• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

جانپناه کارگر

  • کد خبر : 30560
  • 17 اسفند 1399 - 22:47
جانپناه کارگر
بام نیوز: جانپناه کارگر ( کلبه سنگی ) با وسعت ۱۰ متر مربع نخستين جان پناه سنگي بنا شده در کوه هاي البرز است که بر فراز قله توچال و در جوار جانپناه اردلان قرار دارد.

جانپناه کارگر ( کلبه سنگی ) با وسعت ۱۰ متر مربع نخستين جان پناه سنگي بنا شده در کوه هاي البرز است که بر فراز قله توچال و در جوار جانپناه اردلان قرار دارد.جانپناه کارگر یادمان همت خود انگیخته و مردمی کوه نوردی در پنجاه سال پیش بوده که برای نجات جان دوستداران کوه و کوه نوردی در شرایط باران ، بوران و کولاک برف ساخته شده و عامل نجات جان بسیاری از کوه نوردان بوده است.

بعد از ساخت جان پناه فلزی اردلان در سال ۱۳۴۸ توسط فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی ، در دهه ۶۰ یک جان پناه فلزی دیگر نیز توسط این فدراسیون در کنار آن ساخته شد اما در سال ۸۹ آن را جمع کردند تا پناهگاهی دو طبقه بسازند .چون قرار بود جان پناه کارگر تخریب شود عده قابل توجهی از کوه نوردان همچنین مدیریت مجله کوه و انجمن کوه نوردان با تجمع روی قله و انتشار بیانیه و ارسال نامه به شهرداری اعلام کردند که این جان پناه جزو یادمان کوه نوردی کشور است و نباید خراب شود . در پی این حرکت مردمی ساخت پناهگاه دو طبقه نیز متوقف شد.

ارتفاع از سطح دریا: ۳۹۶۳ متر

این جان پناه نخستین جان پناه سنگی بنا شده در کوه های البرز و جاده ناصرالدین شاهی است؛ راه شوسه کالسکه رویی که در امتداد قله توچال قرار دارد. وسعت آن ۱۰ متر مربع است و ساخت آن زمانی صورت گرفته که تله کابین یا تجهیزات مشابه برای انتقال مصالح وجود نداشنه است. در ۲۶ آذر سال ۱۳۸۰ این جان پناه و مسیر تاریخی جاده تهران به شمال یا همان جاده ناصرالدین شاهی به شماره ۳۸۰۸ در زمره آثار ملی جای گرفتند اما هرگز اقدامی برای ساماندهی این دو اثر تاریخی صورت نپذیرفته است.

قله‌های قابل دسترس: قله توچال، هومند، قزقونچال، شاه نشین، دارآباد و ارتفاعات البرز مرکزی

این جان پناه فاقد مالک خصوصی است و با جلب رضایت اهالی روستای لشکرک که بزرگترین آبادی نزدیک قله توچال بوده و جزو مراتع آنها بوده ، ساخته شده و هم اکنون پس از بازسازی قابل استفاده است.

در سال ۱۳۴۴ سازمان کوه نوردی سندیکای کارگران فلز کار ومکانیک با روی هم چیدن تکه سنگ هایی که از دور و بر قله گرد آوری شد و مصرف اندکی ملات آن را ساختند ، سازندگان اصلی این جان پناه کوچک، اسکندر صادقی نژاد ، جلیل انفرادی ، ناصر گارسچی ، محمد ولایتی و محسن عبدلی بودند. دو نفر اول در درگیری های پیش از انقلاب کشته شدند و نفر سوم در انقلاب سال ۵۷ به شهادت رسید ، نفر چهارم ساکن کرج است با اندکی کسالت و نفر پنجم نیز نیازی به معرفی ندارد ، رئیس وقت هیات کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران قبل از جناب کاشفی و رییس فعلی هیات کوه نوردی کارگری استان تهران.

 

آدرس : تجریش، سربند، پس قلعه، آبشار دوقلو، سنگ سیاه، قله توچال

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=30560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.