• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
0
اموزشی:

در فصل پاییز چگونه کوهنوردی کنیم؟

  • کد خبر : 12423
  • 15 آذر 1399 - 6:19
در فصل پاییز چگونه کوهنوردی کنیم؟
گروه اموزشی بام نیوز:فصل پاییز به دلیل تغییرات محسوس دما و شرایط جوی خاص نیاز به توجه بیشتر، پوشاک و حتی تغذیه متفاوت تر دارد.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص درفصل پاییز چگونه کوهنوردی کنیم منتشر نمود:

هر فصل در کوهنوردی شرایط خاص خود را دارد. در تابستان آب، در پاییز و زمستان پوشاک، در غارها نور و در کویر امکانات خاص مسیریابی. فصل پاییز به دلیل تغییرات محسوس دما و شرایط جوی خاص نیاز به توجه بیشتر، پوشاک و حتی تغذیه متفاوت تر دارد. این ها در کنار همه آنچه یک کوهنورد باید در چک لیست خود داشته باشد اهمیتی ویژه دارد.

پاییز فرا رسیده و هوای کوه ها و ارتفاعات دگرگون شده پس قبل از گام نهادن در کوه به چند نکته توجه کنیم:

۱٫ پوشاک مناسب و کافی، آنچه قبل از صعود می پوشید نیاز شما را به طور کامل برطرف نمی کند، پس داشتن لباس اضافی، بار سنگین محسوب نمی شود. بادگیر و حداقل یک دست لباس پلار با خود ببرید.

۲٫ در انتخاب وسایل و تجهیزات کوهنوردی دقیق باشید. برای کوه بهترین را انتخاب کنید زیرا در کوه دسترسی شما محدود می شود پس قبل از خرید بهترین را انتخاب کنید تا بتوانید در برنامه های بیشتری از آنها استفاده کنید. این ضرب المثل را هم فراموش نکنید: آنقدر پولدارنیستم که جنس ارزان بخرم!

۳٫ شرایط جوی، موقعیت و وضعیت آب و هوایی منطقه مورد نظر را بدانید. این روزها به لطف نرم افزارها و ماهواره های مختلف به دست آوردن وضعیت جوی منطقه مورد نظر اصلا کار دشواری نیست و در اکثر مواقع پیش بینی ها درست است.

۴٫ بدون نقشه و یا راهنما و آشنایی کامل وارد مناطق کوهستانی نا آشنا نشوید.

۵٫ در هنگام وزش باد یا بارش باران با صخره ها درگیر نشوید.

۶٫ هنگام بروز حادثه خونسردی خود را حفظ کنید. شاید بگویید گفتنش راحت است اما در آن شرایط خونسرد بودن دشوار است، اما سریع ترین راه حل مشکل، حفظ آرامش و یافتن چاره کار است.

۷٫ در هنگام بارندگی مراقب باشید خطر سقوط از ارتفاع قوت می گیرد و به دلیل لغزنده بودن سطوح خیس، احتمال لیز خوردن بیشتر می شود مخصوصا وقتی کفش شما چندان مخصوص حرکت در جاهای خیس نباشد.

۸٫ مراقب نقشه و مسیر صعودتان باشید. در شرایط نامساعد جوی همچون مه و بارش شدید احتمال اشتباه در یافتن مسیر درست، قوت می گیرد.

۹٫ تغذیه سالم و خوب داشته باشید و هیچ کدام از وعده های غذایی خویش را فدای کمبود وقت نکنید.

۱۰٫ رعد و برق و خطرات آن را دست کم نگیرید. در صورت بروز رعد و برق سریعا خود را به مکانی امن برسانید و در کم ترین ارتفاع قرار بگیرید. طناب ها و لباس های خیس را از خود دور کنید. از رودخانه ها فاصله بگیرید. خطر سیل را فراموش نکنید.

۱۱٫ مراقب وضع جسمی خود باشید هیچکس بهتر از خودتان نمی تواند وضع بدن تان را تشخیص دهد. قبل از رفتن به کوه علایم و بیماری های کوهستان را بشناسید. در کوه پزشک خود باشید و از صعود انتحاری بپرهیزید. در صورتی که بدن تان مشکل پیدا کرد به فکر برگشت هم باشید یک صعود از شروع تا پایان است صرف صعود یک قله هنر نیست به برگشت هم فکر کنید و برای آن وقت و انرژی کافی بگذارید.

۱۲٫ جعبه کمک های اولیه خود را فراموش نکنید.

۱۳٫ مواظب سنگ های زیر پایتان باشید چون ریزش سنگ هم می تواند جان خودتان و هم کسانی را که پایین تر از شما قرار گرفته اند را تهدید کند.

۱۴٫ از مسیرهای صخره ایی و سنگی دوری کنید.

۱۵٫ اگر مجبور شدید بدون برنامه ریزی قبلی در کوه بمانید تا حد امکان در روشنی روز ارتفاع کم کنید.

۱۶٫ پاییز و زمستان پانچوهایتان را فراموش نکنید.

۱۷٫ کلاه، دستکش و جوراب گرم از مهم ترین پوشاک فصل سرد است. از کلاه های مناسب استفاده کنید. جوراب مناسب بپوشید و دستکش گرم هم با خود داشته باشید یکی، دو جفت جوراب اضافی و یک جفت دستکش چندان حجم کوله شما را سنگین نمی کند، اما در هنگام سرما اولین نقاطی که حرارت شان را فدای اندام حیاتی می کنند دست ها و پاها هستند. پس قبل از سرد شدن، آن ها را با پوشاک مناسب بپوشانید تا گرما و انرژی کمتری از دست بدهید.

۱۸٫ قبل از قرار دادن کیسه خواب و لباس های اضافی در کوله آن ها را آب بندی کنید زیرا هوای پاییز به یکباره تغییر می کند و در صورت بارش باران فرصت نخواهید داشت که آن ها را از گزند باران دور نگه دارید.

۱۹٫ با کوله مناسب صعود کنید

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=12423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.