• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
2

تاثیرات خوب کوهنوردی در بانوان

  • کد خبر : 85853
  • 24 اردیبهشت 1402 - 1:16
تاثیرات خوب کوهنوردی در بانوان

بانوان بدليل آناتومي خاصي كه از نظر استخوانها و عضلات دارند نسبت به مردان بيشتر نيازمند پرداختن مستمر به برخي ورزشها از جمله كوهنوردي و پياده روي هستند . چراكه مقدار آب و چربي در بدن بانوان بطور طبيعي ۱۵ درصد بيشتر از آقايان است و همچنين به دليل مسائل ناشي از بارداري و زايمان […]

بانوان بدليل آناتومي خاصي كه از نظر استخوانها و عضلات دارند نسبت به مردان بيشتر نيازمند پرداختن مستمر به برخي ورزشها از جمله كوهنوردي و پياده روي هستند . چراكه مقدار آب و چربي در بدن بانوان بطور طبيعي ۱۵ درصد بيشتر از آقايان است و همچنين به دليل مسائل ناشي از بارداري و زايمان ، مقداري از كلسيم بدن آنها به جنين منتقل شده و اين امر زمينه ابتلاي آنها به درگيري هاي استخواني و آرتروز در ميانسالي را فراهم مي كند . همچنين بعلت كم تحركي بانوان درصد ابتلا به چاقي آنها بيشتر از مردان است . بدين منظور به جهت پيشگيري از پوكي استخوان و دردهاي عضلاني در سالهاي پس از دوره جواني ، ضرورت دارد كه از سنين جواني با ورزشهايي كه سيستم اسكلتي آنها را مستحكم تر كرده و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخي از بيماريها بيشترمي كند همگام گردند .
كوهنوردي يكي از مهمترين ورزشهايي است كه مي تواند سيستم عصبي ، اسكلتي بدن بانوان را تقويت و مقاوم كند زيرا در جريان كوهنوردي ميزان بازدهي قلبي افزايش يافته و مقدار خون در عضلات را ۲۰ برابر افزايش مي دهد و همين موضوع سبب مي شود كه در آغاز ، چربي هاي زير جلدي و سطح روده هاي آنان جذب و از طريق توليد حرارت و تعرق از بدن خارج شوند و سپس ذرات چربي كه در درون عروق رسوب مي كند حركت كرده و احتمال بروز بيماريهايي چون ازدياد چربي خون ، فشار خون و يا بيماري نقرس به حداقل مي‌رسد . در اينصورت به وضوح در مي‌يابيم كه در اثر استمرار ورزش و كوهنوردي ، علاوه بر اينكه كليه چربيهاي اضافي رسوب شده ، در بدن تجزيه و از بين مي روند بلكه تعدادي عروق جديد در عضلات آنان ايجاد شده كه خون رساني و انتقال اكسيژن به كليه نقاط بدن را تسهيل و آنان را شاداب ، پرتحرك و تندرست مي كند . براي اينكه به ثمرات مفيد كوهنوردي دست يابيد مي بايست اين ورزش را بطور مستمر انجام دهيد و اگر در برخي از هفته ها به دليلي قادر به كوهنوردي نبوديد از طريق پياده روي در پاركها و مسيرهاي خيابان سعي كنيد اندام ورزشي خود را حفظ نماييد و يا اينكه با نرمشهاي روزانه در صبح و عصر ، به تقويت عضلات خويش بپردازيد . تمرينات سنگين ورزشي خصوصا تمرين با وزنه هاي سنگين براي بانوان به هيچ عنوان تجويز نمي شود در مقابل هفته اي يكبار رفتن به سونا و شنا كردن در استخر تاثير ورزش بر اندامها را دو چندان ميكند . بايد به اين نكته هم توجه داشت كه هميشه ورزش در كنار تغذيه درست جوابگو است ، پس داشتن يك برنامه غذايي متناسب با اقتصاد و رژيم خانواده كاري بسيار مفيد تلقي مي شود .  در اين ميان مي توانيد ساعتي هم دوچرخه سواري يا استفاده از دستگاه دو ثابت ( تردميل ) بهره برداري كنيد  .
بهترين برنامه كوهنوردي آن است كه فرد كوهنورد ، ماهانه يكبار به ارتفاعات بالاي ۳۰۰۰ متر ( در هواي رقيق ) صعود نماييد و در حد فاصل هر ماه نيز در ايام تعطيل به تپه ها و كوهپايه ها صعود كند . زيرا در جريان كوهنوردي از انتهاي اعصاب سمپاتيك مقادير زيادي هورمونهاي آدرنالين و نورآدرنالين ترشح ميشود كه در تنظيم گردش خون در عروق و پمپاژ قلبي نقشي بسزا دارند و از طرفي ديگر هورمونهاي تسكيني زيادي نيز ترشح مي شود كه » آنكفالين « و آندورفين « و » سروتونين « نام دارند . اين هورمونها با اثرات ضد درد و ايجاد طراوت و شادابي خود سبب ميشوند كوهنوردان در تمام ايام روز داراي چهره بشاش و خندان و اراده اي استوار و آسايشي فراتر از ديگران باشند . شايان ذكر است كه در مواقع خطر مغز بصورت خودكار هورمون آدرنالين را بمقدار زياد توليد مي كند و اين در ورزشهايي نظير سنگنوردي / يخ نوردي / ورزشهاي پروازي و هيجاني به مراتب بيشتر مي باشد .
در آمارهاي پزشكي كه از تحقيقات دانشمندان بدست آمده است كاملا ثابت شده بانواني كه در طول زندگي علاقمند به ورزش بوده اند و تمرينات مداوم ورزشي را به صورتهاي مختلفي انجام داده اند داراي طول عمري ۳۰ درصد بيشتر از زناني بوده اند كه كمتر تحرك داشته و در نتيجه داراي اندامي چاق و كم تحرك شده اند . همچنين بر اساس همين تحقيقات بروز بيماري هاي روحي و رواني و آترواسكروز عروق كرونرو قلب و ديابت و فشار خون و آرتروز اندامهاي بدن و بيماري هاي گوارشي ، در زنان ورزشكار نادر و يا اصلا مشاهده نمي شود ، در عوض در زناني كه از تحركات ورزشي دوري جسته و تمايل به زندگي ماشيني و كم تحرك امروزي را دارند و يا اينكه آلوده به سيگار و ساير مواد افيوني  و الكل هستند ميزان شيوع بيماريهاي ذكر شده بسيار فراوانتر از زنان ورزشكار و پرتحرك است ، زيرا در اين گروه از بانوان مكانيسم تعادلي بين هيدرات هاي كربن و كلسترول و پورتئين‌ها و ويتامينها مختل شده و حركات دودي  روده ها نيز به كندي صورت گرفته و آنان را به بيماري‌قلبي عروقي و گوارشي سوق مي دهد .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85853

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.