• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

خطاهای فاصله‌یابی GPS و چگونگی مدیریت این خطاها در تعیین موقعیت

  • کد خبر : 16742
  • 16 دی 1399 - 21:03
خطاهای فاصله‌یابی GPS و چگونگی مدیریت این خطاها در تعیین موقعیت
بام نیوز :گیرنده­های GPS می‌توانند به دلیل نقص در اندازه‌گیری همه سیگنال‌ها به‌طور یکسان و مساوی، دارای خطاهای کوچکی باشند.

گروه آموزشی بام نیوز مطلبی را درمورد خطاهای فاصله‌یابی GPS و چگونگی مدیریت این خطاها در تعیین موقعیت منتشر کرد:

خطاهای وسایل و ابزارهای کاربر

منبع این نوع خطا برگرفته از گیرنده و آنتن، اختلال (پارازیت) حاصل از سیگنال‌های دیگر و دریافت چندمسیری می‌باشد.

خطاهای گیرنده

گیرنده­های GPS می‌توانند به دلیل نقص در اندازه‌گیری همه سیگنال‌ها به‌طور یکسان و مساوی، دارای خطاهای کوچکی باشند. مثلاً آنتن ممکن است دارای تأخیرهای مختلفی برای سیگنال‌ها در ارتفاع‌های مختلف باشد.

خطاهای چندمسیری

در همه محاسبات خطاهای فاصله‌یابی GPS، فرض را بر مبنای کوتاه‌ترین فاصله ممکن (فاصله مستقیم) میان ماهواره و گیرنده می‌گذارند. خطاهای چندمسیری هنگامی رخ می‌دهند که سیگنالی قبل از رسیدن به گیرنده، به عوارض نزدیک آن، مانند ساختمان‌ها، برخورد می‌کند و سپس به گیرنده می‌رسد. نتیجه می‌تواند چندین سیگنال باشد که به گیرنده می‌رسند : اولین سیگنال، سیگنال مستقیم (منعکس نشده) است و یک یا چند سیگنال بعدی که با تأخیر به گیرنده می‌رسند، سیگنال‌های منعکس‌شده هستند که اگر به‌اندازه کافی قوی باشند، می‌توانند گیرنده را به‌اشتباه انداخته و باعث خطاهای اندازه‌گیری فاصله شوند.

به دلیل اینکه وضعیت چندمسیری شدن، با حرکت ماهواره تغییر می‌کند، بنابراین اثر این خطا اغلب در طی یک بازه زمانی کوتاه متغیر است (مخصوصاً اگر گیرنده در یک مکان ثابت قرار داشته باشد). برعکس، مواقعی که گیرنده در حال حرکت است (مثلاً در خودرو یا هواپیما)، اثرات منفی چندمسیری شدن کمتر است.

اختلالات EMI/RFI

به دلیل اینکه GPS از سیگنال‌های با قدرت بسیار کم بهره می‌گیرد که گیرنده باید آنها را از نویزهای محیط تمیز دهد، به همین دلیل، سیستم به‌واسطه اختلالات (پارازیت‌های) الکترومغناطیسی یا رادیویی (EMI/RFI) نمی‌تواند کار خود را به‌خوبی انجام دهد.

دچار اختلال شدن سیگنال‌های GPS

سیگنال‌های GPS می‌توانند توسط سیگنال‌های رادیویی یا امواج الکترومغناطیس دچار اختلال شده و از بین بروند. این اختلال معمولاً به‌عنوان یک اثر جانبی سیگنال‌های قانونی و مجاز (مانند RFI عمومی) و یا فعالیت بسیار شدید لکه خورشیدی حادث می‌شود.

اسپوفینگ

اسپوفینگ به معنی انتشار سیگنال‌های شبیه به GPS، با هدف به اشتباه انداختن گیرنده‌های معمول است، به‌طوری‌که زمان و مکان را غلط محاسبه کنند. سیگنال‌های نظامی در راستای عملیات آنتی‌اسپوفینگ رمزگذاری می‌شوند.

قابلیت انتخاب تصادفی

در ابتدای عمر GPS، دولت آمریکا از قابلیت انتخاب تصادفی برای کاهش دقت سیستم کاربران غیرنظامی استفاده می‌کرد. دلیل این امر این بود که از سوء‌استفاده نیروهای دشمن از این سیستم در جهت مقاصدشان جلوگیری به عمل آید. S/A خطاهای متغیری را به‌طور پیوسته در تعیین موقعیت ایجاد می‌کرد که گاهی به ۱۰۰ متر هم می‌رسیدند. S/A در سال ۲۰۰۰ به دستور ریاست جمهوری وقت آمریکا متوقف گردید.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=16742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.