آناپورنا، جایی برای زنان” به فارسی ترجمه شده و در دسترس علاقمندان می باشد. آرلن همچنین سرپرستی یک تیم کامل از بانوان هندی و امریکایی را برای اولین صعود بریگوپانث در هیمالیای نپال برعهده داشته است. او آلپ را از یوگسلاوی تا فرانسه در نوردید، در حالی که فرزندش را در پشتش حمل می کرد.

کسی بر کوهها پیروز نمیشود، تنها دقایقی بر بلندای آنها می ایستد و سپس باد، ردپاها را پر خواهد کرد.

پاسانگ لاما شرپا

یک شرپا در بین بهترین کوهنوردان زن جهان باید وجود داشته باشد. پاسانگ، اولین زن نپالی است که توانست قله اورست را صعود کند. وی همچنین قلل چوآیو، مون بلان، پیسانگ هیمال و … صعود کرده بود. در روز صعود پاسانگ به قله اورست، یکی از همراهانش در قله بیمار شد. او تلاش کرد که به او کمک کند اما موفق نشد. پاسانگ در زمان بازگشت از قله به دلیل خرابی ناگهانی هوا، جانش را از دست داد.

لوسی واکر

همیشه باید جا را برای پیشکسوتان نگه داشت. لوسی واکر را باید از شکل دهندگان کوهنوردی جهان دانست. اولین زن صعودکننده ماترهورن، آیگر، آیگویه ورته، لیسکام، ویس هورن، دام و بسیاری از قلل دیگر در آلپ در قرن نوزدهم. خانم واکر را باید مادر آلپینیسم جهان نامید.

لین هیل

ملکه دیواره ها و اولین انسانی که توانست دیواره ال کاپتان را به صورت طبیعی صعود کند. لین هیل بود که در دوران بارداری با درجه ۵.۱۱ صعود می کرد. قهرمانی جهان در مسابقات سنگنوردی در دوره های مختلف از سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲، صعود دهها مسیر دیواره ای در درجات ۵.۱۳-۵.۱۴ و گشایش دهها مسیر دیگر، وی را در تاریخ سنگنوردی و البته کوهنوردی جهان ماندگار کرده است.

کینگا بارانوسکا

یک لهستانی دیگر در بین بهترین کوهنوردان زن جهان. متولد ۱۹۷۵. وی ۹ قله هشت هزار متری را بدون اکسیژن کمکی صعود کرد این صعودها در قالب پروژه ای با عنوان “تاج زنان هیمالیا” انجام شده است.

شانتال مودویت

مودویت در پاریس متولد شد، از پنج سالگی شروع به بالا رفتن از آلپ کرد و از ۱۵ سالگی کوهنوردی جدی را شروع نمود. پس از چند صعود دشوار در آلپ، به سراغ آند و سپس هیمالیا رفت. وی توانست به کی۲ به عنوان چهارمین زن، چوآیو، لوتسه(اولین زن، انفرادی)، ماناسلو، گاشربروم ۲ را صعود کند. همه این صعودها بدون اکسیژن کمکی انجام شدند. وی همراه شرپای خود در دائولاگیری در کمپ دوم (۱۹۹۸) جان باخت. دلیل مرگ آنها شکستگی گردن در اثر ریزش بیان شده است.

کی تانیگوچی

کی اولین زنیست که تا به امروز مفتخر به دریافت کلنگ طلایی فرانسه، معتبرترین جایزه آلپینیسم شده است. صعود به دنالی، مسیر جدید در قله اسپانتیک، اولین صعود اسپانتیک از دیواره غربی، موستاق آتا، اولین صعود دیواره شمالی شیولینگ در هند. صعود ماناسلو، شمالی اورست، صعود رخ جنوب شرقی با نام مسیر مستقیم سامورایی در کمت، صعود به دیواره جنوب شرقی نایمونانی (۷۶۹۴ متر) در تبت، اولین صعود مانسایل در منطقه موستانگ(۶۲۴۲ متر) قسمتی از صعودهای این کوهنورد بزرگ را تشکیل می دهند. وی در اثر یک حادثه در کوه کورداکه و سرخوردن ناگهانی درگذشت.

کاتریل دستیول

اولین زنی که توانست دیواره آیگر را به طور انفرادی صعود کند. او این صعود را در زمستان و در مدت زمان ۱۷ ساعت انجام داد. صعود ستون بوناتی در درو، گشایش مسیر جدید در درو در مدت زمان ۱۱ روز، ستون واکر در گراند ژوراسس، مسیر بوناتی در رخ شمالی ماترهورن، مسیر مستقیم رخ شمالی سیماگرانده که همه به صورت انفرادی صعود شدند. صعود مسیر یوگسلاوی در ترانگو، شیشاپانگما دهلیز سمت چپ، رخ جنوب غربی….به راحتی می توان این کوهنورد دوران را در بین بهترین کوهنوردان زن جهان قرار داد.

نیوس مروی – Nives Meroi

او توانست چهارده قله ۸۰۰۰ متری را بدون اکسیژن کمکی و بدون کمک شرپاها صعود کند. از نکات جالب توجه در صعود این زن قدرتمند می توان به صعود سه قله گاشربروم یک، دو و برودپیک، آنهم تنها در ۲۰ روز اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.