• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
0

جنگل و آبشار نای انگیز خرم‌آباد؛ طبیعتی آرامش‌بخش

  • کد خبر : 83921
  • 24 بهمن 1401 - 23:59
جنگل و آبشار نای انگیز خرم‌آباد؛ طبیعتی آرامش‌بخش
بام: سفر به خرم‌آباد و طبیعت‌گردی در آن تجربه نابی خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره جنگل و آبشار نای انگیز خرم‌آباد؛ طبیعتی آرامش‌بخش بیشتر بدانید.

 به گزارش بام؛ استان لرستان مملوء از جاذبه های شگفت انگیز و زیباست که خیلی از آن ها همچنان بکر و دست نخورده اند. در جنوب شرقی این استان به روستایی به اسم نای انگیز می رسیم که جنگل و آبشارهای زیبایی را در خود جای داده است. بدون شک جنگل نای انگیز نمونه ای زیبا از جنگل های بلوط زاگرس است و چشم اندازهای خیره کننده ای دارد. تا همین چند سال پیش اگر به این منطقه پا می گذاشتید با طبیعتی بکر و دست نخورده روبرو بودید اما امروز دیگر با معروف شدن این منطقه و بازدید زیاد گردشگران طبیعت منطقه کمی از روزهای طبیعی اش فاصله گرفته است.

جنگل نای انگیز؛ یک طبیعت کم نظیر

ایران کشوری است که از لحاظ پوشش گیاهی تنوع فوق‌العاده‌ای دارد. جنگل‌های زاگرس با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد از وسعت کل جنگل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این میزان از جنگل‌های زاگرس، در ۱۱ استان کشور پراکنده هستند. پوشش گیاهی اکثر درختان جنگلی منطقه زاگرس را درختان بلوط تشکیل می‌دهند.

جنگل و آبشار نای انگیز خرم‌آباد؛ طبیعتی آرامش‌بخش

یکی از این جنگل‌های زیبا و پرطرفدار جنگل‌ نای انگیز است. این جنگل از جاهای دیدنی خرم آباد به شمار می‌آید و در بخش پاپی قرار دارد. جنگل‌های نای انگیز از زیباترین جنگل‌های بلوط زاگرس به شمار می‌آیند. این جنگل‌ها که همچون بهشتی در دل زاگرس قرار گرفته‌اند، تا چند سال اخیر به‌صورت بکر و دست‌نخورده باقی مانده بودند. در سال‌های اخیر با شناخته شدن بیشتر این قطعه بهشتی، سیل طبیعت‌دوستان به این منطقه سرازیر شد.

جنگل‌های نای انگیز از مقاصد طبیعت‌گردی و جاذبه‌ های گردشگری استان لرستان است و هرآنچه را که طبیعت‌دوستان بخواهند، در دل خود نهفته دارد. بنابراین کمتر کسی است که به این منطقه سفر کرده باشد و تمایل دوباره و چندباره را برای دیدن آن نداشته باشد. آبشار، جنگل، کوه، هوای فوق‌العاده پاک، صدای دل‌نشین پرندگان همه جذابیت‌هایی‌اند که این جنگل‌ زیبا در خود جمع کرده‌ است.

سنجاب‌های نای انگیز

یکی از جالب‌ترین جاذبه‌هایی که در جنگل‌های نای انگیز می‌توان به چشم دید، سنجاب‌ها هستند. سنجاب با بلوط هم‌خانه است. این موجودات دوست‌داشتنی از برگ و پوست درختان بلوط تغذیه می‌کنند و میوه‌های بلوط را با خود به زیر خاک می‌برند.

جنگل و آبشار نای انگیز خرم‌آباد؛ طبیعتی آرامش‌بخش

همین چرخه طبیعی سبب می‌شود میوه بلوط دوباره از زیر خاک سربرآورد و رشد کند. بنابراین احتمالا سنجاب‌ها مهم‌ترین یاوران پوشش گیاهی جنگل‌های نای انگیز محسوب شوند.

زیباترین صحنه‌هایی که می‌توانید در بهشت دل‌انگیز و چشم‌نواز نای انگیز مشاهده کنید، در فصل بهار و ماه اردیبهشت جلوه‌نمایی می‌کنند. همچنین آب‌وهوای مطبوع در این فصل، بر جذابیت‌های منطقه می‌افزاید. بنابراین این ایام را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

در بازدید از این جنگل حواستان به طبیعت بکر اطراف باشد و حتما فرهنگ گردشگری را رعایت را کنید تا چیزی از زیبایی های جنگل از بین نرود. این جنگل اهمیت زیادی برای این منطقه دارد و در بازدید از آن باید مراقب طبیعت بکر اطراف بود.

تجسم شکوه و زیبایی آبشار نای انگیز خرم‌آباد

نقطه منحصربفرد جنگل نای انگیز وجود آبشاری زیبا در آن است که درست در میان رشته کوه های هشتاد پهلو قرار گرفته برای خلق این آبشار زیبا آبی زلال از سفره های زیر زمینی خارج و بعد از طی جریان ۲۰ متری به صخره ای با شیب تند برخورد و آبشارهای پله ای زیبایی را شکل می دهد.

جنگل و آبشار نای انگیز خرم‌آباد؛ طبیعتی آرامش‌بخش

سرچشمه آبشار نای انگیز چشمه ای در ارتفاعات کوه های اطراف است که برای پیدا کردن این چشمه اصلی باید حتما کوهنوری کنید. آب این چشمه از کوهستان و از میان صخره ها جریان می یابد و ده ها آبشار پله ای را پدید می آورد که زیبایی این منطقه را صد چندان کرده اند.

ریزش پله پله ای آب در میان چشم اندازهای جنگلی، زیبایی خارق العاده ای را به این منطقه داده که با دیدن آن حتما ذوق زده می شوید. در پای این آبشارها حوضچه هایی هست که جایی عالی برای شنا را فراهم کرده اند و در ماه های گرم سال گردشگران زیادی را به این منطقه می کشانند. در میان آبشارهایی که در این منطقه شکل گرفته اند بدون شک آبشار سفید آب یکی از زیبا ترین هاست. این جریان ها در آخر وارد رودخانه سزار می شوند.

پیرامون آبشار را درختانی سرسبز احاطه کرده که سایه سار خنکی را برای نشستن و لذت بردن از طبیعت به وجود آورده اند. با تماشای چشم اندازهای این منطقه به یاد مناظر چشم نواز استان مازندران می افتید برای همین هم هست که گاهی به این روستا رامسر استان لرستان گفته می شود.

جنگل و آبشار نای انگیز خرم‌آباد؛ طبیعتی آرامش‌بخش

برای بازدید از آبشار نای انگیز باید جاده خرم آباد به سمت سپید دشت را به اندازه ۴۵ کیلومتر بروید در این مسیر در سمت چپ جاده ی اصلی مسیری فرعی را می بینید که به روستای نای انگیز منتهی می شود. جاده ی کشیده شده تا روستا آسفالت است و به راحتی می توانید خودتان را به نزدیکی آبشار برسانید. بعد از رسیدن به روستا باید بقیه ی مسیر را پیاده طی کنید، در طول مسیر، چشمه آب آشامیدنی هم هست که می توانید با نوشیدن آب خستگی را از تن در کنید. بس از دو ساعت پیاده روی آبشارها را می بینید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=83921

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.