• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
0

تعاریف پایه کوهنوردی/راه پاکوب Path

  • کد خبر : 42025
  • 30 اردیبهشت 1400 - 22:39
تعاریف پایه کوهنوردی/راه پاکوب Path
بام نیوز: به پیمایشی در کوهنوردی و صعود گفته می‌شود که طی آن کوهنورد ارتفاعش را تقریباً تغییر نمی‌دهد و در همان ارتفاع به صورت افقی حرکت می‌کند تا در مسیر بهتری قرار گیرد.

مسیرهایی که در اثر رفت و آمد کوهپیمایان و کوهنوردان در مناطق کوهستانی ایجاد می شود.

راه مالرو :
به مسیرهای که جهت رفت و آمد حیوانات اهلی از دامنه به ارتفاعات ایجاد شده است گفته می شود .

جان پناه(Refuge-Hut):
مکانی که به اندازه یک اتاق کوچک و بعضاً متوسط در ارتفاعات کوهستانی بنا شده و بعضی از کوهپیمایان و کوهنروردان از آن جهت اطراق و بیتوته موقت و ضروری استفاده می کنند و دارای هیچگونه امکاناتی نمی باشد .

پناهگاه (Shelter):
مکانی که دارای بنای ساختمانی متوسط تا بزرگ می باشد و در کوهپایه ها و ارتفاعات متوسط بنا شده که کوهپیمانان و کوهنوردان ازآن بعنوان محل استراحت و اطراق استفاده می کنند،پناهگاه دارای بعضی از امکانات اولیه میباشد.

زیگزاگ(Zig-Zag):
به پیمایش هایی که در آنها جهت بالا رفتن و پایین آمدن ،به سمت چپ و راست حرکت می کنیم تا شیب مسیر کاهش یابد ،در شيب هاي بالاي ۲۰ درجه بیشتر مواقع زيگزاگي صعود میشود. البته هر چه شيب بيشتر مي شود بايد زاويه بين دوخط زيگزاگ كمتر وطول مسير زيگزاگ باتوجه به پهناي منطقه حرکت، بيشتر مي شود.

تراورس ( کمربر) (Traverse):
به پیمایشی در کوهنوردی و صعود گفته می‌شود که طی آن کوهنورد ارتفاعش را تقریباً تغییر نمی‌دهد و در همان ارتفاع به صورت افقی حرکت می‌کند تا در مسیر بهتری قرار گیرد.

شن اسکی (SandySlope-GrilStone):
به شیب های شنی که مقدار سنگ ریزه آن به اندازه ای است که کفش تا نیمه یا بیشتر در آن فرو می رود گفته می شود . با رعایت کامل کلیه موارد ایمنی از این شیب ها عمدتا برای پایین آمدن استفاده می شود .البته برای حفظ محیط زیست ، بهتر است از مسیر های شن اسکی استفاده نشود،برای فرود با روش شن اسکی پوشیدن گتر برزنتی ضروری است .

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=42025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.