• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

دستیابی به ثمرات مفيد كوهنوردي

  • کد خبر : 39148
  • 12 اردیبهشت 1400 - 21:55
دستیابی به ثمرات مفيد كوهنوردي
بام نیوز: ارتفاعات بالاي 3000 متر در هواي رقيق صعود نماييد و در حد فاصل هر ماه نيز در ايام تعطيل به تپه ها و كوهپايه ها صعود كند .

اين ورزش را بطور مستمر انجام دهيد و اگر در برخي از هفته ها به دليلي قادر به كوهنوردي نبوديد از طريق پياده روي در پاركها و مسيرهاي خيابان سعي كنيد اندام ورزشي خود را حفظ نماييد و يا اينكه با نرمشهاي روزانه در صبح و عصر ، به تقويت عضلات خويش بپردازيد .

تمرينات سنگين ورزشي خصوصا تمرين با وزنه هاي سنگين براي بانوان به هيچ عنوان تجويز نمي شود در مقابل هفته اي يكبار رفتن به سونا و شنا كردن در استخر تاثير ورزش بر اندامها را دو چندان ميكند .

بايد به اين نكته هم توجه داشت كه هميشه ورزش در كنار تغذيه درست جوابگو است ، پس داشتن يك برنامه غذايي متناسب با اقتصاد و رژيم خانواده كاري بسيار مفيد تلقي مي شود .

در اين ميان مي توانيد ساعتي هم دوچرخه سواري يا استفاده از دستگاه دو ثابت  تردميل بهره برداري كنيد .

بهترين برنامه كوهنوردي آن است كه فرد كوهنورد ، ماهانه يكبار به ارتفاعات بالاي ۳۰۰۰ متر در هواي رقيق صعود نماييد و در حد فاصل هر ماه نيز در ايام تعطيل به تپه ها و كوهپايه ها صعود كند .
زيرا در جريان كوهنوردي از انتهاي اعصاب سمپاتيك مقادير زيادي هورمونهاي آدرنالين و نورآدرنالين ترشح ميشود .پلنگچال .كه در تنظيم گردش خون در عروق و پمپاژ قلبي نقشي بسزا دارند و از طرفي ديگر هورمونهاي تسكيني زيادي نيز ترشح مي شود كه  آنكفالين  و آندورفين  و  سروتونين  نام دارند .
اين هورمونها با اثرات ضد درد و ايجاد طراوت و شادابي خود سبب ميشوند كوهنوردان در تمام ايام روز داراي چهره بشاش و خندان و اراده اي استوار و آسايشي فراتر از ديگران باشند .
شايان ذكر است كه در مواقع خطر مغز بصورت خودكار هورمون آدرنالين را بمقدار زياد توليد مي كند و اين در ورزشهايي نظير سنگنوردي  يخ نوردي  ورزشهاي پروازي و هيجاني به مراتب بيشتر مي باشد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=39148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.