• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24573
2

خطر افزایش چاقی شکمی در ورزشکاران کوهنورد

  • کد خبر : 86134
  • 02 خرداد 1402 - 21:15
خطر افزایش چاقی شکمی در ورزشکاران کوهنورد
بام: چاقی دور شکمی یکی از بد‌ترین و خطرناک‌ترین نوع چاقی است و عوارض زیادی ازجمله «کبد چرب» را به دنبال دارد.

چاقی شکمی که در بین بعضی از ورزشکاران کوهنورد مخصوصا آقایان دیده می شود، هشدار و نگرانی جدی می باشد که عمدتا از افزایش ترشح هورمون کورتیزول ایجاد می‌شود و شاید یکی از دلایلی که آقایان بیشتر دچار چاقی دور شکمی می‌شوند، استرس زیاد آنهاست.
چاقی دور شکمی یکی از بد‌ترین و خطرناک‌ترین نوع چاقی است و عوارض زیادی ازجمله «کبد چرب» را به دنبال دارد. درشرایطی که وضعیت مردان در مورد تجمع این چربی‌ها خطرناک است، شرایط زنان کمی متفاوت است.
جدای از بحث حجم غذایی، تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که مقدار ثابتی از غذا را در تعداد بیشتری از وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که‌ همان مقدار غذا را در تعداد کمتری از وعده‌ها و میان وعده‌ها مصرف می‌کنند ۱۷درصد کمتر دچار اختلال در ترشح کورتیزول می‌شوند.
یعنی اگر شما مقدار غذای مورد نیاز بدن‌تان را تقسیم کنید و هر سه ساعت یک‌بار مقداری از آن را میل کنید، احتمالا مقدار کورتیزولی که توسط بخش خارجی غدد فوق کلیه‌ تان ترشح می‌شود ۱۷درصد کمتر خواهد بود و درنتیجه احتمال ایجاد چربی‌های دور شکمی‌تان هم کمتر می‌شود.
نکته دیگری که حتما باید بدان توجه داشته باشید انجام ورزش های مکمل در ورزش کوهنوردی است که متاسفانه بخش فراموش شده ورزش کوهنوردی است، لذا انجام ورزش های مکمل جهت درگیر کردن بخش های مختلف بدن نیز امری ضروری است.
هر چقدر چربی شکمی در مردان بیشتر باشد، خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و کبد چرب بیشتر و همچنین استخوان های ضعیفتری خواهند داشت.
به طور کلی محققان پیش بینی کردند که مردان چاق با چربی شکمی عمیق و زیاد، ۲۵ درصد بیش از مردان چاق با چربی سطحی بیشتر در معرض شکستگی استخوان، قرار دارند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=86134

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.