• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
0

جلال چشمه قصابانی، کوهنورد دوران ما

  • کد خبر : 86327
  • 14 خرداد 1402 - 18:50
جلال چشمه قصابانی، کوهنورد دوران ما
بام: کوهنوردان وی را با لقب دایی جلال می شناسند. شاید دلیل این موضوع هم این باشد که وی در همه حال و همیشه دلسوز کوهنوردی و به خصوص شاگردان خود بوده است. جلال چشمه قصابانی از پیشکسوتانیست که نقش پررنگش را در توسعه و بهبود کوهنوردی کشور به خصوص صعود به قله های بلند نمی توان نادیده گرفت.

چشمه قصابانی در سال ۱۳۳۸ در همدان متولد شد. زادگاه بسیاری از بزرگان کوهنوردی که از جمله آنها می توان به محمود اجل، پدر کوهنوردی نوین ایران و فریدون اسماعیل زاده پیشگام کوهنوردی فنی اشاره کرد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه آیت الله معصومی و مقاطع متوسطه و راهنمایی را در مدارس غبار همدانی و دبیرستان شریعتی گذراند. از کودکی به ورزش علاقه داشته است. ۱۲ ساله که بود در تیم‌های مدرسه در رشته فوتبال فعالیت می‌کرد و بعد از آن در رشته بوکس فعال بوده است. اما علاقه به کوهنوردی را از همان اول در خودش می‌دید و با گروه‌های مختلف به کوه می‌رفت.صعودهای برجسته ای در کوهستان ایران به انجام رساند. از جمله این صعودها می توان به صعود قلل مختلف کشور و دیواره نوردی مانند یکروزه دیواره علم کوه از ونداربن از مسیر هری رست، ، صعود دیواره بیستون، زمستانی دماوند از مسیرهای مختلف و البته ده ها یا بهتر صدها صعود دیگر اشاره کرد.

شروع صعودهای برون مرزی

اولین صعود جلال چشمه قصابانی به سال ۱۳۷۶ و صعود جبهه شمال غربی راکاپوشی به ارتفاع باز می گردد. این برنامه یکی از ماندگارترین و باکیفیت ترین صعودهای برون مرزی ایرانیان به شمار می رود. در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۷۶ گروهی از کوهنوردان ایرانی به سرپرستی رامین شجاعی موفق به صعود راکاپوشی شدند که چشمه قصابانی نیز جز نفرات صعود کننده بود.

کوهنوردان وی را با لقب دایی جلال می شناسند. شاید دلیل این موضوع هم این باشد که وی در همه حال و همیشه دلسوز کوهنوردی و به خصوص شاگردان خود بوده است. جلال چشمه قصابانی از پیشکسوتانیست که نقش پررنگش را در توسعه و بهبود کوهنوردی کشور به خصوص صعود به قله های بلند نمی توان نادیده گرفت.
حسین خوش چشم و جلال چشمه قصابانی. قله راکاپوشی

در سال ۱۳۷۷ بود که تیم ملی کوهنوردی ایران برای صعود به اورست عازم این کوه شد. پیشتر در سالهای ۱۳۵۲ و ۱۳۵۵ تلاشهایی برای صعود به اورست انجام شده بودند که موفقیت آمیز نبود. هومن آپرین، ایرانی مقیم امریکا نیز قبلتر اورست را صعود کرده بود اما وی ساکن و شهروند امریکا محسوب می گردید. در حقیقت این اولین تلاش ایرانیان به صورت جدی بود که در نهایت جلال چشمه قصابانی، حمید اولنج، محمد اوراز و حسن نجاریان توانستند به قله دست یابند.

وی در سال ۱۳۸۰ به همراه سایر اعضای تیم ایران راهی ماکالو گردید. چشمه قصابانی در سال ۱۳۸۱ نیز به لوتسه صعود کرد. در آن سال تمامی ۱۲ نفر اعضای تیم به قله لوتسه دست یافتند. او همچنین در سال ۱۳۸۲ در دوره صعودهای دشوار فرانسه شرکت کرده و در جریان این دوره به مون بلان صعود کرد. در سال ۱۳۸۴ نیز به همراه تیم ایرانیان توانست به قله اورست برای دومین بار صعود کند. در آن سال اولین زنان ایرانی نیز به قله اورست رسیدند.

از دیگر صعودهای برون مرزی جلال چشمه قصابانی بایست به صعود قله برودپیک در پاکستان سال ۱۳۸۷ و همچنین صعود قله دائولاگیری به ارتفاع ۸۱۶۷ متری در نپال در سال ۱۳۸۹ و خانتنگری صاشاره کرد.

چشمه قصابانی همچنین در موارد متعدد عملیات امداد و نجات کوهستان شرکت کرده است که از بین آنها می توان به حمل جسد عبد نیکویی از غار پرو، جستجو و نجات سقوط هواپیما در خرم آباد و امداد و نجات بهمن تاریک دره اشاره کرد.

به غیر از این موارد سالها به عنوان مدرس در جامعه کوهنوردی تلاش کرده است و نتیجه این تلاش تربیت صدها کوهنورد در سطح ملی می باشد.

وی درباره انگیزه صعود اینگونه اظهار می‌دارد:  انسان همواره دوست دارد در هر زمینه و نقطه‌ای به اوج برسد لذا من هم دوست داشتم در رشته خودم به بلندترین‌ها دست پیدا کنم. موفقیت صعود به اورست تلنگر جدیدی را در زندگی کاری و شخصی من ایجاد کرد. اما توصیف صعود هیچ وقت راحت نیست و قادر به بیان آن نیستم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=86327

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.