• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

تاریخچه کوه نوردی زنان در ایران

  • کد خبر : 46534
  • 08 تیر 1400 - 22:51
تاریخچه کوه نوردی زنان در ایران
بام نیوز: سال 1336نرگس حکیمی به عنوان نخستین بانوی کوه نرود کشور موفق به اخذ گواهینامه شد.

به گزارش بام نیوز، زنان بسیاری در تاریخ ورزش کوه نوردی ایران و جهان درخشیده اند که هر یک از آنان در لحظات سخت و دشوار کوهستان ایستاده اند، مقاومت کرده اند و به هدف خود رسیده اند. تاریخ نزدیک به هفتاد سال کوه نوردی زنان ایران حاکی از حضور و تلاش زنان کوه نورد است که نام و یادشان در دوره هایی از تاریخ کوه نوردی میهنمان خوش درخشیده است.
سال ۱۳۱۵ با صعود خانم ملوک تیموری به قله توچال سرآغاز كوه نوردي نوين زنان ايران بود. از میان زنان دهه ۲۰ تا۵۰ می توان به مهری زرافشان، نرگس حکیمی، نلی یقیاییان، عصمت قاضی، نصرت کوهکن، فرخ کوهکن، مهرانگیز حکیمی،لیدا مارکاریان و بسیاری دیگر نام برد که هیچگاه از یاد نخواهند رفت.
دهه ۶۰ ، مصادف بود با نوآوری زنان در عرصه کارهای فنی کوه نوردی و این دوره را می توان پایه گذاری کوه نوردی فنی زنان دانست و دهه ۷۰، با تشکیل انجمن کوه نوردی با نوان و هیئت های شهرستان ،فعالیت زنان در سراسر ایران گسترش یافت و سیل عظیمی از زنان به این ورزش پرداختند.(دوره توسعه ورزش) دهه ۸۰ ، زنان پا رافراتر گذاشته و به صعودهای فنی شاخص و صعودهای برون مرزی پرداختند.
سال شمار تاریخ کوه نوردی ایران
در سال ۱۳۱۵ چند کوه نورد آلمانی با شگفتی عکسی از خانم ملوک تیموری در قله توچال را برداشته و برای انتشار در جراید به برلین می فرستند. این سال را می توان سرآغاز کوه نوردی نوین برای زنان شمرد.
سال ۱۳۱۸ لیدا مارکاریان بانوی کوه نورد ارمنی موفق به صعود قله الوند گردید.
سال ۱۳۲۵ملوک تیموری در جمع ده نفری مردان به قله دماوند رسید.
سال ۱۳۲۷ صعود روح انگيز حكيمي برفراز قله ۶۵۰۰متري پوكادله هيما ليا
سال ۱۳۲۷ مصادف با اقدام جسورانه اقدس بهارمست در بازدید از غار شاپور
سال ۱۳۲۸ یک کاروان مرکب از عصمت قاضی- فخری کوهکن- نصرت کوهکن به همراه ۷ نفر از آقایان به قله تخت سلیمان در منطقه علم کوه صعود کردند.
سال ۱۳۲۹ خانم ها عصمت قاضی، فخری، کوهکن، نصرت کوهکن به همراه ۲نفر از کوه نوردان مرد از طریق تخت فریدون به قله دماوند صعود کردند و همین افراد بدون فاصله از پیروزی چند روز پیش به شاخک علم کوه صعود نمودند.
سال ۱۳۳۶نرگس حکیمی به عنوان نخستین بانوی کوه نرود کشور موفق به اخذ گواهینامه شد.
سال ۱۳۴۲ نخستین شب مانی بانوان بربلندترین قله ایران قله دماوند توسط دو بانوی قدرتمند کشوری مهری زرافشان و نلی یقاییان به ثبت رسید.
سال ۱۳۴۴ خانم نلی یقاییان با فتح قله منبلان بام اروپا افتخار آفرید و مهری زر افشان صعود زمستانی قله تمام یخ زده بام ایران دماوند را برای جامعه زنان به ارمغان آورد.
سال ۱۳۵۳ فاطمه میریان عضو کانون کوه نوردان تهران به اتفاق سه مرد به اثر سقوط بهمن در ارتفاعات غار یخ مراد بدرود زندگی گفت.فاطمه میریان اولین بانوی شهید ورزش کوه نوردی ایران به شمار می ورد. – سال ۱۳۵۶ تیم یازده نفری بانون قله هاکوپا، نوری گوا، گورنکه در ژاپن را صعود کردند.
سال۱۳۶۳ بانوان خرمکی، زهره سلامت ، اختر شاندیز همراه با مردان از مسیر همدانی ها صعود از دیواره بیستون و صعود به گرده آلمانها را به نمایش گذاشتند.- سال ۱۳۶۴ صعود به قلل علم کوه و پیمایش یازده قله در خط اراس سیاه قوک به کرما کوه انجام شد.
سال ۱۳۶۵ صعود به قله دماوند از جبهه شمالی و شمال شرقی، و صعود زمستانی به قله خلنو توسط بانوان آرش
سال ۱۳۶۶ صعود دیواره بیستون از مسیر منصور و عقاب ها دیگر مسیرها و اولین صعود مستقل فنی بر روی دیواره پل خواب، مسیر روجا توسط همان گروه انجام شد.
سال ۱۳۶۷ صعود دیواره علم کوه از مسیر فرانسوی ها (شش ساعته) مسیر لهستانیها(پنج ساعته) و اولین صعود مستقل روی گرده آلمانها به مدت سه ساعت و نیم به همت خانم ها سهیلا یزدآبادی، سهیلا میرزایی و فریده یزد آبادی انجام شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=46534

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.