• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
0

راهنمای تهیه جوراب مناسب برای کوه‌نوردی

  • کد خبر : 64143
  • 11 آذر 1400 - 4:28
راهنمای تهیه جوراب مناسب برای کوه‌نوردی
بام نیوز: یک فرد با فیزیک بدنی متوسط در هر یک مایل (تقریبا 1600 متر) در حدود 2000 گام برمی‌دارد.

یک فرد با فیزیک بدنی متوسط در هر یک مایل (تقریبا ۱۶۰۰ متر) در حدود ۲۰۰۰ گام برمی‌دارد. هنگام قدم برداشتن، بالا رفتن یا پایین آمدن از کوه جوراب‌های شما نقش بسیار مهمی در راحتی پا و جلوگیری از تاول زدن آنها به عهده دارند. در تهیه جوراب مناسب برای کوه‌نوردی بهتر است به ۴ نکته توجه کنید.

۱ – طول ساق

اندازه مناسب ساق جوراب و بلندی آن باعث می‌شود تا از سایش بین پای شما و کفش جلوگیری شود. طول ساق جوراب‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند، از جوراب‌هایی که حتی تا روی مچ پا را نمی‌پوشاند تا جوراب‌هایی که روی ساق و زیر زانو را پوشش می‌دهد. بهترین و ساده‌ترین راه برای انتخاب جوراب مناسب این است که به اندازه ساق کفش خود نگاه کنید، انتخاب جوراب بلندتر از ساق کفش شما موجب پیشگیری از سایش پوست شما و کفش خواهد شد.

۲- نرمی، انعطاف پذیری و ضخامت

میزان نرمی، ضخامت و انعطاف‌پذیری لایه‌های جوراب به شما این امکان را می‌دهد تا پیش از پوشیدن آن در خصوص ضخامت و گرمای آن بیاندیشید. این معیار بستگی مستقیم به مسافت و آب و هوایی دارد که شما در آن به فعالیت خواهید پرداخت. جوراب‌های نازک عمدتا برای استفاده در آب و هوای گرم ساخته شده‌اند، این جوراب‌ها قابلیت تنفس بیشتری داشته و دارای کفی نازک‌تری هستند. جوراب‌های با ضخامت و نرمی متوسط می‌توانند گرما و نرمی مناسب را در طول حرکت برای شما فراهم آورند. طبیعتا جوراب‌های ضخیم‌تر پای شما را راحت‌تر حفظ کرده، گرمای بیشتری فراهم می‌کنند و مدت زمان طولانی‌تری خشک خواهند بود. البته پیشنهاد خوب این است که همواره یک جفت جوراب اضافه همراه خود داشته باشید.

۳- جنس

جوراب‌هایی که برای کوه‌نوردی استفاده می‌کنیم از جنس‌های متفاوتی ساخته می‌شود.

جوراب‌های پشمی نسبت به انواع دیگر خواهان بیشتری دارند. دلیل آن هم حفظ گرمای بیشتر، راحتی و همچنین با توجه به اینکه از مواد طبیعی ساخته شده‌اند نسبت به سایر انواع جوراب‌ها کمتر بوی عرق می‌گیرند.

– جوراب‌های پلی‌استر دسته دیگری هستند که از مهمترین خصوصیات آن‌ها می‌توان به عایق بودن، خشک شدن سریع و همچنین مقاومت در مقابل نفوذ رطوبت اشاره کرد.

– جوراب‌های ابریشمی دسته دیگری هستند، اینها عایق طبیعی محسوب شده و بسیار راحت و سبک هستند. این جوراب‌ها گزینه مناسبی برای استفاده بعنوان آستر، زیر جوراب‌های دیگر هستند.

جوراب‌هایی از جنس اسپاندکس، هم وجود دارند که اغلب، جوراب‌های مناسب کوه‌نوردی شامل درصدی از اسپاندکس هستند. این ماده که دارای خاصیت کشسانی خوبی بوده، موجب حفظ شکل ظاهری جوراب و همچنین جلوگیری از چروک شدن و جمع شدن آن می‌گردد.

۴-سایز

سایز مناسب جوراب نقش بسیار مهمی در راحتی شما هنگام کوه‌نوردی ایفا می‌کند. جوراب بزرگتر از پای شما در هنگام راه رفتن ممکن است جمع شده و در اثر سایش موجب تاول زدن پوست شما شود. استفاده از جوراب تنگ‌تر از اندازه پای شما موجب فشار بیش از حد، نرسیدن خون کافی و همچنین لیز خوردن پای شما داخل کفش خواهد شد. به همین جهت دانستن اندازه واقعی پای شما، سوای اندازه کفش شما کمک شایان توجهی در تهیه جوراب مناسب برای شما خواهد کرد، این نکته از آنجا حایز اهمیت است که کفشی که شما به پا می‌کنید ممکن است لزوما و دقیقا اندازه واقعی پای شما نباشد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=64143

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.