• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

تجهیزات فنی کوهپیمایی

  • کد خبر : 45924
  • 03 تیر 1400 - 15:31
تجهیزات فنی کوهپیمایی
بام نیوز: طناب يكي از مهم ترين وسايل كوهنوردي است و در واقـع وظيفه حفاظت از جان سنگ نـوردان و كوهنـوردان را بـر عهـده دارد طناب ها بايـد مـورد تأييـد اتحاديـه جهـاني انجمـن هـاي كوهنوردي ( UIAA ) قـرار گيرنـد .

طناب كوهنوردي ( Rope)
انواع طناب :
طناب يكي از مهم ترين وسايل كوهنوردي است و در واقـع وظيفه حفاظت از جان سنگ نـوردان و كوهنـوردان را بـر عهـده دارد طناب ها بايـد مـورد تأييـد اتحاديـه جهـاني انجمـن هـاي كوهنوردي ( UIAA ) قـرار گيرنـد . البتـه توصـيه مـي شـود ازطناب هايي استفاده شود كه داراي اســتاندارد اتحاديــه اروپــا ( CE ) نيــز باشــند . اندازه های( ۳ ،۵ ،۷ ،۸/۵ ،۹ ،۱۰/۵ ،۱۱) میلی متر، قطرهاي مختلف در كوهنوردي هستند.
در كوهنوردي طناب هاي با قطرهاي مختلف كاربرد خاص و متفاوتي دارد، طناب ها از نظر نوع ساخت به دو دستة كشسان ( Dynamic و ) ناكشسان ( Static ( تقسيم ميشوند.
ساختمان طناب
طناب هااز دو بخش تشكيل شده اند :
هسته
روكش يا غلاف
هسته : بخش اصلي طناب است و به دليل ساختار خود ، مسئول كشش پذيري يا كشساني طناب است، به طور مثال در يك طناب ۱۱ ميلي متري ، هسته از حدود ۵۵۰۰۰ نخ باريك و بلند از جنس پِرلُون تشكيل شده است اين . ۵۵۰۰۰ نخ در دسته هاي جداگانه در كنار هم قرار گرفته و هسته را تشكيل داده اند. با يك محاسبة ساده معلوم مي شود كه در يك طناب .م.م ۱۱ با طول ۵۰ متر ، ۲۷۵۰ كيلومتر نخ باريك به كار رفته است .
روكش يا غلاف : به دور هسته بافته شده و آن را از خراش و ديگر عوامل خارجي محافظت مي نمايد . اين غلاف محافظ از جنس پلي آميد ساخته شده است . روكش يك طناب از حدود ۳۰۰۰ نخ باريك تشكيل شده است چنانچه روكش طناب آسيب ببيند ، هسته كه به رنگ سفيد است آشكار شده و اين امر هشدار واضحي براي تعويض طناب است.
نگهداري از طناب مهمترين مواردي كه بايد در حفاظت از طناب ها به كار رود عبارت است از :
قرار دادن طناب داخل يك كيسة در بستة پارچه اي ( پارچه اي كه هوا از منافذ آن عبور كند به ) دور از گرد و خاك ، در سايه و در جاي خشك.
محافظت از تابش طولاني مدت نور خورشيد به آن .
قرار ندادن طناب در لبة تيز سنگ ها و خودداري از گذاشتن پا بر روي آن .
عدم شست وشوي طناب با مواد شيميايي ، در صورت آلوده شدن آن به مواد روغني آلاينده و در صورت نياز به شست و شو ، فقط با آب سرد آن را بشوييد و در مجاورت باد ، در سايه و دور از حرارت مستقيم قرار دهيد تا كاملاً خشك شود . اگر محلول شست وشوي اختصاصي طناب كه كارخانه سازنده توصيه نموده است موجود باشد ، از آن استفاده نماييد .
طناب خود را به كسي قرض ندهيد .
براي طناب خود يك دفترچه درست كنيد و كارهايي را كه با آن انجام داده ايد در دفترچه يادداشت كنيد .
از طناب خود جز براي كوهنوردي استفادة ديگري نكنيد .
هنگام نگهداري از طناب آن را زير لوازم ديگر قرار ندهيد .
طناب انفرادي : طناب انفرادي طنابي است به طول ۶ متر و قطر ۷ ميلي متر كه هميشه بايد همراه داشته باشيم .
طناب را به طول تا كنيد و در انتهاي طناب هاي تا شده گره سر دست بزنيد واز حلقه هاي ايجاد شده براي حمل طناب روي شانه يا داخل كوله استفاده كنيد.
تهیه کننده:سید محمد حجازی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=45924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.