• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2

تمرینات اندام تحتانی در آسیب های زانو در ورزش کوهنوردی

  • کد خبر : 43325
  • 09 خرداد 1400 - 23:19
تمرینات اندام تحتانی در آسیب های زانو در ورزش کوهنوردی
بام نیوز: کوفتگی یک اصطلاح علمی برای ضرب و کبود شدگی است. این عارضه با ضربه مستقیم به زانو مثل افتادن یا برخورد شیء با زانو اتفاق می­‌افتد.

آیا وقتی که دچار درد و آسیب زانو هستید باید تمرینات پا را متوقف کنید؟ تا چه مدت؟

بسیاری از ورزشکاران در دوران جوانی بدون نگرانی از آسیب و درد تا حداکثر توانایی خود تمرین می­ کنند و در طول زمان استرس و فشار زیادی بر بدن خود وارد می­‌کنند.

با افزایش سن این فشارها باعث بروز آسیب به مفاصل خصوصاً آسیب زانو می­‌شود. آسیب زانو آسیبی شایع در بین اکثر ورزشکاران خصوصا در ورزش کوهنوردی است که نتیجه سال­‌ها فشار مضاعف و خارج از تحمل بر این مفصل بزرگ است.

زانو یکی از آسیب پذیرترین مفاصل بدن است و درد زانو در مدت ۲۰ سال گذشته به دلیل گرایش بیشتر مردم به فعالیت­‌های ورزشی شیوع زیادی پیدا کرده است.

سوال این است آیا ادامه دادن تمرین هنگامی که زانو از درد به خود می­پیچد کار درستی است؟ آیا باید استراحت کرد؟ آیا مراجعه به پزشک ضرورتی دارد؟

آسیب‌­های شایع زانو:

توانایی یا عدم توانایی تمرین با وجود درد زانو با دلیل درد مشخص می­‌شود. در بعضی موارد انجام تمرینات سبک به بهبودی کمک می­‌کند اما در برخی موارد هر نوع تمرینی باعث به تعویق افتادن بهبودی می‌شود.

به طور کلی ۳ آسیب شایع برای زانو وجود دارد که در این مطلب پیرامون آن ها توضیح داده خواهد شد:

۱. کوفتگی

کوفتگی یک اصطلاح علمی برای ضرب و کبود شدگی است. این عارضه با ضربه مستقیم به زانو مثل افتادن یا برخورد شیء با زانو اتفاق می­‌افتد.

می‌توانید تمرین کنید؟ معمولاً این نوع آسیب کمترین مزاحمت را دارد. در این شرایط از قانون PRICE (محافظت، استراحت، یخ درمانی، فشار و بالا نگه داشتن عضو) پیروی کنید. از انجام تمرینات ورزشی خودداری کنید و این قانون درمان را تا پایان التهاب و توقف درد زانو انجام دهید. اگر متوجه شدید التهاب زانو عمقی است و در حرکت دادن زانو دچار محدودیت هستید حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۲. پیچ خوردگی، کشیدگی و استفاده بیش از حد:

پیچ خوردگی، کشیدگی و پارگی در لیگامنت است. لیگامنت بافتی لیفی است که دو یا چند استخوان را به عنوان یک مفصل به هم وصل می­‌کند. کشیدگی، کشش یا پارگی در بافت عضله و تاندون است. در این گروه آسیب­‌های ریز دیگری وجود دارد مثل استفاده بیش از حد، آسیب غضروف و سوزش عضلات که در ورزش کوهنوردی زیاد دیده می شود. این آسیب­‌ها می­‌توانند دلیل درد زانو باشند.

تاندونیت عضلات چهار سر ران یا تاندونیت کشکک، آرتریت، تورم و غیره در این گروه جایی دارند. بسیاری از این آسیب­‌ها از مکانیزم ضعیف و اشتباه یا استفاده بیش از حد به وجود می­‌آیند.

می‌توانید تمرین کنید؟ اگر آسیب حاد نباشد، بعد از ۱ تا ۲ هفته استراحت و پیگیری روند درمان و همچنین زمانی که درد متوقف شد، می‌توانید تمرین را از سر بگیرید. حتماً به وضعیت کامل و صحیح زانو حین تمرینات توجه کنید. اگر درد برای چندین هفته ادامه پیدا کرد و آسیب‌های مربوط به تاندون ایجاد شدند، بهتر است به فیزیوتراپ مراجعه کنید تا زودتر آسیب شما بهبود پیدا کند.

۳. آسیب­‌های مینیسک و لیگامنت:

چندین لیگامنت مختلف در زانو وجود دارند تا ثبات و استحکام زانو را فراهم کنند. اگر زانوی شما به سمت داخل خم می‌­شود، انعطاف یا باز شدن بیش از حد زانو حین تمرینات باعث کشیدگی لیگامنت می­‌شود. اگر زانوی شما ضعیف و بی ثبات شد -مخصوصاً نسبت به زانوی دیگر- می­‌بایست به ارتوپد یا فیزیوتراپ مراجعه کنید تا با انجام چند تست ساده آسیب ما را تشخیص دهد.

اگر زانو ثبات دارد، شما می­‌توانید بر اساس برنامه خود ریکاوری را شروع کنید تا معیارهای زیر را به دست آورید:

۱. کاهش تورم و التهاب

۲. تحمل وزن بر روی پای آسیب دیده

۳. کسب کامل دامنه حرکتی بدون درد

۴. ورزش باعث افزایش درد نشود و حتی باعث کاهش درد شود.

۵. زانوی آسیب دیده به اندازه زانوی دیگر احساس ثبات و پایداری کند.

می‌توانید تمرین کنید؟ این نوع آسیب نیاز به توجه و زمان بیشتر برای درمان دارد، بنابراین تحت هیچ شرایطی تمرینات ورزشی که پا را درگیر می کند انجام ندهید و تا پایان مراحل درمان بر اساس ۵ معیار ذکر شده، یعنی تا زمانی که درد کامل از بین نرفت، سراغ تمرین نروید.

چگونه به تمرین برگردید؟

گذشته از اینکه پیگیری مراحل درمان از همان لحظه‌ای که دچار آسیب شده‌اید از اهمیت بالایی برخوردار است، شروع دوباره تمرینات به همان اندازه مهم است، چرا که یک اشتباه یا فشار نا متعارف در ورزش کوهنوردی می‌تواند موجب تشدید وضعیت آسیب شود و شما دچار مشکل کند.

بنابراین آگاهی از چگونگی شروع تمرینات بسیار اهمیت دارد، چیزی که خیلی از ورزشکاران آماتور و حتی حرفه‌ای توجهی به آن ندارند.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=43325

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.