• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

تقویت احیا و بازسازی اکوسیستم طبیعی کشور با عملیاتی شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت

  • کد خبر : 85958
  • 29 اردیبهشت 1402 - 18:43
تقویت احیا و بازسازی اکوسیستم طبیعی کشور با عملیاتی شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت
بام: کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری طرح کاشت یک میلیارد درخت در دولت سیزدهم را عامل تقویت احیا و بازسازی اکوسیستم طبیعی کشور دانستند و گفتند: مهمتر این که این طرح همسو با تعهدات بین المللی مبنی بر کاهش گازهای گلخانه‌ای، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و سرزمین است.

به گزارش خبرنگار بام، کارشناسان منابع طبیعی در نشست علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که امروز چهارشنبه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در محل دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، تصریح کردند:یکی از بهترین راهکارها برای جذب کربن درختکاری است.

آنان در عین حال موفقیت اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را منوط به امیدوار شدن مردم در حراست و حفاظت از عرصه های طبیعی دانستند و گفتند: واقعیت ها از بررسی ها نشان می دهد که مردم از عملکرد مسوولان دولتی و سازمانی و حتی کارشناسان و دانشگاهیان طی سال های پس از انقلاب در حفظ و نگهداری عرصه های طبیعی و جنگلی ناامید و مایوس هستند.

طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت ظرف چهار سال برنامه‌ریزی شده است که اسفند ماه سال گذشته شروع شد.

در قالب این طرح قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال با مشارکت مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و صنایع تولید و کاشته شود.

افزایش تولید نهال درخت به ۱۷۵میلیون اصله

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اظهار این که ظرفیت تولید نهال در سطح نهالستان‌ ها از ۲۵ میلیون اصله امسال به۱۷۵ میلیون اصله افزایش یافته است، گفت: حفظ و غنی سازی عرصه های جنگلی و زراعت چوب به تولید وابسته است، در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تولید نهال به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و به عدد ۲۵۰میلیون اصله برای سال جاری به راحتی می رسیم.

تقی شعبانیان با بیان این که شخص ریاست محترم جمهور و وزیر جهاد کشاورزی پیگیر اجرا و عملیاتی شدن این طرح هستند، ادامه داد: همسو با این رویکرد ۱۲۶ نهالستان کاشت نهال های جنگلی با ظرفیت ۲ هزار و ۸۶۱ هکتار در سطح کشور وجود دارد که بخشی از این فضاها تخریب شده بودند، اما طی یک سال گذشته در راستای کاشت طرح یک میلیارد درخت این نهالستان ها احیا شد.

وی طرح کاشت یک میلیارد درخت را در چهار بخش احیا و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی، زراعت چوب، جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگردها و بخش چهارم ارتقای سرانه فضای سبز در اطراف شهرها عنوان کرد.

شعبانیان ادامه داد: میانگین سرانه فضای سبز جنگلی به‌ازای هر نفر در کشور ما نزدیک به ۶ تا ۷ متر مربع است که با عملیاتی شدن این طرح به ۱۵ متر مربع افزایش می یابد.

مردم را در خصوص حفاظت از عرصه های طبیعی امیدوار کنید

استاد دانشگاه تربیت مدرس در این نشست با اظهار این که مردم از عملکرد مسوولان سازمانی و دولتی و حتی اندیشمندان دانشگاهی نسبت به حفاظت از عرصه های طبیعی در دولت های مختلف پس از انقلاب ناامید و مایوس هستند، گفت: چراکه مردم مشاهده کردند که دولت ها نسبت به حراست ،بد عهدی کردند.

امید اسماعیل زاده با بیان این که تا زمانی که حفاظت و حراست از عرصه های ملی به خصوص جنگل و مرتع به درستی انجام نشود، احیا به صورت مشارکتی با مردم رخ نمی دهد، ادامه داد: به طور یقین در شرایط نا امیدی مردم از تصمیم دولتمردان، به لحاظ علمی، و اجرایی طرح کاشت یک میلیارد درخت سخت و دشوار است.

وی به وجود تردید در اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت اشاره کرد و گفت: از طرفی از آن جایی که تحریم های آینده بین کشور مقوله منابع طبیعی، اکوسیستم، تاثیر مرزن بر طبیعت، رد پای آبدر کشاورزی و صنعت است، باید سیاست کاری اجرای این طرح را به درستی عملیاتی کنیم.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: بنابراین تصمیم گیری ها در عرصه طبیعی باید به درستی اعمال شود.

استانی شدن بودجه عامل مشکلات حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگل‌کاری

رییس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری با بیان این که از اواخر دهه هفتاد با استانی شدن بودجه حفاظت و جنگل‌کاری مشکلات چندین برابر شده است، گفت: استانداران وقت در دولت های مختلف در این مدت کمترین اعتبار را برای عرصه های طبیعی گذاشتند.

رسول علی اشرفی پور افزود: امروز علم و دانش پیشرفته غنی سازی جنگل و احیا عرصه های طبیعی در کشور وجود دارد، ولی باید همه مردم و مسوولان در اجرای کاشت یک میلیارد درخت پای کار بیایند.

وی با بیان این که اجرای این طرح در راستای تعهد بین المللی جذب کربن است، ادامه داد: امروز عملیاتی شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت دولت سیزدهم در راستای حرکت در جهت تصمیم های بین المللی مبنی بر کاهش گازهای گلخانه‌ای، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و سرزمین است.

وی خاطر نشان کرد: آمار احیا ۱۲۶ نهالستان و افزایش تولید نهال به ۱۷۵ میلیون اصله نشان دهنده عزم جدی مسوولان در این دولت است.

مسأله شناسی و اختلاف نظرها در حفاظت از عرصه های جنگلی زیاد است

استاد دانشگاه منابع طبیعی گرگان با بیان این که همراهی جریان سیاسی با جریان های سیاست در اجرای طرح های مردمی بسیار مهم است، گفت : اگر به یک مسأله به عنوان اولویت توجه نشود، کارایی و اثرگذاری نخواهد داشت و مردم نیز مشارکت نمی کنند.

حنانه محمدی با اظهار این که امروز در مالی ماست یک میلیارد درخت مطرح است که همچنان آمار قاچاق چوب جنگلی، تصرف و تجاوز به عرصه های طبیعی، مدیریت جنگل، آتش سوزی جنگل و مراتع بسیار بالا است.

این استاد دانشگاه منابع طبیعی به مسأله اقتصادی و اجتماعی اجرای طرح اشاره کرد و بیان داشت : طرح تنفس جنگل که حدود ۶ سال از زمان اجرای آن می گذرد، هنوز به درستی در مورد نتایج آن به مردم اطلاع رسانی نشده است.

وی اختلاف نظرها در چگونگی حفاظت و حراست از منابع طبیعی در کشور بسیار بالا است، گفت: مردم باید رویه صحیح و اولویت برنامه را به درستی بدانند تا بتوانند مشارکت جدی در طرح کاشت یک میلیارد درخت داشته باشند.

محمدی گفت: اجرای طرح کاشت درخت در حاشیه راه های کشور چه همواره فریاد آن زده شده است، مردم احساس نکردند، پس چگونه می توان مشارکت را داشته باشیم.

مدیریت در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور ضعف دارد

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به عنوان دبیر نشست علمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان این که مهمترین مشکل ضعف در مدیریت بر عرصه های طبیعی است گفت: دانش و علم در حوزه احیا، تولید نهال، سازگاری با عرصه ها و کاشت علمی درخت وجود دارد.

دکتر مجید لطفعلیان افزود: بررسی ها نشان می دهد که سیاست ها در عرصه های طبیعی به خصوص جنگل دارای نواقص زیادی است، به همین دلیل طرح ها به درستی اجرایی نمی شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر رویکردها و سیاست ها به درستی اجرایی نشود. دور هم چرخیدن است و به نتیجه مورد نظر نخواهیم رسید.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=85958

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.