• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
0

تقویت همکاری‌های ایران و قرقیزستان در زمینه کوهنوردی

  • کد خبر : 78187
  • 28 مرداد 1401 - 12:57
تقویت همکاری‌های ایران و قرقیزستان در زمینه کوهنوردی
بام: سفیر ایران در بیشکک در دیدار با رئیس فدراسیون کوهنوردی قرقیزستان موضوع همکاری در عرصه ورزشی به ویژه کوهنوردی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش خبرنگار بام، «سعید خرازی» سفیر ایران در بیشکک در ملاقات با «ادوارد قوباتف» رئیس فدراسیون کوهنوردی قرقیزستان موضوع همکاری‌های ایران و قرقیزستان در عرصه ورزشی به ویژه کوهنوردی و همچنین برخی حوادث پیش آمده برای کوهنوردان ایرانی در یک سال گذشته و راه‌های پیشگیری از بروز این‌گونه حوادث و نحوه کمک به حادثه دیدگان را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

خرازی ضمن اشاره به عزیمت تیم‌های ورزشی ایران در رشته‌های فوتسال، هاکی روی یخ و کشتی به قرقیزستان طی ۶ ماه گذشته به کوهستانی بودن طبیعت قرقیزستان و وجود سه قله مشهور لنین، خان تنگیری و پوبدا اشاره و با بیان افزایش گرایش کوهنوردان ایرانی برای سفر به قرقیزستان و فتح قله‌های مذکور از حوادث رخ داده برای کوهنوردان ایرانی در یک سال گذشته ابراز تاسف کرد و خواهان اتخاذ تدابیر لازم از سوی فدراسیون کوهنوردی و سایر مراجع ذیربط قرقیزستان برای پیشگیری و کمک به حادثه دیدگان در اسرع وقت شد.

قوباتف نیز در این ملاقات ضمن ابراز خرسندی از توسعه مناسبات ورزشی میان دو کشور و اعلام آمادگی برای همکاری و تعامل با فدراسیون کوهنوردی ایران افزایش گرایش ایرانیان برای سفر به قرقیزستان جهت فتح قله‌های واقع در این کشور را مورد تایید قرار داد و با ابراز تاسف از حوادث رخ داده اخیر برای کوهنوردان ایرانی گفت: طبق مشاهدات من یکی از مشکلات کوهنوردان ایرانی برای فتح قله‌های مذکور کیفیت آماده سازی کوهنوردان ایرانی است.

وی افزود: بر اساس مشاهدات تقریبا بیش از ۸۵ درصد از کوهنوردان ایرانی آمادگی بدنی لازم برای صعود به قله های ۷ هزار متری را ندارند و از این رو هنگام صعود دچار مشکل و حادثه می‌شوند. از آنجا که موضوع کوهنوردی در قرقیزستان هم اکنون تجاری سازی شده و شرکت‌های در این رابطه تاسیس شده‌اند که خدمات به کوهنوردان ارائه می‌دهند.

رئیس فدراسیون کوهنوردی قرقیزستان ادامه داد: قانونی در کشور ما وجود ندارد که مانع صعود کوهنوردان کم تجربه شود. توصیه من به همه کوهنوردان این است که قبل از صعود همه پیش بینی‌های لازم را انجام دهند و در انتخاب بسته‌هایی که از سوی شرکت‌های اعزام کننده با قیمت‌های مختلف ارائه می‌شود، دقت لازم را به خرج دهند و بهترین بسته با بیشترین خدمات را خریداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سه قله موجود در قرقیزستان از جمله قله‌های بسیار سخت و بزرگ در جهان بشمار می‌روند و از نظر دشواری صعود قابل مقایسه با قله دماوند در ایران نیستند، گفت: کوهنوردان قرقیزی از تجربه خوبی در این زمینه برخوردار هستند. ما آمادگی داریم به عنوان یک راهکار مربیان خود را قبل از ایام صعود به ایران اعزام کنیم و به کسانی که می‌خواهند به این قله ها صعود کنند، آموزش‌ها و توصیه‌های لازم را انجام دهیم. علاوه بر این کوهنوردان ایرانی این نکته را هم باید مد نظر داشته باشند که هنگام صعود حتما از راهنمایان بومی که آشنا با دشواری های مسیر هستند، استفاده کنند.

شایان ذکر است سال گذشته دو کوهنورد ایرانی در قله پوبدا دچار حادثه سقوط شدند و جان خود را از دست دادند و جنازه آنان پیدا نشد. یک کوهنورد ایرانی نیز در اول مردادماه سال جاری هنگام صعود به قله لنین به دلیل حادثه سقوط جان خود را از دست داد. دو کوهنورد ایرانی نیز در مردادماه سال جاری هنگام صعود به قله خان تنگیری به دلیل وقوع حادثه مجروح و به بیمارستان انتقال داده شدند و سریعا برای مداوای بیشتر به ایران اعزام گردیدند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک به منظور حفظ سلامت کوهنوردان ایرانی ، به همه افرادی که مایل به صعود به قله‌های واقع در خاک قرقیزستان هستند، توصیه می‌کند ضمن اطمینان کافی از شرایط بدنی و جسمانی خود حتما تمرین و تجربه لازم برای صعود به قله‌های سخت را کسب کرده و هنگام صعود از راهنماهای مجرب در این کار کمک گرفته و به توصیه‌های ایمنی نیز توجه کنند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=78187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.