• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
2

دره رنگین کمان کجاست

  • کد خبر : 36722
  • 29 فروردین 1400 - 16:56
دره رنگین کمان کجاست
بام نیوز: کوه اورست در فهرست بیشتر کوهنوردان و علاقمندان به کوهنوردی در جهان قرار دارد. مکانی عالی برای ماجراجویی، اما این داستان دارای جنبه های بسیار تاریکی نیز هست. دره رنگین کمان یک از این ابعاد است. اگر چه در اولین نگاه به نظر نام جایی زیبا باشد، اما در واقع کاملا برعکس آن صدق می کند. این منطقه در زیر یال شمالی کوه واقع شده است. منطقه مرگ در بالای هشت هزار متری که رنگ های رنگین کمان آن را اجساد کوهنوردان تشکیل داده اند.

کوه اورست در فهرست بیشتر کوهنوردان و علاقمندان به کوهنوردی در جهان قرار دارد. مکانی عالی برای ماجراجویی، اما این داستان دارای جنبه های بسیار تاریکی نیز هست. دره رنگین کمان یک از این ابعاد است. اگر چه در اولین نگاه به نظر نام جایی زیبا باشد، اما در واقع کاملا برعکس آن صدق می کند. این منطقه در زیر یال شمالی کوه واقع شده است. منطقه مرگ در بالای هشت هزار متری که رنگ های رنگین کمان آن را اجساد کوهنوردان تشکیل داده اند.
هنوز جسدهای زیادی هستند که در این کوه وجود دارد. اجساد با کتهای به رنگهای آبی، قرمز، نارنجی، سبز،..بعلاوه چادرها، کیسه ها…همه اینها باعث شده که این منطقه از دور به شکل یک رنگین کمان به نظر برسد. پس در واقع اینجا گورستان بعضی از کوهنوردان است. پایین آوردن این اجساد خطرت زیادی دارد و هلی کوپترها نیز نمی توانند در چنین ارتفاعاتی فرود بیایند.
شکل گیری دره رنگین کمان اورست با شروع صعودها به اورست آغاز شد. این صعودها منجر به مرگ بسیاری از کوهنوردان در مسیر شده است. این ناحیه به منطقه مرگ نیز شهرت دارد. گاها این اجساد در مسیر صعود قرار می گیرند و سایر کوهنوردان به منظور باز کردن مسیر باید آنها را به کناری هل دهند.دره رنگین کمان اورست چگونه شکل گرفت؟
منطقه مرگ در اورست کجاست؟

دره رنگین کمان

منطقه مرگ کوه اورست در ارتفاع بالای ۸۰۰۰ متری قرار دارد. سطح اکسیژن در اینجا تنها یک سوم میزان نرمال آن می باشد. کمبود اکسیژن در چنین ارتفاعی می تواند منجر به بیماری ارتفاع شود که کشنده است. گفته شده که در این ناحیه بیش از ۲۰۰ جسد وجود دارد. به غیر از کمبود اکسیژن، عوامل دیگر مانند سرمای زیاد، طوفان و …باعث خطر بیشتر در این ارتفاع میشوند.
چه اتفاقی برای اجساد مردگان در دره رنگین کمان خواهد افتاد؟

منطقه مرگ

به نظر میرسد این محل برای همیشه باقی بماند. با اینکه چند جسد از این منطقه انتقال یافته اند. اما جابه جا کردن بعضی از آنها تقریبا غیرممکن است و می تواند خطرات زیادی برای تیم انتقال دهنده ایجاد کند. از طرف دیگر هزینه این کار هم بسیار بالا خواهد بود انتقال را سختتر می کند.
پوتین سبزه

دره رنگین کمان

پوتین سبزه یا گیرین بوت یک جسد با کشف سبز رنگ در مسیر شمال شرقی اورست می باشد. پوتین های سبز کوفلاخ و کپسولهای اکسیژن وی را تبدیل به نمادی برای این قسمت از مسیر کرده اند.
بیشتر کوهنوردان معتقدند که این جسد مربوط به یک کوهنورد هندی به نام پالجار است. وی در سال ۱۹۹۶ در کوه مفقود شد. دو کوهنورد دیگر نیز همراه وی بودند، اما اجساد آنها هرگز یافت نشدند. با این حال، پوتین سبزه برای سالها در این گوشه غار مانند قرار گرفته است. بیشتر کوهنوردان در هنگام صعود در این مکان استراحت می کنند.

زیبای خفته

دره رنگین کمان

داستان فرانسیس آرسنتیف یکی دیگر از قصه های معروف دره رنگین کمان است. وی اولین بانوی امریکایی بود که بدون اکسیژن کمکی به اورست صعود کرد. در ۲۲ مه ۱۹۹۸، فرانسنس سفر خود را به همراه همسرش در اورست آغاز نمود. وی در هنگام صعود موفق شد، اما در فرود هوشیاریش را از دست داد.
قبل از اینکه تیم نجات به وی برسد، سه روز در شرایط بد گیر کرده بود. هنگامی که تیم او را پیدا کرد، فرانسیس در شرایط نزدیک به مرگ به سر می برد. آنها سعی کردند وی را با طناب منتقل کنند، اما پس از مدتی مشخص شد که نجات وی تقریبا غیرممکن است. در نهایت وی را ترک کردند. در سال ۲۰۰۷ و پس از نه سال، وودال جسد آرسنتیف را پیدا کرد و آنرا به محل پایینتری فرستاد. به این شکل زیبای خفته از مسیر کوهنوردان در حال صعود دور شد.
هانلور اشماتس

موج کوه

هانلور اشماتس، کوهنور آلمانی، در سال ۱۹۷۹، وی به همراه شش کوهنورد دیگر و پنج شرپا راهی بلندترین قله جهان شدند. آنها با موفقیت قله را صعود کردند، اما در هنگام بازگشت، دردسر شروعع شد. هانولر و ری ژنت از امریکا نتوانستند به بیس کمپ بازگردند. آنها تصمیم گرفتند یک شب دیگر در منطقه مرگ بمانند. طوفان شدید برف منطقه را در بر گرفت و ری ژنت به دلیل هیپوترمی درگذشت. هانلور و راهنمای وی زنده ماندند. اما در بازگشت در ارتفاع ۸۲۹۰ متری سقوط کرده و درگذشت.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=36722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.