• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

دهکده توریستی کریک از جاهای دیدنی و بکر استان کهگیلویه و بویراحمد

  • کد خبر : 84757
  • 03 فروردین 1402 - 11:54
دهکده توریستی کریک از جاهای دیدنی و بکر استان کهگیلویه و بویراحمد
دهکده توریستی کریک از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است و در دامنه ارتفاعات دنا، در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب سی‌سخت و ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد. رودخانه‌ای از میان روستا عبور می‌کند که بر طراوت و شادابی آن می‌افزاید. تاکستان‌های انگور و باغات زیبا در این روستا بر زیبایی آن می‌افزایند.

این روستای زیبا از جاهای دیدنی سی سخت به شمار می‌آید و در میان دره‌ای باصفا و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت قرار دارد. این مسیر  که در کنار رشته‌کوه‌های دنا قرار گرفته، از مسیرهای صعود به قله دنا است. ارتفاع روستای کریک حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا است. بافت دهکده بسیار قدیمی بوده و خانه‌ها به‌صورت پلکانی هستند.

دهکده توریستی کریک دارای آب و هوایی خوب است و در میان دره‌ای باصفا و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت قرار گرفته است. هوای روستای کریک در فصول بهار، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است. رودخانه کریک از میان روستا عبور می‌کند و بر طراوت و شادابی فضای روستا افزوده است. این روستا یکی از مسیرهای صعود به قله دنا است که همه ساله میزبان طبیعت‌دوستان و توریستان است. اطراف رودخانه پرآب روستا با انبوهی از درختان بلند مثمر و غیرمثمر، از جمله مکان‌های جالب توجه گردشگران برای اقامت موقت به‌خصوص در نیمه اول سال است.

45cc7742-e426-498b-a2a3-2b9a2b6ad796-840x560

 

درختان سیب، انگور، هلو و همچنین سپیدارهای سربه فلک کشیده، خود زیبایی دو چندانی به روستا بخشیده است. چشمه‌های متعدد حاشیه رودخانه و استخر پرورش ماهی از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای کریک هستند.

دهکده توریستی کریک در یک ناحیه کوهستانی، روی شیبی ملایم استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اکثر خانه‌های این روستا عموما یک طبقه بوده و با دیوارهای ضخیم ساخته شده‌اند‌. روستای کریک یکی از روستاهای توریستی است که از قدمت بالایی برخوردار بوده و به شکل پلکانی ساخته شده است. در این نوع از معماری، پشت بام خانه، حیاط خانه دیگری محسوب می‌شود. روستای کهنسال کریک بافتی قدیمی با خانه‌های کاه‌گلی، طبیعت بکر و قبرستان تاریخی دارد که در دل طبیعت پنهان شده‌اند. روستای کریک از قدیمی‌ترین روستاهای دنا است و سابقه تاریخی آن به پیش از ورود اسلام به ایران می‌رسد. سقف و تیرک‌های خانه‌های روستای کریک از چوب و دیوار خانه‌ها از خشت، گل و سنگ ساخته شده‌ است.

aef5a1d2-22d5-4035-9985-3bfafc8bf182

مردم روستای توریستی کریک اغلب به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. گروهی نیز به شغل باغداری و برخی دیگر در بخش خدماتی و صنایع دستی مثل قالی و بافت گلیم اشتغال دارند. انواع لبنیات از قبیل ماست، پنیر، کشک و… در این روستا تولید می‌شود و کشت غلات به‌خصوص برنج و پرورش برخی میوه‌ها حاصل کار و تلاش مردم این روستا است. تعدادی از مردان روستا نیز برخی مشاغل دولتی مثل معلمی دارند. وجود مزارع سرسبز کشت برنج و دره‌ای با چشم‌انداز طبیعی بکر و زیبا در روستای کریک به چشم‌انداز روستا رونق بخشیده است. در روستای کریک، رودخانه‌ای جاری است که از ارتفاعات دنا سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه جلوه‌ای زیبا و خاص به روستا بخشیده است و چشم هر بیننده و توریست و گردشگری را به خود خیره می‌کند.

54238039-cfb6-4004-b262-1821f062d1e9

اثراتی از بازمانده‌های جاده معروف شاهی داریوش که شاهراهی سلطنتی محسوب می‌شد، در ۱۵ کیلومتری روستا وجود دارد که به اهمیت اقتصادی روستا و پررفت و آمدتر شدن آن می‌انجامد. وجود چندین امامزاده در این روستای گردشگری از دیگر جاذبه‌های آن محسوب می‌شود. از جمله جاذبه‌های مذهبی و تاریخی این روستا می‌توان به آرامگاه امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق اشاره کرد.

37fd9cc1-76d0-45eb-b477-507b57de9478

اکثر جمعیت روستای کریک را سادات تشکیل داده‌اند. بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ روستای کریک دارای ۱۹۵ خانوار با جمعیتی افزون بر ۷۹۰ نفر است. گویش این مردم لری است و مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند. در روستای کریک مردان و زنان در کنار هم به کار و فعالیت مشغول هستند. این روستا فرهنگ سنتی خود را حفظ کرده و به آداب و رسوم خود پایبند مانده است. شیوه لباس پوشیدن زنان و مردان این روستا به شیوه لرهای استان کهکیلویه و بویراحمد است.

0cc9849d-96b3-4598-b1d2-5782700b5c7f

از مهم‌ترین جاذبه‌های دهکده توریستی کریک، اقامت در شب در این روستای زیبا است. شب‌های روستا نیز مثل شب‌های کویر دو پدیده وصف‌نشدنی و رویایی هستند. شب‌های روستای کریک هم با صدای آب رودخانه و تماشای ستارگان صورتی رویایی به خود می‌گیرد. از جاذبه‌های این روستا که در میان اکثر روستاهای زاگرس‌نشین ایران رایج است، فرهنگ شاهنامه‌خوانی توسط مردان کهنسال روستا است. گوش دادن به این شاهنامه‌خوانی‌ها بسیار گوش‌نواز، خاطره‌انگیز و جذاب است.

d274efae-3c58-437e-954f-9215c640cdf3

 با روستای توریستی کریک و دیگر روستاهای گردشگری باید مانند مناطق حفاظت‌شده رفتار کرده و در حفظ سلامت آن‌ها تلاش کرده و از تخریب یا آسیب آن به واسطه حضور گردشگران و حوادث طبیعی جلوگیری کرد. اگرچه تخریب و فرسایش طبیعی بزرگترین خطری است که می‌تواند این بافت منحصر به فرد تاریخی را تهدید کند، اما قطع کردن درختان روستا یکی از موارد تخریبی است که توسط انسان‌ها صورت می‌گیرد. این عمل ضدطبیعت که توسط افرادی غیر از ساکنان روستا انجام می‌شود برای ساکنان این روستا دردآور است. از دیگر آسیب‌ها به بافت طبیعی روستا، روند جدید خانه‌سازی در آن به سبک جدید با تیرآهن، سیمان و مصالح امروزی است. این بافت جدید، در قالب ۸ محله ی روستایی مجزا، بافت قدیم روستا را محصور کرده است.

741b3bed-1560-452d-b749-a4761561697b

آب و هوای مطبوع و کوهستانی، این روستا آن را به یکی از ییلاقات منطقه تبدیل کرده است . بهترین زمان برای سفر به روستای کریک در فصل‌های بهار و تابستان است. سفر به این روستای زیبا در پاییز هم جذاب است، چراکه لباس رنگارنگ طبیعت تصویر تازه‌ای در روستا ایجاد می‌کند. اگر قصد ماندن در کریک را دارید، این روستا مسافرخانه و هتل ندارد اما اهالی روستای کریک آن قدر مهمان‌نواز و مهربان هستند که در خانه‌های خود از شما پذیرایی کنند و اقامتی به یادماندنی را برای شما رقم بزنند. شما می‌توانید در شهر سی سخت و یاسوج هم اقامت و در گشتی یک روزه سفر به این روستای زیبا را تجربه کنید. اگر به کوهنوردی علاقه دارید، می‌توانید صعود به ارتفاعات در این منطقه را تجربه کنید، زیرا روستای کریک در مسیر صعود به قله‌ی دنا قرار گرفته است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=84757

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.