• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1

بی خبری طولانی، دل نگرانی ها در مورد سلامتی کوهنوردان صعود کننده به k2 همچنان وجود دارد

  • کد خبر : 24124
  • 18 بهمن 1399 - 22:45
بی خبری طولانی، دل نگرانی ها در مورد سلامتی کوهنوردان صعود کننده به k2 همچنان وجود دارد
انجمن پزشکی کوهستان ایران: قاعدتا تمامی سه کوهنورد اکسپدیشن سه نفره"جان اسنوری ایسلندی-محمدعلی سدپارا پاکستانی و خوان پابلو موهر شیلیایی" که درجمعه ۵فوریه "تلاش نهایی"خود را آغاز کردند

باید تا نیمه شب و در دل تاریکی به کمپ سوم باز میگشتند. جایی که ساجد سدپارا از دیگر اعضای اکسپدیشن بخاطر مشکل در کپسول اکسیژن به پایین بازگشت و در انتطار آنها شب را با بی خوابی سپری کرد.
اگرچه “جان اسنوری” از توانمند بودن و حرفه ای بودن یکسان کوهنوردان در صعود به k2 گفته بود.
با این وجود سه کوهنوردی که به اندازه کافی نتوانستند در کمپ سوم بعلت شرایط نامساعدی که در چادرها پیش آمد استراحت کنند سرانجام “تلاش نهایی”خود را با شرایط دشوار در ابتدا آغاز کردند.

⚡️”خوان پابلو موهر” و “تامارا لانگر”که قرار بود بدون اکسیژن کمکی به قله صعود کنند، با عقب نشینی “سون سامیتز ترکز” “تامارالانگر” به پایین بازگشت و “خوان پابلوی شیلیایی” به اکسپدیشن سه نفره اسنوری-سدپارای پدر و پسر پیوست و جمعشان چهار نفره شد.اما در “باتل نک”،ساجد سدپارا مجبور به بازگشت به کمپ سوم شد و از آنجا هم در طول تاریکی شب هرگونه حرکت و نوری را در ارتفاعات بالا را دنبال میکرد اما متاسفانه اثری از سه کوهنورد مشاهده نکرد.

اگر واقع بین باشیم مشکل اصلی برای سه کوهنورد در حال حاضر آنست که با ۶فوریه و آغاز بادهای شدید از بعد از ظهر امروز و بسته شدن پنجره هوایی مناسب و اینکه هلی کوپتر امداد در ارتفاعات بالایk2 توان عملیاتی و امداد رسانی را ندارد و کوهنوردان امداد و نجات در حد نمایشی شاید خود را به کمپ سوم برساند.
اما مهمترین مسئله اینست که سه کوهنورد با پاهای خود بتوانند قبل از شروع بادهای سهمگین امروزخود را به کمپ سوم برسانند.

البته در این میان رسانه های پاکستانی در مورد عملیات امداد گزافه گویی میکنند، همان رسانه هایی که دیروز اخبار صعود بی اساس اسنوری-محمدعلی سدپارا به قلهk2 را منتشر کردند!!

بی تردید پس از پیروزی تاریخی نپالی ها در ۱۶ژانویه بعنوان اولین نفرات در صعود زمستانه به قلهk2، پاکستانی ها از محمدعلی سدپارا متخصص صعودهای زمستانه انتظار داشتند نام کشور پاکستان را سربلند نگاه دارد و تبلیعات وسیعی در مورد تلاش صعود او و فرزندنش به قله براه انداخته بودند!!

اما بر اساس گفته “داوا شرپا” سرپرست “سون سامیتز ترکز”در زمان برنامه ریزی تیمش برای تلاش نهایی به قلهk2 به نکته مهمی اشاره کرد: “صعود زمستانه به k2 چیزی متفاوت است و فقط یک معادله حساب نشده میتواند همه چیز را زنجیر وار در هم بریزد.” و واقعا گفته او در تلاش نهایی تیمش با کمبود چادر برای ۲۰کوهنورد آشکار شد.

❄️در ۱۶ژانویه که ۱۰کوهنورد بسوی قله “تلاش نهایی”خود را آغاز کردند در مسیر بعلت شکاف یخی که بوجود آمده بود مجبور شدند که مسیر خود راتغییر دهند.اما آنها ۱۰نفر از قدرتمندترین کوهنوردان حرفه ای جهان در همکاری نزدیک با هم بعنوان پیکری واحد بودند.
اکسپدیشن سه نفره که دیروز ۵فوریه در تلاش نهایی به قلهk2 بودند با گذر از “باتل نک” با وجود تعداد کم اگرفقط امکانات و شرایط موجود را مد نظر قرار میدادند و با توجه به اینکه همگی از کوهنوردان حرفه ای ارتفاعات بالای جهان هستند و با قوانین عقب نشینی به موقع از کوهستان آشنایی دارند باید در صورت سد مسیر در صعود به قلهk2، سریعا عقب نشینی میکردند اما ارتفاعات گاهی اوقات بر ذهن و تصمیم گیری به موقع تاثیر خود را خواهد میگذارد.

“ساجد سدپارا” با توجه به سرمای شدید در کمپ سوم و شروع طوفان ها از امروز باید خود را سریعا سالم به پایین برساند.

اینکه گروههای دیگری از کوهنوردان برای امداد خود را به کمپ سوم برسانند مورد تردید است.
اصل همچنان اینست که سه کوهنورد دیده شوند و خود را به کمپ سوم برسانند و از آنجا عملیات امداد عملی است.

⚡️گاهی اوقات مسئله وسواس هم در مسیری کوهنوردان را به مهلکه میاندازد. دانیل ناردی کوهنورد ایتالیایی که بارها بروی “گرده تکنیکال مومری” نانگاپاربات تلاش کرد حتی با وجود اینکه خطر سقوط بهمن در مسیر حتمی بود در آخرین تلاشش با “تام بالارد ” با سقوط بهمن در گرده مومری ماندگار شدند.

⚡️تومک مکیوویچ کوهنورد لهستانی هم که اصرار بر روی صعود زمستانه نانگاپاربات داشت در آخرین باری که با الیزابت روول فرانسوی همراه بود درارتفاعات بالا بعلت ادم و بیماری ارتفاع و سرمای فریز کننده برای همیشه در کوهستان ماند.

اخبار سه کوهنورد بزرگ و حرفه ای را برای بازگشت ایمن و سلامت به پایین دنبال میکنیم.
از باشگاه اسپیلت

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=24124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.