• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
3

دانش پوشش در سرمای کوه

  • کد خبر : 64484
  • 14 آذر 1400 - 4:04
دانش پوشش در سرمای کوه
بام نیوز: درست است که سوز تیز کوهستان هر حرکتی را به سمت فلج شدن پیش می‌برد اما راه‌حل مواجهه با این سوز استفاده از بیشترین میزان لباس نیست.

برای صعودهای زمستانه به‌اندازه‌ای لباس بپوشید که بدن عرق نکند.چون اگر لباس کوهپیما در اثر تعریق خیس شود به خاطر هوای سرد زمستان دیر خشک خواهد شد. علاوه بر این احتمال یخ زدن لباس در این شرایط بیشتر است.
لباس مناسب کوهپیمایی زمستان در سه لایه طراحی شده است؛ لایه اول لباس به صورت استرچ و از جنس پلی‌استر پیشرفته است.

این نوع لباس مخصوص کوهپیمایی بوده و دیر خیس می‌شود.اما استفاده از لباس پنبه‌ای در لایه زیرین لباس به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود از آنجا که این لباس‌ها خنک بوده و رطوبت آنها به سختی خشک می‌شود، به آنها لقب قاتل کوهپیما می‌دهند. در عوض، لایه استرچ لباس زیرین رطوبت را به لایه بعدی لباس که پلار نام دارد منتقل می‌کند. لایه سوم اما از جنس گورتکس است و رطوبت را از داخل به بیرون انتقال می‌دهد. اکنون برای لایه رویی لباس کوهپیمایی پارچه‌ای وجود دارد که مرغوب‌تر از گورتکس است. این پارچه که «ایونت» نام دارد چهار برابر گورتکس قابلیت تنفس دارد.

پوشش سر در صعودهای زمستانه اهمیت ویژه‌ای دارد. از آنجا که سر هنگام فعالیت بیشتر عرق می‌کند همراه داشتن دو کلاه برای تعویض هنگام تعریق ضروری است. همراه داشتن دو جفت دستکش و جوراب اضافه نیز برای آن پیشنهاد می‌شود که اگر به هر دلیلی یک لنگه از دستکش یا جوراب‌ها از دست رفت، لنگه‌های دیگر را جایگزین کنید؛ چرا که گم شدن دستکش‌ها با وجود وزش باد در کوهستان طبیعی است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=64484

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.