• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24589
0

راهکارهایی برای محافظت و نگهداری مناسب کاپشن پَر

  • کد خبر : 27933
  • 02 اسفند 1399 - 19:13
راهکارهایی برای محافظت و نگهداری مناسب کاپشن پَر
بام نیوز: کاپشن‌های پر و کُرک از جمله وسایل ضروری کوهنوردان محسوب می‌شوند که در فصل سرما بسیار کاربرد دارند و با توجه به نحوه و مواد تشکیل دهنده و سازنده، قطعا نیاز به مراقبت ویژه دارند.

کاپشن‌های پر و کُرک از جمله وسایل ضروری کوهنوردان محسوب می‌شوند که در فصل سرما بسیار کاربرد دارند و با توجه به نحوه و مواد تشکیل دهنده و سازنده، قطعا نیاز به مراقبت ویژه دارند تا از یکسو از خرابی آنها جلوگیری و از سوی دیگر به عمر آنها افزوده شود. سوالی که پیش می‌آید این است که بعد از اجرای یک برنامه و استفاده از کاپشن پر چه باید کرد؟

۱ نگهداری:

هرگز کاپشن خود را بصورت فشرده و در محفظه و کیسه آن نگهداری نکنید، در عوض حتما کاپشن خود را به نحو مناسبی آویزان کنید. این به دلیل آن است که پر و کُرک در صورت نگهداری بصورت فشرده بهم چسبیده و به اصطلاح “گوله” شده و خاصیت عایق حرارتی خود را از دست می‌دهد. جالب آنکه همین اتفاق در خصوص کاپشن‌های “الیاف” نیز رخ می‌دهد. بنابراین تنها زمانی کاپشن‌های خود را بصورت فشرده قرار دهید که می‌خواهید آنها را داخل کوله جا کنید.

۲ شستشو:

همیشه کاپشن خود را تمیز نگه دارید؛ اغلب کمپانی‌های مشهور تولید کننده پوشاک کُرک و پر دستورالعمل‌های خاص خود برای تمیز کردن و شستشوی آنها را رائه می‌کنند. شستن و تمیزکاریِ اصولی این کاپشن‌ها باعث می‌شود تا پرهای موجود در آنها دوباره پُف کرده و قابلیت عایق‌سازی بیشتری داشته باشند. باز هم تاکید می‌شود که برای این کار حتما دستورالعمل کمپانی سازنده را انجام دهید. استفاده از مایعات مخصوص شستشوی پر و کُرک، مانند “Granger’s Down Wash” در این خصوص بسیار مناسب است زیرا از یک‌سو باعث تمیز شدن پر‌ها بدون از بین رفتن چربی طبیعی آنها می‌شود و از سوی دیگر موجب ایزوله شدن آنها در مقابل آب و بخار آب می‌شود. تمیز کردن و شستن کاپشن‌های الیاف ساده‌تر است، اما برای شستشوی آنها نیز از مواد شستشو دهنده مخصوص همچون “Nikwax Tech Wash”. استفاده می‌شود.

۳ تعمیر و وصله کردن:

یکی از دلایلی که این کاپشن‌ها تا این اندازه سبک و مناسب هستند استفاده از پارچه‌های نایلونی و پلی‌استر در ساختن آنها می‌باشد. این پارچه‌ها هر چند بسیار نازک هستند اما مقاوم و بادوام هستند اما به هر حال یک روز ممکن است به دلایلی همچون گیر کردن به شاخه‌های درخت پاره و سوراخ شوند. به این ترتیب پرهای کاپشن شما شروع به ریختن خواهد کرد؛ احتیاجی به دور انداختن آن و خرید کاپشن جدید نیست، بهترین راه این است که با یک نوار نایلونی محل سوراخ شده را درزگیری کرده و بدوزید؛ هرچند چسباندن این پارچه و نوار به محل پارگی بسیار مناسب‌تر است زیرا دوختن موجب ایجاد سوراخ‌های دیگر می‌شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=27933
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : حقایق و دانستنیهای کوهنوردی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.