• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24581
0

تاثیرات خوب کوهنوردی در بانوان

  • کد خبر : 18410
  • 24 دی 1399 - 12:07
تاثیرات خوب کوهنوردی در بانوان
گروه آموزشی بام نیوز: تمرينات سنگين ورزشي خصوصا تمرين با وزنه هاي سنگين براي بانوان به هيچ عنوان تجويز نمي شود.

گروه آموزشی بام نیوز، مطلبی را در خصوص تاثیرات خوب کوهنوردی در بانوان منتشر نمود:

بانوان بدليل آناتومي خاصي كه از نظر استخوانها و عضلات دارند نسبت به مردان بيشتر نيازمند پرداختن مستمر به برخي ورزشها از جمله كوهنوردي و پياده روي هستند . چراكه مقدار آب و چربي در بدن بانوان بطور طبيعي ۱۵ درصد بيشتر از آقايان است و همچنين به دليل مسائل ناشي از بارداري و زايمان ، مقداري از كلسيم بدن آنها به جنين منتقل شده و اين امر زمينه ابتلاي آنها به درگيري هاي استخواني و آرتروز در ميانسالي را فراهم مي كند .

همچنين بعلت كم تحركي بانوان درصد ابتلا به چاقي آنها بيشتر از مردان است . بدين منظور به جهت پيشگيري از پوكي استخوان و دردهاي عضلاني در سالهاي پس از دوره جواني ، ضرورت دارد كه از سنين جواني با ورزشهايي كه سيستم اسكلتي آنها را مستحكم تر كرده و مقاومت بدنشان را نسبت به بروز برخي از بيماريها بيشترمي كند همگام گردند .

كوهنوردي يكي از مهمترين ورزشهايي است كه مي تواند سيستم عصبي ، اسكلتي بدن بانوان را تقويت و مقاوم كند زيرا در جريان كوهنوردي ميزان بازدهي قلبي افزايش يافته و مقدار خون در عضلات را ۲۰ برابر افزايش مي دهد و همين موضوع سبب مي شود كه در آغاز ، چربي هاي زير جلدي و سطح روده هاي آنان جذب و از طريق توليد حرارت و تعرق از بدن خارج شوند و سپس ذرات چربي كه در درون عروق رسوب مي كند حركت كرده و احتمال بروز بيماريهايي چون ازدياد چربي خون ، فشار خون و يا بيماري نقرس به حداقل مي‌رسد .

در اينصورت به وضوح در مي‌يابيم كه در اثر استمرار ورزش و كوهنوردي ، علاوه بر اينكه كليه چربيهاي اضافي رسوب شده ، در بدن تجزيه و از بين مي روند بلكه تعدادي عروق جديد در عضلات آنان ايجاد شده كه خون رساني و انتقال اكسيژن به كليه نقاط بدن را تسهيل و آنان را شاداب ، پرتحرك و تندرست مي كند .

براي اينكه به ثمرات مفيد كوهنوردي دست يابيد مي بايست اين ورزش را بطور مستمر انجام دهيد و اگر در برخي از هفته ها به دليلي قادر به كوهنوردي نبوديد از طريق پياده روي در پاركها و مسيرهاي خيابان سعي كنيد اندام ورزشي خود را حفظ نماييد و يا اينكه با نرمشهاي روزانه در صبح و عصر ، به تقويت عضلات خويش بپردازيد .

تمرينات سنگين ورزشي خصوصا تمرين با وزنه هاي سنگين براي بانوان به هيچ عنوان تجويز نمي شود در مقابل هفته اي يكبار رفتن به سونا و شنا كردن در استخر تاثير ورزش بر اندامها را دو چندان ميكند .

بايد به اين نكته هم توجه داشت كه هميشه ورزش در كنار تغذيه درست جوابگو است ، پس داشتن يك برنامه غذايي متناسب با اقتصاد و رژيم خانواده كاري بسيار مفيد تلقي مي شود .

در اين ميان مي توانيد ساعتي هم دوچرخه سواري يا استفاده از دستگاه دو ثابت ( تردميل ) بهره برداري كنيد .

 

بهترين برنامه كوهنوردي آن است كه فرد كوهنورد ، ماهانه يكبار به ارتفاعات بالاي ۳۰۰۰ متر ( در هواي رقيق ) صعود نماييد و در حد فاصل هر ماه نيز در ايام تعطيل به تپه ها و كوهپايه ها صعود كند . زيرا در جريان كوهنوردي از انتهاي اعصاب سمپاتيك مقادير زيادي هورمونهاي آدرنالين و نورآدرنالين ترشح ميشود كه در تنظيم گردش خون در عروق و پمپاژ قلبي نقشي بسزا دارند و از طرفي ديگر هورمونهاي تسكيني زيادي نيز ترشح مي شود كه » آنكفالين « و آندورفين « و » سروتونين « نام دارند . اين هورمونها با اثرات ضد درد و ايجاد طراوت و شادابي خود سبب ميشوند كوهنوردان در تمام ايام روز داراي چهره بشاش و خندان و اراده اي استوار و آسايشي فراتر از ديگران باشند . شايان ذكر است كه در مواقع خطر مغز بصورت خودكار هورمون آدرنالين را بمقدار زياد توليد مي كند و اين در ورزشهايي نظير سنگنوردي / يخ نوردي / ورزشهاي پروازي و هيجاني به مراتب بيشتر مي باشد .

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=18410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.