• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
3
آموزشی:

رازهای گرم ماندن در فصل سرما

  • کد خبر : 5598
  • 21 آبان 1399 - 15:07
رازهای گرم ماندن در فصل سرما
بام نیوزآموزشی : روزهای کوتاهتر، خورشید بی رمق و بارش برف بعلاوه سرمای ارتفاعات بالاتر از مشکلات جدی کوهنوردی و سایر ورزشها در فصول سرد هستند. اینجاست که گرما و گرم ماندن تبدیل به اکسیر شفا بخش میشوند. بسیاری از افراد فقط به این دلیل که درک درستی از نحوه گرم ماندن و گرم شدن در هوای سرد ندارند از لذت این ورزشها دست میکشند.

گروه آموزشی پایگاه خبری بام نیوز ،در خصوص رازهای گرم ماندن در فصل گرما مطلبی را منتشر نمود:

روزهای کوتاهتر، خورشید بی رمق و بارش برف بعلاوه سرمای ارتفاعات بالاتر از مشکلات جدی کوهنوردی و سایر ورزشها در فصول سرد هستند. اینجاست که گرما و گرم ماندن تبدیل به اکسیر شفا بخش میشوند. بسیاری از افراد فقط به این دلیل که درک درستی از نحوه گرم ماندن و گرم شدن در هوای سرد ندارند از لذت این ورزشها دست میکشند.

در ادامه به شما نکاتی ارایه خواهیم کرد که باعث میشود به این هنر تسلط پیدا کنید.

راهکارهای گرم ماندن در کوهنوردی

نوشیدن مایعات گرم

یکی از راهکارهای مهم برای گرم ماندن در فصل زمستان نوشیدن مایعات گرم مانند چای و قهوه میباشد. این نوع نوشیدنی ها بعلاوه باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن میشوند و از این لحاظ هم بدن شما را گرم میکنند.

البته باید توجه داشت که نوشیدن اینها باعث دفع آب از بدن هم میشود. پیشنهاد میشود که قدری شیرینی به این نوشیدنی بیافزایید که در زمان استفاده لازم به ترکیب کردن آنها نباشد. این شیرینی هر چند اندک هم به حفظ سطح قند بدن کمک میکند.

جلوگیری از عرق کردن

یکی از دلایل سرد شدن بدن در کوهستان می تواند گرمای زیادی باشد! این گرمای زیاد لزوما در هوای گرم اثر خود را نمیگذارد بلکه پوشیدن لباس های اضافی باعث میشود که در حرکت عرق کنید و عرق کردن هم به خیس شدن لباس ها و سرما خواهد انجامید. به خاطر داشته باشید که خشک یعنی گرم. پس از خیس شدن پوشاک به هر دلیلی اجتناب کنید.

اگر در حال شروع صعود هستید و احساس آسایش دارید، بهتر است لباستان را کم کنید، چون با شروع صعود بدن حرارت تولید می کند و از آسایش به سمت گرما و عرق کردن می رود. پس قدری لباستان را کم کنید و سپس مسیر را شروع کنید.

استفاده از سیستم لایه بندی پوشاک بهتر از روش یک لایه ضخیم میباشد چرا که میتوانید در موقع نیاز لباسها را کم و زیاد کنید. البته این روش هم محدودیت های خود را دارد. مثلا در صعودهای فنی به راحتی نمیتوان لباس را تغییر داد.

خوردن

بدن برای گرم ماندن به غذا نیاز دارد. راه تامین غذا هم که معلوم است. یکی از راهکارها در اینجا در دسترس قرار دادن مواد غذایی خواهد بود. چند شکلات یا میان وعده در جیب ها به طوری که برای استفادشان نیازی به زمین گذاشتن کوله نباشد. حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم کربوهیدارت یا آجیل … در دسترس میتواند تفاوت جدی ایجاد کند.

دست ها

احتمال سرد شدن دستها به دلیل نازکی بافت انگشتان زیاد است. سرد شدن این عضو باعث عدم کارآیی و اختلال در گردش خون خواهد شد. دست کش اضافی یکی از راهکارهایی است که باید در نظر داشته باشید تا در صورت از دست دادن دستکش بتوانید از آنها استفاده کنید. گرم ترین دستکشهای مورد استفاده نیز میت یا دستکش دو انگشتی هستند، هر چند که قدرت مانور اینها بسیار پایین می باشد.

مقداری گشادی کفش ها

یکی از راهکارهای کوهنورد بزرگ، یرزی کوکوچکا برای انجام بزرگترین صعودها استفاده از کفش های بزرگ تر بود. یک مقدار بزرگ بودن کفش ها مثلا نیم سایز باعث میشود که پا به خصوص در ناحیه پنجه ها آزادی بیشتری داشته باشد. البته کار کردن با کفش گشاد در قسمتهای فنی قدری سخت است اما میتوان به آن رسید. به شخصه تجربه کرده ام که با کفش بزرگتر هم میتوان مسیرهای ترکیبی عمودی را صعود کرد.

آمادگی جسمانی

نداشتن آمادگی جسمانی خوب یعنی هیچی. تمرینات آمادگی جسمانی و هوازی باعث افزایش پلاسمای خون میشود که همین افزایش پلاسما هم باعث گردش گرما در بدن و گرم ماندن خواهد شد.

به علاوه نداشتن آمادگی جسمانی کافی باعث میشود که بدن بتواند بدون عرق کردن و تقلای بیش از حد با ارتفاع هماهنگ شود و ضمنا داشتن آمادگی کافی باعث توانایی کارکردن سیستم گوارش در هنگام فعالیت متوسط میشود.

نکته کلیدی: برای هر صعود باید یک پله قوی تر باشید. این طوری هم گرم خواهید ماند و هم حاشیه امنیت شما به خوبی افزایش پیدا میکند.

استراحت پویا

در طول صعود از استراحت ایستا اجتناب کنید. در طول استراحت ها به کاری مشغول شوید. خوردن، نوشیدن، مرتب کردن تجهیزات، … از جمله این کارها هستند. ضمنا با نظم بیشتری صعود کنید. استراحت به معنای از دست دادن گرمای بدن هست و گرم شدن مجدد باعث از دست دادن انرژی میشود. کارآیی در صعود یکی دیگر از نکات گرم ماندن در کوهنوردی زمستانی میباشد.

سایر نکات

بعضی از نکات به صورت فهرست وار آمده اند که آنها را نیز رعایت کنید:

– استفاده از پوشاک تنفسی
– هم هوایی مناسب تر باعث صعود بهتر میشود.
– در نظر داشتن لباس اضافی برای شرایط ضروری
– استفاده از گتر گردن برای حفظ گرما
– کیسه خواب مناسب فصل سرد
– خشک کردن جوراب و پوش کفش دوپوش در سرما

گردآوری کننده: مهدی جباریان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.