• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
3

جمعه سیاه کوهنوردی جنازه‌ای با کفش های کتانی در برف ۲ متری

  • کد خبر : 16739
  • 16 دی 1399 - 21:00
جمعه سیاه کوهنوردی جنازه‌ای با کفش های کتانی در برف ۲ متری
بام نیوز : رییس فدراسیون کوهنوردی از عوامل مختلف حادثه "جمعه سیاه" کوهنوردی سخن گفت:

پایگاه خبری بام نیوز ، رییس فدراسیون کوهنوردی از عوامل مختلف حادثه “جمعه سیاه” کوهنوردی سخن گفت:
چند نکته در ایجاد این حادثه وجود دارد که باید به آن بپردازیم. در منطقه کلکچال بیشتر کوهنوردان به دلیل سرمازدگی جان خود را از دست دادند. یک عامل مهمی که باعث ایجاد این حادثه شد دست کم گرفتن قله‌های اطراف تهران مانند کلکچال و دارآباد است. برخی‌ها بر این تصورند زمانی که هشدارهایی صادر می‌شود مربوط به قله‌های بالای ۴ هزار متر است و فقط در آن‌جا خطر وجود دارد. باید بگویم این صحبت درست نیست چرا که اگر دقت کنیم در قله توچال حادثه‌ای نداشتیم و حوادث عمدتا پایین ارتفاع ۳۵۰۰ متری رخ داده که شامل منطقه کلکچال هم می‌شود. بسیاری کلکچال را دست کم می‌گیرند و فکر می‌کنند یک قله‌ی دم دستی است! این بی توجهی‌ها در حالی وجود دارد که عمده حوادث در این منطقه رخ می‌دهد.

او افزود: در دارآباد هم شاهد چنین وضعیتی بودیم که خوشبختانه منطقه دارآباد به گونه‌ای است که در زمان طوفان فرد می‌تواند از هر دره‌ای فرار کند و خود را نجات دهد درحالی که در کلکچال شما خواهید دید که منطقه مانند یک کاسه بوده و کوهنوردان داخل آن گیر می‌افتند. دست کم گرفتن کوه کلکچال یکی از عواملی بود که باعث این اتفاق شد.

سرلوحه فدراسیون کوهنوردی آموزش بوده چرا که طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نفر از فدراسیون در بخش مربی گری مدرک گرفته اند. باید بگویم فدراسیون نه پلیس کوهستان است نه متولی امداد و نجات چرا که بودجه ای خاصی برای مدیریت این زمینه دیده نشده است. اگر پلیس کوهستان اجازه ندهد افرادی که دارای تجهیزات کوهستان هستند به صعود خود ادامه دهند کمتر شاهد این اتفاقات تلخ خواهیم بود و مردم عادی کمتر دچار این نوع بحران ها می شوند. نکته قابل تامل این است، جنازه ای که در کلکچال پیدا شد با کفش های کتانی بوده و باید بگویم مگر میشود تصور کرد جایی که بیش از یک یا دو متر در یال کلکچال برف باشد طرف با کفش های کتانی باشد؟ این نشان از عدم آگاهی عمومی است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=16739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.