• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

خصوصیات یک رهبر خوب

  • کد خبر : 31540
  • 26 اسفند 1399 - 21:10
خصوصیات یک رهبر خوب
بام نیوز: رهبری، توانایی تبدیل موقعیت‌های تئوری و دیدگاه‌ها به موقعیت‌های واقعی و عملی است.

صعود به چند قله، حضور در چند کلاس صرفاً تئوری یا عملی و مصنوعی! ساختن یک کانال تلگرامی و دعوت برای اجرای برنامه‌های کوه‌نوردی…
این رویه‌ای‌ست که در بسیاری از گروه‌ها و تیم‌ها و حتی باشگاه‌های کوه‌نوردی در چند سال اخیر مشاهده می‌شود که البته برخی نتایج فاجعه‌بار آن هم به گوش می‌رسد.
در این میان نقش رهبر و لیدر تیم بسیار حائز اهمیت است، اصولاً رهبر و لیدر تیم باید چه توانایی‌های ذهنی و روانی (به جز توانایی‌های فنی) دارا باشد؟

⚜رهبر یک گروه کیست؟

رهبری، توانایی تبدیل موقعیت‌های تئوری و دیدگاه‌ها به موقعیت‌های واقعی و عملی است.

⚜ به همین منظور رهبر و سرکرده گروه باید دارای هوش اجتماعی بالا، تمایل زیاد برای تغییر و تبدیل و از همه مهمتر توانایی هدف‌گذاری و تصمیم‌گیری در موقعیت‌ها باشد.

⚜در واقع از مهمترین توانایی‌های یک رهبر ایجاد یک چشم‌انداز و هدف‌گذاری منطقی و ترسیم راه‌های صحیح رسیدن به هدف و الهام بخشیدن و القای آن به دیگر اعضاء است.

خصوصیات رهبر گروه:
۱️⃣ رهبر و سرکرده گروه کسی است که راه را می‌شناسد، قدم در راه می‌گذارد و مسیر را به دیگران نشان می‌دهد.
این شخص می‌داند که باید در طی مسیر از همان قواعد و قوانینی پیروی کند که برای دیگران وضع کرده است.
در اختیار قرار دادن و بازگو کردن تجربیات شخصی گام مهمی در نشان دادن راه صحیح به دیگران برای پیمایش مسیر است.

۲️⃣ یک رهبر و سرکرده واقعی با شناخت صحیح، افراد را تا نهایت حد و توان و جایگاهی که می‌توانند به آن دست یابند پرورش می‌دهد و با القاء و افزایش انرژی، آن‌ها را در رسیدن به هدفشان همراهی می‌کند.
سرکرده موفق با دادن انگیزه و انرژی (در کوه‌نوردی ما بصورت غلط عربده‌کشی‌های مداوم تا رسیدن به قله!) گروه را در رسیدن به هدفی منطقی و عقلی تحریک و همراهی می‌کند.

۳️⃣ یکی دیگر از خصوصیات یک رهبر و سرکرده، گوش دادن به سخنان اعضای گروه فارغ از سطح توانایی‌های ذهنی و جسمی آنهاست؛ این عمل حس اعتماد بسیار زیادی را در گروه نسبت به رهبر و سرکرده تقویت می‌کند.
آن‌ها خودشان را به نوعی در تصمیم‌گیری‌ها دخیل می‌دانند و حس کار مشترک و گروهی تقویت می‌شود.

۴️⃣ مردم هرگز و عملاً از رهبران غیرمتعهد پیروی نمی‌کنند. باید تعهد، گذشت و وفاداری خود به ارزش‌های گروه را نشان دهید و از علایق و منیت‌های شخصی در راه رسیدن به هدف گروهی بگذرید.

۵️⃣ یک رهبر و سرکرده موفق کسی است که بتواند ارتباط عمیقی از طریق گفت‌وگو و توضیحات منطقی و عاقلانه با افراد گروه برقرار کند. در واقع شما باید بتوانید اهداف و مسیر مورد نظر را به‌نحوی برای افراد گروه ترسیم کنید که مورد درک و فهم آنها نیز باشد.
بنابراین باید این توانایی را داشته باشید تا درگیر احساسات و دیدگاه تک‌تک افراد گروه خود شوید.

۶️⃣ توجه داشته باشید پیش از آنکه رهبری یک گروه را بعهده بگیرید، تمامی مسائل حول و محور پیشرفت و رشد شخص شما می‌گذرد؛ درست از لحظه‌ای که رهبری را بعهده گرفتید، باید تمام مسائل حول محور پیشرفت و ارتقای گروه و اعضای آن باشد.
بنابراین شما عملاً باید یک خرده فرهنگی را در گروه خود حاکم کنید که ارزش‌ها و توانایی‌های افراد دیده شود و بستر رشد آن‌ها مهیا شود.

به قول «فردریش نیچه»: “بدترين پاداش يك استاد اين است كه دانشجويانش تا ابد شاگرد وي باقي بمانند.” درنتیجه نباید از رشد و پیشرفت فردی افراد گروه جلوگیری کرد.

ترجمه: پویا سلیمانی

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=31540

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.