• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24559
1
اموزشی:

تکروی، مهم ترین عامل افزایش تلفات در کوهنوردی

  • کد خبر : 6499
  • 25 آبان 1399 - 21:39
تکروی، مهم ترین عامل افزایش تلفات در کوهنوردی
گروه اموزشی بام نیوز:رییس فدراسیون کوهنوردی در خصوص خطرات کوهنوردی در فصل سرما گفت: بزرگ ترین مشکل ما در این فصل تکروی افراد در کوهستان است. کوهنوردانی که اقدام به صعود در این فصل می کنند باید حتما از مسیر های پرتردد عبور کنند و دست به صعود انفرادی نزنند.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص تکروی، مهم ترین عامل افزایش تلفات در کوهنوردی منتشر نمود:

با شروع فصل سرما و بارش باران و البته برف در ارتفاعات، فصل جذاب و پرهیجان کوهنوردی آغاز شده است، اما سوال اصلی این است برای صعود به کوهستان در فصل سرما چه مواردی را باید رعایت کنیم.

رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی با اشاره به مخاطرات صعود برای کوهنوردان در فصل سرما گفت: «معمولا از ابتدای آذر ماه فصل ویژه کوهنوردی آغاز می شود که در کنار جذابیت هایش مشکلاتی را نیز به همراه دارد. در این فصل تلفات در کوهستان چندین برابر می شود و طبق قوانین حقوقی تنها کسانی می توانند در کوهستان کار امدادرسانی را انجام دهند که دوره های آموزشی هلال احمر را گذرانده باشند، بنابراین در این شرایط وظیفه اصلی فدراسیون کوهنوردی پیشگیری از خطرات پیش از صعود است.»

رئیس فدراسیون کوهنوردی با اشاره به مهم ترین مواردی که باید برای صعود در فصل سرما در نظر گرفت، اظهار کرد: «آموزش، آگاهی و شناخت نسبت به محیط جزو مهم ترین مواردی است که باید کوهنوردان برای صعود در فصل سرما در نظر بگیرند. معمولا صعود کردن در فصل سرما آن هم توسط افرادی که تجربه بالایی در کوهنوردی ندارند بیشتر شبیه به ماجراجویی است و می تواند سبب ایجاد حوادثی گاه غیر قابل جبران برای آن ها شود.»

زارعی همچنین با تاکید بر اینکه در فصل سرما تک روی کوهنوردان عامل اصلی افزایش تلفات خواهد شد، عنوان کرد: «یکی از بزرگ ترین مشکلات ما در این فصل تکروی افراد در کوهستان است. کوهنوردانی که اقدام به صعود در این فصل می کنند باید حتما از مسیر های پرتردد عبور کنند و دست به صعود انفرادی نزنند. همچنین در این فصل داشتن پوشاک مناسب و گرم، غذای کافی، اعلام مسیر و مقصد صعود به خانواده و پناهگاه ها جزو دیگر مواردی است که پیش از صعود به کوه باید آن ها را مد نظر قرار داد.»

او همچنین به یک قانون مهم در کوهنوردی اشاره کرد و گفت: «قانونی در کوهنوردی به نام “قانون ساعت ۱۴” وجود دارد که هر کوهنوردی باید راس ساعت ۱۴ به سمت مبدا حرکت خود باز گردد، زیرا در غیر این صورت احتمال گم کردن مسیر بسیار زیاد است.»

زارعی در خصوص برنامه های فدراسیون در این فصل گفت: «یکی از برنامه های ما این است که با ایجاد پناهگاه ها در حاشیه کوه، نکات آموزشی و پیشگیری از خطرات را به کوهنوردان آموزش دهیم.»

زارعی همچنین در پایان به برنامه های تیم ملی کوهنوردی در این فصل اشاره کرد و گفت: «یکی از برنامه های تیم ملی این است که در هفته جاری، ۳۰ کوهنورد از ۱۵ استان کشور را با در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای صعود به دماوند آماده کنیم. خوشبختانه با برنامه ریزی هایی که داشتیم تیم ملی امید را در این رشته کوهنوردی تشکیل دادیم و هم اکنون کوهنورداران هم مسئولیت آموزش به آن ها را بر عهده گرفتند.»

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6499
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : وب سایت میثم رودکی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.